یک روز برای دانش‌پژوهان علامه‌ای

ساعت از ۲ بعداز ظهر ۲۶ مرداد ۹۶ گذشته است. دیدن این جمعیت در یک پنجشنبه گرم تابستانی در مدرسه دور از انتظار است. بیش از ۴۰۰ نفر از دانش آموزان و خانواده های آنها در دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان دور هم جمع شدند تا در همایش علمی، پژوهشی علامه طباطبایی شرکت کنند.

این همایش مختص دانش آموزان مدارس علامه طباطبایی است. هر دانش آموز در بدو ورود به هر مدرسه علامه طباطبایی، یک رشته پژوهشی را انتخاب می کند و در طول سال تحصیلی علاوه بر آموزشهای درسی و ورزشی و فرهنگی، در این زمینه نیز به تحقیق و یادگیری می پردازد. حالا دانش آموزان منتخب هر مدرسه به واحد آبشناسان آمده اند تا حاصل زحمت های یک ساله خود و مربیانشان را ارائه دهند و جایگاه خود را در بین دانش آموزان علامه طباطبایی بسنجند.

«استقبال دانش آموزان از این مسابقات پر شور است.» حمیدرضا خردمند، مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان در گوشه ای از حیاط مدرسه ایستاده و مسابقات گلایدر را تماشا می کند. او می گوید: «هدف از برگزاری مسابقاتی از این دست که در سطح داخلی انجام می شود، اول از همه یادگیری مهارت های کار گروهی است و بعد ایجاد انگیزه برای حضور در مسابقات بین مدارس. »

محققان نوجوان علامه ای

همایش علمی، پژوهشی علامه طباطبایی، صبح و بعدازظهر در دو بخش ارائه مقاله و مسابقه انجام می پذیرد. در بخش اول دانش آموزانی که در رشته های نانو، نجوم و پزشکی فعالیت دارند، مقاله خود را ارائه می دهند. یک نفر از بهترین  چهره های هر رشته به عنوان داور به این همایش دعوت شده است. به عنوان مثال «احسان مهرجو» ، استاد رشته اختر فیزیک در دانشگاه شاهد و عضو تیم رکورد شکن رویت هلال ماه است، به عنوان داور نجوم در همایش حضور دارد. چند کلاس با ویدیو پروژکتور آماده برگزار همایش است. دانش آموزان مطلب خود را در قالب پاورپوینت ارائه می کنند.  در مجموع بیش از ۴۰ اثر تحقیقاتی در سه رشته نانو و نجوم و پزشکی با هم رقابت می کنند.

ژاپن رفته ها در نقش مشاور ظاهر می شوند

بخش دوم رقابت مخصوص رشته های هوافضا و رباتیک است. تیم ها در این دو رشته علاوه بر آموزش تئوری، آموزش عملی ساخت ربات و سازه های هوافضا هم می بینند. در بین بچه ها هستند کسانی که با یک سازه شبیه موشک یا یک ربات در دست، به دنبال چسب چوب یا پیچ گوشتی می گردند تا آخرین تغییرات لازم را روی سازه خود انجام بدهند.

مسابقات در حیاط و سالن های واحد آبشناسان برگزار می شود. به روال سالهای قبل استقبال از رباتیک بیشتر از سایر رشته ها است. تعداد ۴۸ تیم در سه رشته مسیریاب مقدماتی، پیشرفته و ربات چندکاره شرکت کرده اند. زمین ربات های مسیر یاب و چند کاره در کنار پیست طراحی شده برای برگزاری مسابقات هاور کرافت، در سالن غذاخوری واحد آبشناسان مهیای پذیرایی از تیم های رباتیک و هوافضا شده است. صدای موسیقی در سالن به گوش می رسد و مجری مسابقه با هیجان مسابقات را گزارش می کند و یا با بعضی از دانش آموزان شوخی می کند.

بچه های اعزامی به ژاپن هم با لباس های یکسان در رقابت حضور داشتند. آنها با این که خودشان درگیر رقابت هستند، اما مدام از این میز به آن میز می روند و به دوستانشان در تیم های دیگر مشاوره می دهند.

