تفاوت بازی های کودکان دیروز و امروز چیست؟

بازی کردن هم برای رشد کودکان بسیار مهم است و هم جنبه‌ی تفریح و سرگرمی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازی زمینه‌ی رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان را فراهم می‌کند  و آن‌ها را از نظر ذهنی، عاطفی، جسمی و اجتماعی برای مواجهه با چالش‌های زندگی آماده می‌کند. اهمیت بازی برای کودکان را که همه می‌دانند، ما قصد داریم از زاویه‌ای دیگر بازی های کودکانه را بررسی کنیم. در واقع تفاوت بازی های کودکان دیروز و امروز به عنوان یک مسئله گسترده و چندجانبه قابل‌بحث است. در این مقاله چند تفاوت اساسی بین بازی‌های کودکان قدیم و امروز را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

نقش فناوری در بازی کودکان

یکی از بارزترین و مهم‌ترین تفاوت بازی های کودکان دیروز و امروز این است که فناوری و تکنولوژی در بازی کودکان امروز، نقش پررنگی دارد. در گذشته که خبری از موبایل و تبلت نبود و استفاده از اینترنت اصلا به این صورت رایج نبود، بچه‌ها قایم‌باشک، هفت سنگ، فوتبال و نهایتا اسم و فامیل و منچ و مارپله بازی می‌کردند. والدین برای فرزندان خود اسباب‌بازی‌های ساده مکانیکی می‌خریدند و پازل‌ها و بازی‌های کارتی جزء بازی‌های محبوب بچه‌ها محسوب می‌شد. بچه‌های امروزی اما سراغ بازی‌های دیجیتال، بازی‌های ویدئویی و واقعیت مجازی می‌روند و به سختی می‌توان گوشی و تبلت را از آن‌ها گرفت.

بازی های کودکانه

آیا بازی‌های دیجیتال تهدیدی برای کودکان است؟

عده‌ای معتقد هستند که بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتال به کودکان آسیب می‌زند و چیزی جز ضرر نیست، اما حقیقت این است که اگر کودکان، بی‌رویه از ابزارهای تکنولوژی و بازی‌های دیجیتال استفاده نکنند و والدین هم حواس‌شان به آن‌ها باشد، اتفاقا تکنولوژی می‌تواند به آن‌ها کمک کند. این که کودکان از همان سن کم با تکنولوژی سر و کار دارند باعث می‌شود مهارت‌های رایانه‌ای و تکنولوژی‌محور در آن‌ها تقویت شود و بتوانند دانش خود را در این زمینه ارتقاء دهند، در نتیجه این وضعیت می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در آینده شغلی کودکان بگذارد. حتی فایده‌ دیگری که آشنایی با تکنولوژی دارد این است که زمینه را برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی برای دانش آموزان فراهم می‌کند.

فردگرایی در بازی کودکان امروز

دیگر تفاوت بازی های کودکان دیروز و امروز این است که در گذشته اکثر بازی‌های بچه‌ها به صورت گروهی و جمعی بود. بچه‌های فامیل، همسایه و هم‌محله‌ای‌ها جمع می‌شدند و حتی از محله‌های کناری هم می‌آمدند! و همگی دور هم در کوچه و نهایتا حیاط خانه بازی می‌کردند. اصلا تنهایی بازی کردن و در خانه ماندن معنایی نداشت. بچه‌ها را به زور می‌شد در خانه نگه داشت. امروزه اما اکثرا بچه‌ها تنهایی در خانه، با موبایل و تبلت بازی می‌کنند و نهایتا اگر تعاملی هم باشد، تعاملات آنلاین و بازی‌های چندنفره اینترنتی است. این موضوع دلایل مختلفی هم دارد، از جمله امنیت کوچه و خیابان، آپارتمان‌نشینی، زیاد شدن مشغله والدین، عدم شناخت همسایه‌ها از یکدیگر و تغییر شیوه‌های زندگی باعث شده که والدین هم چندان تمایلی نداشته باشند که فرزندشان در کوچه و خیابان با غریبه‌ها بازی کند.

تفاوت مهم بازی های گذشته و امروز

جلوگیری از فردگرایی افراطی کودکان

نکته‌ای که والدین باید به آن توجه کنند این است که اگر فرزند شما همیشه در خانه بماند و بازی کند، در نتیجه‌ی تحرک نداشتن، چاقی مفرط و همچنین دور بودن از اجتماع، مشکلاتی برایش پیش می‌آید که روحیه و آینده‌اش را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حساب پیشنهاد ما به والدین این است که هر از گاهی حتما بچه‌ها را به پارک یا سایر محیط‌هایی که در آن مکان‌ها کودکان با هم تعامل دارند ببرند تا فرزندشان حضور در جمع و برقراری ارتباط موثر را یاد بگیرد. در ضمن یادتان نرود بچه‌ها برای تخلیه انرژی به بازی های کودکانه جمعی نیاز دارند، به این طریق می‌توانند جنب و جوش و تحرک داشته باشند.

وظیفه والدین این نیست که کودکان را از تکنولوژی دور کنند، در واقع اصلا ممکن نیست و نباید بچه‌های امروزی را از تکنولوژی دور کرد، اما باید نظارت داشته باشند و کنترل کنند تا بچه‌ها به موبایل خود و بازی اینترنتی اعتیاد پیدا نکنند. تفاوت بازی های کودکان دیروز و امروز را درک کنید و در این زمینه راهنمای خوبی برای فرزندتان باشید تا تفریح و سرگرمی مناسبی برای خودش انتخاب کند.

بازی های بچه

دلیل جذابیت بازی‌های کامپیوتری برای کودکان

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان جذاب است. باید بگوییم در حال حاضر پیشرفت فناوری خیلی چیزها را تغییر داده است و در این میان بازی کودکان هم دستخوش تغییراتی شده است. خیال‌پردازی در بازی‌های رایانه‌ای بالاست، در ضمن جذابیت‌های بصری و گرافیکی باعث می‌شود کودکان جذب این بازی‌ها شوند. همچنین بازی‌های امروزی پیشرفته‌تر است و کودکان را بیشتر درگیر می‌کند یا این‌طور بگوییم که معمولا سازندگان بازی‌های رایانه‌ای جوری این بازی‌ها را می‌سازند که کودکان درگیر و پیگیر بازی بمانند. بازی‌های رایانه‌ای معمولا چالش‌برانگیز هستند و هدفی تعیین می‌کنند که کودکان با انجام بازی و رسیدن به آن هدف، احساس موفقیت می‌کنند. با این توضیحات نمی‌توان از جذابیت و فراگیری بازی‌های رایانه‌ای چشم‌پوشی کرد و همان‌طور که گفتیم نباید کودکان را از انجام بازی‌های رایانه‌ای منع کرد.

تاثیر بازی بر یادگیری کودکان

بازی های کودکانه در روزگار گذشته و امروز، هرکدام تاثیرات متفاوتی بر یادگیری کودکان دارند. توجه به این نکته مهم است که تنوع در تجربیات بازی کودکان، می‌تواند به‌طور موثرتری فرآیند رشد و آموزش کودکان را ممکن سازد. در زیر، تفاوت بازی های کودکان دیروز و امروز و تاثیرات هر دو نوع بازی بر یادگیری کودکان را بررسی می‌کنیم:

بازی‌های سنتی در روزگار گذشته

  • توسعه مهارت‌های اجتماعی: بازی‌های گروهی سنتی می‌توانند به توسعه مهارت‌های ارتباطی، تفاهم، و بالا بردن روحیه همکاری در کودکان کمک کنند.
  • تقویت تفکر منطقی و حل مسئله: پازل‌ها و بازی‌های فکری که در گذشته بچه‌ها زیاد این نوع بازی‌ها را انجام می‌دادند، به کودکان کمک می‌کنند تا تفکر منطقی، تحلیلی و مهارت‌های حل مسئله را در خود تقویت کنند.
  • حفظ و ارتقاء فرهنگ: بازی‌های سنتی معمولا به حفظ و ارتقاء فرهنگ محلی کمک می‌کنند و کودکان را با ارزش‌ها و سنت‌ها آشنا می‌کنند.
  • توسعه مهارت‌های حرکتی: بازی‌های قدیمی که معمولا حرکات فیزیکی می‌طلبند می‌توانند به توسعه و تقویت مهارت‌های حرکتی و جسمانی کودکان کمک کنند.

بازی کودکان

 

بازی‌های مدرن امروزی

  • آشنایی با تکنولوژی‌های جدید: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به کودکان کمک کنند تا با محیط‌های مجازی و تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند.
  • توسعه مهارت‌های فناوری: کار با تکنولوژی و بازی‌های دیجیتال می‌تواند مهارت‌های رایانه‌ای و تکنولوژی را به کودکان یاد دهد.
  • تقویت تعاملات آنلاین: بازی‌های آنلاین چندنفره می‌توانند مهارت‌های تعاملی و هوشیاری در محیط آنلاین را افزایش دهند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره تفاوت بازی های کودکان دیروز و امروز صحبت کردیم و گفتیم که بازی های بچه ها در روزگاران گذشته و امروز به چه شکل بوده و چه تاثیراتی بر آن‌ها دارد. در حقیقت هر دو نوع بازی، چه بازی‌های قدیمی چه بازی‌های رایانه‌ای و مدرن، می‌توانند نقش مهمی در توسعه و کشف استعداد فرزندان ایفا کنند، بنابراین ترکیب مناسبی از هر دو نوع بازی می‌تواند تجربیات سودمندی را برای کودک فراهم کند. این مهم است که والدین و مربیان با توجه به نیازها و توانمندی‌های فردی کودکان، حواس‌شان به تنوع در انتخاب بازی‌ها باشد.

اخبار پیشنهادی