کشف سیارک و نامگذاری آن ها به نام دانش آموزان علامه طباطبایی

علامه ای ها ۲۴۰ مدال جهانی و ملی کسب کردند

یکی از موثرترین ابزارها برای تعمیق دانسته های دانش آموزان مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی و ترویج روحیه پژوهش گری آن ها، برگزاری کلاس های پژوهشی است. حضور در این کلاس ها به رشد تفکر خلاق و ارتقای مهارت‌های فنی و توان علمی و مهارتی دانش آموزان کمک می‌کند. رباتیک، هوافضا، زیست پزشکی، نانو، انیمیشن، نجوم و کدنویسی از جمله کلاس های پژوهشی است که دانش آموزان علامه ای در طول سال تحصیلی در آن ها شرکت می کنند.

—– ۲۴۰ مدال در ۸ سال

دانش آموزان مدارس مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی از زمستان سال ۱۳۹۳ تا پاییز سال ۱۴۰۱ مجموعا بیش از ۲۴۰ مدال و رتبه برتر پژوهشی کسب کرده اند. این موفقیت ها در مسابقات جهانی و بین المللی رشته های پژوهشی رباتیک، نانو، هوافضا، نجوم، انیمیشن سازی، برنامه نویسی و سازه ماکارونی به دست آمده است.

—–کسب مدال از سراسر جهان

علامه ای ها در این سال ها در مسابقات رباتیک جهانی اتحادیه اروپا، ژاپن، آلمان، روسیه، کره جنوبی و تایوان حضور داشته و مدال های متنوعی گرفته اند.

یکی از موثرترین ابزارها برای تعمیق دانسته های دانش آموزان مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی و ترویج روحیه پژوهش گری آن ها، برگزاری کلاس های پژوهشی است. حضور در این کلاس ها به رشد تفکر خلاق و ارتقای مهارت‌های فنی و توان علمی و مهارتی دانش آموزان کمک می‌کند. رباتیک، هوافضا، پزشکی، نانو، انیمیشن، نجوم و اِستم از جمله کلاس های پژوهشی است که دانش آموزان علامه ای در طول سال تحصیلی در آن ها شرکت می کنند.

۲۴۰ مدال در ۸ سال

دانش آموزان مدارس مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی از زمستان سال ۱۳۹۳ تا پاییز سال ۱۴۰۱ مجموعا بیش از ۲۴۰ مدال و رتبه برتر پژوهشی کسب کرده اند. این موفقیت ها در مسابقات جهانی و بین المللی رشته های پژوهشی رباتیک، نانو، هوافضا، نجوم، انیمیشن سازی، برنامه نویسی و سازه ماکارونی به دست آمده است.

