راهبردهای واحد ابتدایی پاسداران از زبان هادی ربیعی:

بر دو حوزه دانایی و توانایی تمرکز کرده ایم

مدیر پیش دبستان و دبستان پسرانه علامه طباطیایی- واحد پاسداران، معتقد است دوره ابتدایی، مهمترین دوره زندگی بچه ها است: «در دوره ابتدایی، بچه ها می توانند علایق و سلایق خود را بشناسند و برای رسیدن به آنها و رشد استعدادهایشان برنامه ریزی کنند.»

هادی ربیعی، از مدیران با سابقه مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی است. او در گفت و گو با وب سایت «مجتمع علامه طباطبایی» به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، رویکردهای واحد پاسداران را تشریح می کند: «برای دانش آموازنی که از پیش دبستان تا پایه ششم دبستان علامه طباطبایی-واحد پاسداران، تحصیل می کنند در دو حوزه دانایی و توانایی برنامه ریزی می کنیم. یعنی دانش آموزان در دوره تحصیل شان، هم دانش می آموزند و هم مهارت.» وی می افزاید: «اگر بچه ها در دوره تحصیل شان، دانش و مهارت را بیاموزند و همزمان یاد بگیرند تا متعهد باشند، به دانش آموز شاخص تبدیل می شوند.»

مدیر پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی- واحد پاسدارن آرزو پردازی و خیال پردازی را ویژگی های مهمی برای دانش آموازن ابتدایی می داند: «باید بچه های ابتدایی را به سمت انتخاب آگاهانه سوق داد. اگر کسی انتخاب آگاهانه داشته باشد، مسئولیت پذیر هم می شود. حتی اگر انتخابش غلط باشد باز مسئولیتش را می پذیرد. انتخاب آگاهانه مسئولیت پذیری هم می آورد.»

  • واحد پاسداران، در سال جاری، چه برنامه های عملی برای انتخاب آگاهانه و مسئولیت پذیر بودن بچه ها تدارک دیده است؟

«اول از همه، شناسایی نیازهای بچه ها مهم است. بنابراین ابتدا تلاش می کنیم نیازهای بچه ها را بشناسیم تا بر اساس آن فعالیت های آموزشی و تربیتی را برنامه ریزی کنیم. بخش اول برنامه های ما تمرکز بر تدریس کتاب های آموزشی مصوب است. که اتقاقا خوب و غنی هستند و هر سال بهتر هم می شوند. در کنار آن، آموزش های مکمل داریم تا بچه ها مهارتهای مختلف زندگی را یاد بگیرند. مثل مهارت کنترل خشم و مهارت حل مساله. در این زمینه مهارت های ده گانه تعریف شده است.»

هادی ربیعی کلاس فلسفه برای کودکان یا فبک را کلاسی مهم برای تقویت فکر ورزی می داند: «فبک فرآیند فکر کردن را به دانش آموزان می آموزد. این کلاس برای این برگزار نمی شود که دانش آموزان مثل ما فکر کنند.» وی با اشاره به برنامه ریزی زنگ های هنر و تربیت بدنی هدفمند می گوید: «این زنگ ها را بر اساس  علاقه مندی بچه ها طراحی کرده ایم. بطور مثال، در زنگ هنر معلم ابتدا درباره سفالگری یا مجسمه سازی توضیح می دهد، بعد که بچه ها علاقه مند شدند، آن رشته را آموزش می دهد.»

مدیر واحد ابتدایی پاسداران، درباره رویکرد برگزاری آزمون در این واحد تصریح می کند: «آزمون داریم اما بچه ها تحت استرس آزمون نمی دهند. با این موضوع خیلی راحت برخورد کرده ایم.» به گفته ربیعی، کلاس های سازه، رباتیک، مکانیک و نجوم بعنوان کلاس های پژوهشی واحد پاسداران در طول سال تحصیلی برگزار می شود.

پاسدارانی ها همچنین امسال در کلاسهای رایانه، برنامه نویسی و تولید محتوا شرکت کرده و با هوش مصنوعی هم آشنا می شوند. این کلاس ها با هدف توانمندسازی دانش آموزان برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی