مدیر واحد آبشناسان برنامه های شاخص امسال را شرح می دهد

از طرح ادونس و آکادمی تا کلاس های کانون و اردو

«محسن ایرجی»، مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی- واحد آبشناسان، از معلمان المپیادی کشور است. دانش آموزان او در سال های گذشته مدال های المپیاد کشوری و جهانی کسب کرده اند. او پیش تر، مدیر واحد ادونس مجتمع علامه طباطبایی بود. تجربه بیست و هشت ساله ایرجی در تدریس دوره های المپیادی پیشرفته و درس فیزیک، باعث شده تا معلمان، مشاوران و مربیان مجربی در واحد آبشناسان گردهم آیند. اما واحد آبشناسان امسال چه برنامه هایی برای رشد دانش آموزان تدارک دیده است؟ محسن ایرجی، به مناسبت شروع سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ در گفت و گو با وب سایت «مجتمع علامه طباطبایی» درباره طرح ادونس، آکادمی علم و اندیشه و کلاس های کانون صحبت کرده است.

آقای ایرجی، در دو سالی که شما به عنوان مدیر واحد آبشناسان فعالیت دارید، از اصطلاح «مدرسه لبخند» برای مدرسه تان استفاده کرده اید. برنامه ها در مدرسه لبخند با چه رویکردی برگزار می شود؟

دانش آموزان در دبیرستان های دوره اول متوسطه، نیاز به نشاط ویژه ای دارند. محصلان در این سن، نه مانند دانش آموزان دوره دوم دبیرستان کاملا در فضای درس و کنکور هستند و نه مثل دبستانی ها دائم در حال شادی و بازی اند. براساس استاندارهای روز دنیا، در دوره اول دبیرستان نیاز نیست مطالب علمی را خیلی خشک به دانش آموزان بیاموزیم. بلکه بهتر است بچه ها در قالب پویش، پروژه، بازدید، ویدیو و فعالیت های متنوع، مطالب را یاد بگیرند. شوق یادگیری در این دوره با نشاط و شادابی به دست می آید. همه برنامه های واحد آبشناسان براین اساس تدوین می شود تا دانش آموزان در مدرسه حال خوبی داشته باشند و بیش از اندازه نگران نتیجه و درس نباشند.

امسال در آموزش آبشناسانی ها، چه برنامه های شاخصی دارید؟

یکی از مهمترین برنامه های امسال واحد آبشناسان، برگزاری طرح ادونس برای هفتمی ها و هشتمی ها است. قرار است در این طرح دانش آموزان فراتر از کتاب های درسی، فهم عمیق تری از علوم و ریاضی کسب کنند و از آن لذت ببرند. طرح دیگر، آکادمی علم و اندیشه است که بیش از ده رشته دارد. رشته های آکادمی از موضوعاتی مثل پادکست و نقد فیلم تا کلاس کدنویسی پیشرفته و هوش مصنوعی را شامل می شود. رشته هایی را انتخاب کرده ایم که هم متنوع باشند و هم یادگیری آن ها برای آینده دانش آموزان مفید باشد.

 کلاس های فرهنگی و هنری چه جایگاهی در برنامه های مدرسه لبخند دارد؟

برگزاری کلاس های کانون فرهنگی و مهارتی، یکی از اصلی ترین برنامه های فرهنگی واحد آبشناسان در سال تحصیلی جدید است. این کلاس ها روزهای یکشنبه برگزار می شود. تئاتر، نقاشی، معماری، موسیقی، پرورش گل و گیاه و انسان و طبیعت از جمله رشته های کانون واحد آبشناسان است. در کنار برنامه های ذکر شده، کلاس های پژوهشی واحد آبشناسان هم مانند سال های گذشته در ۸ رشته برگزار می شود.

آبشناسانی ها امسال در چه اردوهایی شرکت می کنند؟

اردوها در واحد آبشناسان با اهداف خاصی برگزار می شود. بعضی اردوها صرفا تفریحی است. اردوهایی مثل کارتینگ و پینت بال که بیشتر در تابستان برگزار می شود، از این جنس است. هدف از این برنامه ها، تقویت شادابی و رفاقت بین دانش آموزان است. بعضی از اردوها و بازدیدها هم جنبه اجتماعی – آموزشی دارد. مثلا در  بازدید از خط تولید یک کارخانه، بچه ها هم با چند شغل آشنا می شوند و هم تعاملات اجتماعی کسب می کنند. بعضی دیگر از اردوها نیز با اهداف فرهنگی برگزار می شود مثل بازدید از موزه ها یا سفر به اماکن مذهبی. اردوی برون استانی آبشناسانی ها هم مثل سال های گذشته برای هر پایه یک مرتبه در شهرهایی مثل اصهان، شیراز و مشهد برگزار خواهد شد.

آقای ایرجی، مجموع برنامه های آموزشی و فرهنگی که ذکر کردید، در نهایت دانش آموزان را با چه ویژگی هایی پرورش می دهد؟

با توجه به موضوعات روز دنیا، دانش آموزی که از مقطع متوسطه دوره اول فارغ التحصیل می شود باید دو نوع مهارت سخت و نرم را یادگرفته باشد. مهارت های سخت شامل دروس اصلی است که دانش آموز موظف به یادگیری آن است. اما مهارت های نرم یعنی آشنایی دانش آموزان با موضوعاتی که در زندگی به آن نیاز خواهند داشت؛ موضوعاتی مثل بهداشت، سواد مالی، کنترل خشم، مدیریت پروژه. هدف تمام فرادرس های مدرسه یعنی آکادمی، طرح ادونس، کانون و بازدیدهای علمی، آموزش تقویت همین مهارت ها به دانش آموزان است.

اخبار پیشنهادی