ویژگی مدرسه خوب چیست؟ چطور بهترین مدرسه را پیدا کنیم؟

به مدرسه‌ای جدید پا می‌گذاری که درباره‌اش شنیده بودی. روز اول است و تعداد کم دانش‌آموزان توجهت را جلب می‌کند. سر هر کلاس در نهایت بیست نفر نشسته‌اند. زنگ تفریح که می‌خورد دیگر خبری از بیرون کردن اجباری نیست و اگر دلت خواست می‌توانی سر جایت بنشینی تا زنگ بعدی شروع شود. اگر سمت بوفه‌ی مدرسه بروی، می‌بینی که بله، این‌جا تنوع خوراکی‌ها از قبل خیلی بیشتر است. تا همین جا هم ممکن است این همان مدرسه‌ی خوب توی ذهنت باشد. تازه روز اول است و فرصت کافی داری که ببینی قرار است چه اتفاقاتی در این مدرسه برایت بیفتد و تجربه کنی که یک مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد. در ادامه بررسی می‌کنیم که ویژگی مدرسه خوب چیست تا اگر قصد دارید در بهترین مدارس ثبت‌نام کنید با ویژگی‌های آن آشنا باشید.

مدرسه خوب باید چگونه باشد؟

سفرمان از همین جا شروع می‌شود. روز دوم مدرسه است و سراغ آزمایشگاه معرکه‌ی این مدرسه می‌رویم تا ببینیم وضع آزمایشگاه از لحاظ تجهیزات و امکانات چگونه است. انواع ظروف آزمایشگاهی، مثل بالن‌ها و قیف‌ها و بشرها، و مواد آزمایشگاهی بسیاری که شمردنشان روزها زمان می‌برد، خبر از وجود آزمایشگاهی بزرگ و مجهز می‌دهند که پای ثابت درس‌های شیمی و فیزیک و زیست‌شناسی است، چون قرار است بخش مهمی از کلاس‌های این درس‌ها در آزمایشگاه برگزار شود.

درباره‌ی کتابخانه‌ی این مدرسه هم شنیده‌ایم که با سه چهار هزار کتاب کارش را شروع کرده است. کارت عضویت دانش‌آموزان در کتابخانه‌ی این مدرسه از پیش صادر شده و برای فعالیت پیوسته‌ی آن‌ها در کتابخانه امتیازات جذابی در نظر گرفته شده است. نگاهی به عنوان کتاب‌ها بیندازیم: در قسمت فرهنگ‌ها که همه چندجلدی و پرتعداد هستند، فرهنگ معین، فرهنگ دهخدا، فرهنگ بریتانیکا به چشم می‌خورد و فرهنگ‌های تک‌جلدی در رشته‌های مختلف وجود دارد. در بخش جغرافی، کتاب‌های بسیاری درباره‌ی شناخت کشورها و در بخش تاریخ، فرهنگ‌ها و کتاب‌های چاپ روز، در بخش ادبیات از دیوان حافظ و گلستان و بوستان سعدی تا نمایش‌نامه‌های شکسپیر و رمان‌های مهم ادبیات جهان وجود دارد. در بخش علوم که دیگر سنگ تمام گذاشته‌اند و نظریات اصلی شیمی و فیزیک، که در کتاب‌های درسی درباره‌شان می‌خوانی، در این کتابخانه موجود هستند: از فیزیک هالیدی تا نظریات اینشتین.

می‌رسیم به اتاق کامپیوتر که گویا ده دوازده کامپیوتر نو در اختیار دارد و استفاده از آن‌ها همواره مجاز است. یک ویژگی مدرسه خوب همین است که در عرصه تکنولوژی عملکرد قوی داشته باشد. در روز سوم، کتاب‌های تکمیلی درس‌ها را به تو می‌دهند که کتاب تکمیلی زبان انگلیسی بسیار جذاب است و قرار است در طول سال تحصیلی حسابی به زبان پرداخته شود. حالا همه می‌دانند که یادگیری زبان انگلیسی چقدر اهمیت دارد.

ویژگی مدرسه خوب چیست

شکوفایی استعداد: مهم‌ترین ویژگی مدرسه خوب

تعجب نکنید. این تصویر واقعی است و سال‌هاست که چنین مدارسی در کشور وجود دارند، اما تعداد آن‌ها بسیار اندک است و تقریبا همه‌شان با گزینش‌های سفت و سخت دانش‌آموزان را انتخاب می‌کنند. در این زمینه می‌توانیم مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی را مثال بزنیم که سال‌هاست برنامه‌های بسیار دقیق و بی‌نظیری را برای تربیت نخبگان جامعه در پیش گرفته است. برای این که بیشتر بدانیم یک مدرسه خوب چه خصوصیاتی دارد کافی است نگاهی به دانش‌آموختگان این مدرسه‌ها بیندازیم تا تأثیر شیوه‌ی آموزشی این مدارس را ببینیم: رتبه‌های تک‌رقمی کنکور، نخبگان متعددی که در بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران و کل دنیا مشغول به کار هستند و افراد برجسته و مهم که صنایع و سازمان‌های عظیم را هدایت می‌کنند. در رشته‌های دیگر، کارگردان‌های سینما، نویسندگان و موسیقی‌دانانی را می‌شود مثال زد که در این نوع مدارس راهشان را پیدا کرده‌اند.

زمینه‌ها و امکانات پرشماری که این مدرسه‌ها برای دانش‌آموزان فراهم کردند باعث شد آن‌ها دقیقا در زمان درست، استعداد خود را بیابند و دور از نظام آموزشی خشک و بی‌روح مدارس دیگر، در محیط‌های دلپذیری که برایشان کشش ایجاد می‌کرد، بر پرورش توانایی‌هایشان تمرکز کنند. اتفاقی که در مدارس دیگر کمتر رخ می‌داد. این دقیقا ویژگی مدرسه خوب است که استعداد دانش‌آموزان را در مسیر صحیح هدایت می‌کند.

بررسی ویژگی های یک مدرسه خوب

حالا تا حدی می‌دانیم یک مدرسه خوب چه خصوصیاتی دارد و باید چگونه باشد. خبر خوب این که ویژگی مدرسه خوب در تمام این سال‌ها از چشم مدیران مدارس برتر پنهان نمانده است و این مدارس تلاش کرد‌ه‌اند راه مدارسی با ویژگی‌ها و امکانات استاندارد را در پیش بگیرند و از استانداردهای لازم «یک مدرسه‌ی خوب» برخوردار شوند. اکنون به بررسی این استانداردها می‌پردازیم تا بدانیم که دقیقا یک مدرسه‌ی خوب باید چگونه باشد.

یک مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد

یک. مدیر مدرسه‌ی خوب و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان

دانش‌آموزان سال‌های زیادی از عمرشان را در مدرسه می‌گذرانند و اتفاقا همین دوران کودکی و نوجوانی، بهترین زمان استعدادیابی دانش‌آموزان است تا توانایی‌های خود را بشناسند و پرورش دهند. یک مدیر مدرسه‌ی خوب علاوه بر نقش مدیریت بر مدرسه و برگزاری کلاس‌ها، در درجه‌ی اول باید به دنبال اجرای برنامه‌هایی باشد که دانش‌آموزان بتوانند حداکثر استفاده را از زمان ببرند و در زمینه‌های مختلف علمی، ورزشی، هنری استعدادهایشان شکوفا شود.

دو. امکانات آموزشی مدرسه خوب

زمین مناسب برای فوتبال، بسکتبال، سالن پینگ‌پنگ، آزمایشگاه، کتابخانه، کلاس‌های مناسب با گرمایش و سرمایش مطلوب، میز و نیمکت‌های استاندارد، راه‌پله و راهروهای باز و ایمن، سرویس بهداشتی (به معنای واقعی کلمه!) و بوفه از امکانات ابتدایی یک مدرسه خوب هستند و با افزودن امکانات بیشتری می‌توان مدرسه خوب را بهتر تجربه کرد. برای مثال اتاق نمایش (با ویدیو پروژکتور)، سالن کنفرانس، ویدیو کلوپ، سالن غذاخوری، کارگاه فنی و… زمانی که والدین و حتی خود دانش‌آموزان ویژگی مدرسه خوب را بدانند، می‌توانند بهتر و آگاهانه‌تر درباره مدرسه‌ای که می‌خواهند مشغول به تحصیل شوند تصمیم بگیرند و برای ثبت نام در مدارس برتر اقدام کنند.

یک مدرسه خوب باید چگونه باشد

سه. معلمان مدرسه خوب

همیشه معلمانی وجود دارند که در مقایسه با دیگر همکاران‌شان راه‌های خیلی بهتری برای آموزش و حل مسائل دشوار پیدا می‌کنند. تعداد زیادی از کتاب‌های تألیفی کمک‌آموزشی که معمولا همه از آن‌ها استفاده می‌کنند و همچنین برنامه‌های آموزشی‌ای که از تلویزیون و رسانه‌های اینترنتی پخش می‌شود، حاصل تلاش این دسته از معلمان است. در عین حال معلمانی هستند که در این رسانه‌ها حضور ندارند، اما روش تدریس‌شان باورنکردنی است. دانش‌آموزان زمانی که سر کلاس‌های معلمان خلاق و برتر مدرسه خوب حاضر می‌شوند، دیگر درس‌ها برایشان غول بی‌شاخ و دم نیست. با این حساب می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی مدرسه خوب این است که معلم‌هایی خوب و کاربلد دارد.