هر چه زودتر بهتر

ربات ها در یک طرف و هاورکرافت ها در طرف دیگر حرکت می کنند. هاورکرافت یکی از گرایش های پیچیده رشته هوافضا است. هومن امسال به پایه دهم می رود. او سه سال گذشته را در واحد آبشناسان در رشته هوافضا و گرایش هاور کرافت فعالیت کرده و در مسابقات زیادی از جمله شریف کاپ، امیرکبیر و مسابقات منطقه ۵ شرکت کرده و مقام آورده است. او مهمترین مزیت کلاسهای پژوهشی را یادگرفتن مطالب علمی در مورد رادیوکنترل ها و مکانیزم موتور هاورکرافت می داند.

در گرایش هاور کرافت، هر تیمی که بتواند پیست مسابقه را در مدت زمان و با خطای کمتری به پایان ببرد برنده است. دو تیم هاورکرافت از واحد گلستان به این مسابقات آمده اند. امیر محمد عضو یکی از همین تیم ها است که سال گذشته اکثر جوایز مسابقات معتبر را کسب کردند. او می گوید: « این مسابقه باعث می شود که تیم های پژوهشی علامه طباطبایی در فضای رقابت قرار بگیرند و در مسابقات دیگر، بدون اضطراب و با اعتما به نفس شرکت کنند.»

با شروع مسابقات هاورکرافت مشخص می شود که ادعای امیر محمد درست بوده و آنها عملکرد بسیار خوبی داشتند. بی جهت نیست که هاورکرافت آنها سال گذشته مقام دوم مسابقات کشوری را کسب کرده است.

هرچه بلندتر بهتر

در سالن فوتسال واحد آبشناسان گلایدرها به پرواز در آمده اند. در زمین فوتسال یک پیست فرود طراحی شده است و تیم ها به نوبت سه پرتاب انجام می دهند. سهیل یکی از سه نماینده واحد فرمانیه پرتاب خود را انجام می دهد، به بیرون پیست می آید و می گوید: « پرتابم را در بخش بیشترین مسافت انجام دادم و مسابقه سرعت و پرش گلایدر باقی مانده است. اینجا اولین مسابقه ای است که من شرکت می کنم و اگر بتوانم مقام بیاورم برای مسابقات بین مدرسه ای و در سطح استانی و کشوری انتخاب می شوم.»

علامه ای های برگزیده در مسابقات کشوری مانند ابن سینا هم در مسابقات حضور دارند. بین آنها و دیگر تیمهای علامه ای رقابت فشرده و تنگاتنگ است. تعدادی از این دانش آموزان که اولین رقابت خود را تجربه می کنند، سال آینده رقیب جدی با سابقه ها برای اعزام به مسابقات می شوند.

هرچه دیرتر بهتر

در حیاط مدرسه مسابقات راکت آبی برگزار می شود. احمد رضا از واحد آبشناسان نحوه کار راکت آبی را توضیح می‌دهد: «داخل مخزن آب راکت را تا نیمه از آب پر می کنیم و یک لانچر آن را به هوا پرت می کند. هنگام سقوط چتر بالای راکت آبی آزاد می شود و هر راکتی که دیرتر به زمین برسد برنده مسابقه است.»

با دیدن اولین پرتاب راکت آبی جا می خورید چرا که قطعا انتظار ندارید که یک راکت دست ساز با مواد اولیه ساده، تا ارتفاع ۳۰ متری بالا برود. هیجان زیادی در حیاط مدرسه است. چتر بعضی از راکت ها باز نمی شود و سازه به شدت با زمین برخورد می کند. احمدرضا همانطور که پرتاب یکی از راکت ها را تماشا می کند می گوید: «تا حالا به مسابقات بیرون مدرسه نرفتم اما نتایج به دست آمده توسط دوستانم را دنبال می کردم. می خواهم امسال نماینده علامه در مسابقات باشم.»

ساعت حدود هفت بعد از ظهر است. علامه ای ها از نه صبح تا حالا برای کسب عنوان بهترین دانش پژوه سال علامه طباطبایی در ۵ رشته با هم رقابت کردند. اما رقابت و نتیجه آن تحت تاثیر رفاقت و صمیمیت دانش آموزان با همکلاسی ها و بچه های واحدهای دیگر قرار داشت. دیدن این که اعضای یک تیم، ربات تیم رقیب را تعمیر می کند، یا دیدن راهنمایی های اعضای یک تیم موشک آبی به تیم دیگر برای عملکرد بهتر سازه، ثابت می کند که دانش آموزان علامه ای در همه مراحل همراه همدیگر هستند و رفاقت برایشان در اولویت است.  

نتایج همایش علمی، پژوهشی علامه طباطبایی هفته جاری اعلام می شود.

اخبار پیشنهادی