دانش پژوهشان علامه ای در کلاس رباتیک، با قطعات الکترونیکی، مقدمات الگوریتم، فلوچارت و برنامه نویسی آشنا می شوند. دانش پژوهان هر سال در مسابقات داخلي و بين المللي شرکت مي کنند. حضور سه تيم رباتيک در ليگ هاي مختلف در مسابقات جهاني ناگوياي ژاپن در سال ۲۰۱۷، شرکت دو تيم رباتيک در رقابت هاي جهاني لايپزيک آلمان در سال ۲۰۱۶ و اعزام دو تيم رباتيک در مسابقات آزاد اتحاديه اروپا در آيندهون هلند (سال ۲۰۱۶) از جمله فعاليت هاي بين المللي باشگاه پژوهشگران مجتمع علامه طباطبايي است. در مسابقات جهاني آلمان، تيم رباتيک واحد گلستان در بخش ارائه فني رشته امداد فضاي مشترک به مقام قهرماني رسيد. تيم رباتيک فوتباليست هاي سبک وزن واحد آبشناسان نيز حريفان قدرتمندي نظير آمريکا را شکست داد. در مسابقات آزاد رباتيک اتحاديه اروپا هم، ربات هاي واحد ميرداماد مقام سوم و ربات هاي واحد آبشناسان مقام چهارم را بدست آوردند. تيم هاي باشگاه پژوهشگران، در مسابقات معتبر ملي دانشگاههاي مختلف نيز حائز رتبه هاي برتر مي شوند. در سال ۹۸ دومين دوره مسابقات ربوکاپ آسيا و اقيانوسيه در جزيره کيش برگزار شد که تيم هاي مجتمع فرهنگي آموزشي علامه طباطبايي مقام هاي دوم در ليگ فوتباليست سنگين وزن، مقام سوم و بهترين پوستر در ليگ امدادگر ماز، مقام سوم در ليگ امدادگر تعقيب خط و مقام سوم در ليگ Insitu را کسب کردند. علامه ای ها همچنین در مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۹ در کشور روسیه موفق به کسب مقام قهرمانی و بهترین ارائه فنی شدند. در این مسابقات دو تیم از دانش پژوهان مجتمع علامه طباطبایی در آن شرکت کردند. تیم امدادگر خط (rescue line secondary) موفق به کسب مقام قهرمانی در بخش ۱۴ تا ۱۹ سال شد. همچنین تیم فوتبالیست سنگین وزن در بخش ۱۴ تا ۱۹ سال عنوان بهترین ارائه فنی و بهترین پوستر را کسب کرد. علامه ای ها همچنین در مسابقات جهانی فیراکاپ در کره جنوبی در لیگ ماموریت غیرممکن دو مقام نخست و در بخش کارگروهی همین لیگ یک مقام دوم کسب کردند.
افتخارات تیم های رباتیک علامه طباطبایی در سال تحصیلی آنلاین ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز ادامه داشت. در اسفند ۹۹ تیم رباتیک دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی واحد شریعتی در لیگ ربات فوتبالیست وزن آزاد جونیور کاپ که به صورت آنلاین برگزار شد، مدال طلا را به دست آورد. تیم دیگر واحد شریعتی نیز در همین مسابقات  و در لیگ ربات فوتبالیست وزن سبک، سوم شد. ایران اپن ۲۰۲۱ مسابقات دیگری بود که علامه ای ها در آن در بخش لیگ دمو مقام اول و در بخش اصلی عنوان بهترین کارگروهی را دریافت کردند.
تیم های رباتیک مجتمع علامه طباطبایی همچنین در تیرماه ۱۴۰۰ در مسابقات بین المللی  ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه کشور چین رتبه سوم کسب کردند.
کسب ۲ رتبه سوم در مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۲۱ کشور فرانسه از دیگر افتخارات علامه ای ها در رشته رباتیک است.
کشف سیارک
کلاس نجوم که در دل خود مجموعه ای از علوم، فناوری ها و آموزش های میان رشته ای و آشنایی با فناوری فضایی را دارد، از جمله رشته های پرطرفدار در کلاس های پژوهشی مجتمع علامه طباطبایی است. علامه اي ها در پايه هفتم با اجزاي جهان از جمله ستاره ها و سياره ها آشنا مي شوند. دانش آموزان پايه هشتم مباني رصد و کار با ابزار نجومي و در پايه نهم تئوري نظري و محاسباتي اخترفيزيک و کيهان شناسي را فرا مي گيرند.علامه ای ها با یادگیری نجوم، هم استعدادهایشان را کشف می کنند و هم در همايش ها و جشنوارهه اي بين المللي و جهاني مثل کمپين سيارک ها و در مسابقاتي نظير جشنواره جوان و نوجوان خوارزمي، المپياد نجوم و … شرکت مي کنند. دانش پژوهشان علامه ای در سال های اخیر افتخارات مختلفی در جشنواره های بین المللی نجوم کسب کرده اند. یکی از این مسابقات کمپین بین الملی سیارک ها است. دانش آموزان علامه ای از سال ۹۷ تا ۹۹ در این جشنواره شرکت کرده و بیش از ۱۰ سیارک کشف کرده اند. این سیارک ها به نام دانش آموزان علامه ای نامگذاری می شود.
کسب مدال های رنگارنگ در ۳ سال
دانش پژوهان علامه ای در سال های اخیر (از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱) مدال های رنگارنگی در جشنواره های بین المللی نانو کسب کرده اند. کسب ۲ مدال طلا و ۱ تندیس الماس در جشنواره ابداعات و اختراعات لندن(۲۰۱۸)، کسب ۳ مدال طلا، ۱ نقره، ۱ برنز و ۱ پلاتینیوم در جشنواره ابداعات و اختراعات لهستان(۲۰۱۸)، کسب ۲ مدال طلا و ۲ نقره در جشنواره ابداعات و اختراعات کرواسی(۲۰۱۹)، کسب ۱ مدال طلا در جشنواره ابداعات و اختراعات فرانسه(۲۰۲۰)، کسب ۲ مدال طلا، ۴ نقره و ۱ برنز در جشنواره ابداعات و اختراعات مالزی(۲۰۲۰)، کسب ۷ مدال طلا و ۲ نقره از جشنواره ابداعات و اختراعات کرواسی (۲۰۲۱)، کسب ۴ مدال طلا از جشنواره ابداعات و اختراعات مالزی(۲۰۲۱)  از جمله افتخارات دانش پژوهان علامه ای در مسابقات نانو سال های اخیر است.

فرانسه، انگلیس، لهستان، کرواسی، مالزی، رومانی، هندوستان و روسیه هم از جمله کشورهایی است که علامه ای ها در رشته «نانو» در آن ها انواع مدال طلا، نقره، برنز و رتبه های برتر دیگر کسب کرده اند.

کشف سیارک و نامگذاری آن ها به نام دانش آموزان مدارس علامه طباطبایی، حضور در مسابقات مختلف دانشگاه های برتر کشور در رباتیک و هوافضا و قهرمانی مداوم در جشنواره های دانش آموزی کشوری، استانی و منطقه ای از دیگر موفقیت های علامه ای ها در رشته های پژوهشی است.

—– رشته ها چطور انتخاب می شود؟

روند انتخاب رشته پژوهشی از سال هفتم آغاز می شود. دانش آموزان در پایگاه تابستانی سال هفتم، یک رشته پژوهشی را انتخاب و سه سال در آن آموزش می بینند. علامه ای ها در هر رشته اصول پژوهشی را یاد می گیرند، سپس با انتخاب طرح و پروژه های مختلف، فعالیت عملی شان را شروع می کند. در پایان هر سال تحصیلی هم، آموخته های خود را به شکلی عملی در قالب پروژه تحویل می دهند.