چهار. برنامه‌های تفریحی و کمک‌آموزشی از ویژگی مدرسه خوب

روزهای زیادی که باید در مدرسه بگذرند، اگر یکنواخت و بدون تحرک سپری شوند، تأثیر نامطلوبی بر روحیه‌ی دانش‌آموزان می‌گذارند. در میان پاسخ‌ها به سوال مدرسه‌ خوب چه مدرسه ای است این جواب بسیار مشخص وجود دارد: مدرسه خوب باید در هر ماه یک یا دو برنامه‌ی تفریحی و کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان فراهم کند. کسب مهارت‌‌های اجتماعی ــ مثل یاد گرفتن همکاری، تعامل با گروه و… ــ و سرگرم ساختن دانش‌آموزان و ایجاد تجربه‌ی جدید در زندگی آن‌ها از فعالیت‌هایی هستند که در بیرون از محیط بسته‌ی مدارس باید در قالب اردوهای دانش‌آموزی اجرا شوند.

پنج. مشاوران مدرسه

مدرسه خوب همیشه از وجود مشاوران برجسته بهره می‌برد. زمانی که بحث کنکور مطرح می‌شود همه‌ی ما چهره‌ی این مشاوران در ذهنمان تداعی می‌شود و وقتی در حرف‌های‌ آن‌ها دقیق می‌شویم متوجه می‌شویم تا چه حد ماجرا را دقیق و طبقه‌بندی‌شده و راحت می‌بینند. واقعیت ماجرا این است که اهمیت مشاوران تحصیلی، که به دانش‌آموزان در کشف استعدادها و همین‌طور در ادامه‌ی راهی که در پیش دارند کمک می‌کنند، از چیزی که تصور می‌کنیم بسیار فراتر است. در نظر گرفتن زندگی و خصوصیات شخصی هر دانش‌آموز و همچنین خلقیات او، برای کمک به دانش‌آموز در سراسر سال‌های پیشِ رویش، می‌تواند زندگی او را دگرگون کند: کم نیستند ستاره‌هایی که استعدادشان در مدرسه به دست معلمان و مشاوران مدرسه کشف شد.

مدرسه خوب چه مدرسه ای است

شش. فضای مدرسه

به طور کلی، فرهنگی که در مدارس برتر حاکم است از مهم‌ترین ویژگی مدرسه خوب است. وجود روابط دوستانه و توأم با احترام، میان دانش‌آموزان و معلمان و مربیان، و میان دانش‌آموزان با یکدیگر، وجود حس نوع‌دوستی و برنامه‌هایی که مدیر مدرسه برای تقویت این مهارت‌های انسانی و اجتماعی در نظر دارد، از جمله نکاتی است که می‌شود در هنگام پاسخ به پرسش « یک مدرسه خوب باید چگونه باشد » در نظر گرفت. نتیجه‌ی وجود نگاه انسانی در بهترین مدارس، امنیت روحی و روانی‌ای است که برای دانش‌آموزان این مدارس پدید می‌آید و در نتیجه‌ی آن، زندگی متفاوتی را با دانش‌آموزان مدارس دیگر تجربه می‌کنند.

در آخر: از راه‌های تشخیص مدرسه خوب تا ثبت‌نام در مدارس برتر

به جز شش مورد گفته‌شده که مهم‌ترین ویژگی مدرسه خوب هستند، می‌توان ویژگی‌های دیگری را برای انتخاب «مدرسه‌ی خوب» در نظر گرفت. مثلا برای یک دبیرستان، تعداد قبولی در دانشگاه‌های برتر و رتبه‌های برتر اهمیت ویژه دارد، و شاید بتوان مورد «کلاس‌های تقویتی» را یکی دیگر از گزینه‌هایی دانست که تعریف مدرسه‌ی خوب را می‌سازند. امروز دیگر جواب سؤال مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد؟ مشخص است و بسیار راحت می‌توان بهترین مدارس را یافت و در مدارس برتر ثبت‌نام کرد. البته باید در نظر داشت که اغلب این مدارس آزمون‌هایی را برای پذیرش دانش‌آموزان برگزار می‌کنند. از جمله مدارس برتر می‌توان به مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طبابایی اشاره کرد که در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از اولین روزهای تحصیل تا لحظه‌ی ورود به دانشگاه با بهترین امکانات آموزشی همراه دانش‌آموزان است.

اخبار پیشنهادی