هدف ما نزدیک شدن دانش آموزانمان به الگوی دانش آموز موفق است

مصاحبه با «زهرا نادری» مشاور پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی _ واحد تهرانپارس درباره نقش مشاور و و چالش های دانش آموزان با شروع سال تحصیلی جدید.

مشاور فردی است که با دانش آموز، اولیا و مدرسه در ارتباط است. هدف از این ارتباط به هم پیوسته، رسیدن دانش آموز به موفیقت است. نادری دراین باره می گوید:« با توجه به اینکه مدرسه و اولیا تجربه بیشتری دارند بنابراین، جایگاه دانش آموز برایمان بسیار مهم است. مشاور نقش تسهیلگری برای آنها دارد تا بتواند در بهترین حالت ممکن و با آرامش مسیر موفقیت را طی کند. مشاور کسی است که باید در سفر دانش آموز و عبور او از پیچ و خم های رشدی همراه و هم مسیر هر شخص باشد.»

بعد از ۲سال آموزش مجازی دانش آموزان واحد تهرانپارس با آموزش حضوری چه چالش هایی داشتند؟

اضطراب جدایی و فضای مجازی از مهمترین چالش های دانش آموزان به ویژه دوره اولی ها، در ابتدای سال تحصیلی بود. البته اولیای این دانش آموزان هم با این چالش درگیر شده بودند. وابستگی و استفاده از فضای مجازی از دیگر  چالش های دانش آموزان و اولیا بود. هدف ما این است که در ابتدای سال تحصیلی دانش آموزان را به فضای آموزش حضوری وفق بدهیم و در کنار این مسیر به حل چالش های آنها بپردازیم.

علائم اضطراب جدایی در دانش آموزان به چه صورت است؟

همان‌طور که گفتیم اضطراب جدایی، یک مرحله طبیعی از رشد محسوب می‌شود که مدت‌ زمان مشخصی در کودک بروز می‌کند و سپس از بین می‌رود. اگر این اضطراب طولانی مدت شود در زمان مدرسه هم خود را نشان می دهد که نشانه های بسیاری دارد. مثلا: فکرهای دلهره آوردن، گریه های کم و شدید ، بغض های مکرر ، چسبندگی به والدین ، دلدردها و مریضی های صبح گاهی و …

خانم نادری، راه حل چالش های فضای مجازی را به تهرانپارسی ها آموزش میدهید؟

بله. استفاده از فضای مجازی در کلاس های مهارت زندگی به دانش آموزان آموزش داده می شود. با توجه به تفاوت طرح درس های پایه های پیش دبستان،اول و دوم و سوم و چهارم وپنجم وششم کلاس های مهارت زندگی و کلاس های فبک آنها با یکدیگر همسو هستند. با تهرانپارسی ها در این کلاس ها درباره مدیریت زمان، اثر بخشی، تصمیم گیری، خودکنترلی صحبت می کنیم. استفاده از راهکارهای ساده مثل ضبط صدای خودمان به عنوان یادآوری زمان استفاده از فضای مجازی، ثبت افکار مزاحم، نوشتن فعالیت هایی که در اوقات فراغت انجام می دهیم از جمله راه های کنترل استفاده فضای مجازی است.

به نظر شما اولیا چه کمکی به مشاور مدرسه می توانند بکنند؟

فرصت تجربه در رشد دانش آموزان دبستانی مهم و باعث یادگیری بهتر آنها می شود. بعضی از اولیا بدلیل نگرانی بیش از حد، این فرصت را از دانش آموز می گیرند. گرفتن این فرصت از دانش آموز باعث عدم شناخت او از توانایی هایش و کسب تجربه جدید می شود. در واقع اولیا با حمایت متعادل می توانند دانش آموز را در مسیر رشدی خود کمک کنند. اگر ما به آنها اجازه ندهیم که در محیط امن مدرسه با نظارت چندین نفر، اتفاق های بسیار کوچک را تجربه کنند در آینده و محیط جامعه، باید نگران آنها باشیم.

اولیای محترم باید همراه و هم مسیر در کنار مدرسه قدم بردارند . اگر این سه ضلع اولیا، مدرسه و دانش آموزان هماهنگ باشد ما در انتهای سال شاهد دانش آموزی خوشحال و رو به رشد هستیم .

اخبار پیشنهادی