مدیر دبیرستان دوره دوم واحد فرمانیه:

فوق برنامه های مدرسه، بیشتر آموزشی است

بعد از بیست و هشت سال سابقه کار در مدارس مختلف، حالا مدیر مدرسه ای شده است با دو مقطع تحصیلی. دانش آموزان «واحد فرمانیه» می توانند مقاطع متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم را در یک مدرسه تحصیل کنند. ابراهیم آصف بیست و شش سال از عمر کاری اش را در مقطع متوسطه دوره دوم سپری کرده است. در حالیکه پانزده سال از آن را مدیر مدارس مختلف مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی بوده است. او حالا مدیر واحد فرمانیه است: «به نظرم یکی از اصلی ترین موضوعات در حرفه معلمی، حضور مستمر و با انگیزه در این شغل است.» این را ابراهیم آصف می گوید.

مدیر دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی- واحد فرمانیه، در گفت و گویی به مناسبت سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، همان ابتدا به نکته ظریفی اشاره می کند: «دانش آموزان در حالی از دوره اول متوسطه وارد دوره دوم می شوند که با سیستم آموزشی جدید، فرصت ما در دوره دوم، یکسال کمتر شده است. قبلا اگر دانش آموزی در سال اول، دوم و سوم دبیرستان، زحمت زیادی نمی کشید، می توانست در سال کنکور تلاش اش را مضاعف کند و در کنکور موفق باشد. اما الان اولا دوره دوم متوسطه، یکسال کمتر شده است و ثانیا باید از همان سال دهم، برای موفقیت بصورت جدی تلاش کنند.»

ابراهیم آصف با تشریح تفاوت های دوره اول و دوره دوم متوسطه می افزاید: «در متوسطه دوره اول، عموما تغییرات رفتاری دانش آموزان اتفاق می افتد و خمیر مایه رفتاری شان شکل می گیرد. در دوره دوم متوسطه، نهایتا همه چشم ها به نتایج کنکور است. هر چند عده ای در ظاهر آن را بیان نمی کنند.»

آصف، در عین حال توجه به مسائل فرهنگی، وزشی و فوق برنامه ها را هم در دوره دوم مهم می داند: «همه برنامه های فرهنگی، ورزشی و فوق برنامه هایی نظیر آزمایشگاه مهم است اما وزن کنکور در دوره دوم بیشتر است. با تغییرات اخیر هم، کنکور از یک روند یک ساله به روندی سه ساله تغییر کرده است.»

آصف: روند فعلی کنکور بهتر از قبل است

به گفته مدیر دبیرستان دور دوم واحد فرمانیه، دانش آموزی موفق است که در هر سه سال سال تحصیلی، موفق باشد: «الان نسبت به گذشته، شرایط سخت تر شده است. سال کنکور، هم امتحان نهایی داریم که تشریحی است و هم کنکور. سال های دهم و یازدهم هم مهم شده است.»

  • دانش آموزان به ورود به مقطع متوسطه دوره دوم و پایه دهم بیشتر روی چه مباحثی تمرکز می کنند؟
  • «کسی که می خواهد در کنکور موفق شود باید از دوره ابتدایی یاد بگیرد که چطور برنامه ریزی کند، چه طور درس بخواند و چطور خودآموز باشد. فقط برنامه هایش را باید هفتگی با مشاوره پایه هماهنگ کند تا مسیر درست را برود. ما در دوره دوم، بر روی دروس مصوب آموزش و پرورش متمرکز می شویم. کلاس های زبان و کلاس های پژوهشی را به حداقل می رسانیم و از برنامه های جانبی کم می کنیم. چرا که می خواهیم فرصت ها، بگونه ای اختصاصی دهیم تا دانش آموز خودش را برای کنکور آماده کند.»

ابراهیم آصف، جذب نیروهای با کیفیت را از جمله اولویت های خود بر می شمارد و درباره برنامه های فوق برنامه واحد فرمانیه می افزاید: «فوق برنامه های دوره دوم بیشتر آموزشی است. از اردوهای آموزشی گرفته تا کلاس های تخصصی. البته برنامه های فرهنگی، تفریحی هم داریم.»

مدیر واحد فرمانیه (دوره دوم) امتحان نهایی را آزمونی مهم برای هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می داند: «الان ۶۰ درصد کنکور به معدل کتبی دانش آموز بستگی دارد و ۴۰ درصد مختص آزمون کنکور است.» وی در تایید سخنش به مثالی اشاره می کند: «امسال فردی داشتیم که در آزمون تستی کنکور رتبه بدتری آورده بود اما به جهت تاثیر معدل نسبت به نفر دیگر، نهایتا رتبه بهتری کسب کرده بود.» آصف موافق روند فعلی کنکور است: «این روند به نظر من بهتر است. چون دانش آموزان به مفاهیم بیشتر توجه می کنند. ضمن اینکه از سال دهم سعی می کنند بصورت پایه ای درس ها را یاد بگیرند.» وی در این باره اضافه می کند: «به نظرم شیوه جدید کنکور، خدمت به دانش آموزان و یادگیری آنهاست تا عمیق تر درس بخوانند. شیوه قبلی کنکور بچه ها را به راه های میان بر می برد.»

اخبار پیشنهادی