پاسدارانی ها نمایندگان خود را انتخاب کردند

انتخابات شورای دانش آموزی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران برگزار شد. دانش آموزان پاسدارانی سه شنبه ۱ آبان ماه به پای صندوق های رای آمدند و از بین کاندیداها، نمایندگان خود را انتخاب کردند. بعد از شمارش آراء ، هفت دانش آموزان به عنوان اعضای جدید شورای دانش آموزی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ معرفی می شوند.

انتخابات چطور برگزار شد؟

ثبت نام کاندیداهای عضویت در شورای دانش آموزی واحد پاسداران یکشنبه و دوشنبه، ۲۹ و ۳۰ مهرماه انجام شد و دانش آموزان دوشنبه و سه شنبه، ۳۰ مهر و ۱ آبان ماه تبلیغات خود را انجام دادند.

طبق برنامه ریزی های انجام شده، انتخابات شورای دانش آموزی واحد پاسداران به صورت کلاسی برگزار شد و دانش آموزان در هر کلاس به یک نفر از همکلاسی هایشان که قصد عضویت در شورا را داشتند، رای دادند. «ابراهیم زارع» مسئول فرهنگی واحد پاسداران، به عنوان مسئول برگزار کننده این انتخابات، ابتدا درباره عملکرد شورای دانش آموزان سال گذشته مدرسه می گوید: «سال گذشته دانش آموزان را به شورای اسلامی شهر تهران بردیم تا با محیط آن آشنا شوند. در این مراسم خانم خداکرمی یکی از اعضای شورا هم چند دقیقه ای با دانش آموزانمان صحبت کرد. برگزاری چند جشن و برنامه هم با کمک شورا انجام شد.»

زارع درادامه به روش برگزاری انتخابات هم اشاره می کند: «تجربه سال های قبل نشان داد که وقتی اعضای شورا از همه پایه ها و کلاس ها انتخاب شوند بهتر می توانند خواسته های همکلاسی هایشان را مطرح کنند. به همین دلیل انتخابات را طوری برگزار کردیم که هر کلاس نماینده خود را در شورا داشته باشند.»

انتخابات: کلاسی یا مدرسه ای؟

برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی واحد پاسداران به صورت کلاسی منتقدانی هم دارد. «آرین ولی» دانش آموز پایه هشتم می گوید دانش آموزان باید بتوانند به مدرسه ای های دیگرشان هم رای بدهند: «نماینده سال گذشته کلاس ما، مشکلات کلاسمان را پیگیری نمی کرد. در حالی که اعضای دیگر شورا فعال تر بودند. به نظر من دانش آموزان باید آزاد باشند تا در صورت تمایل به کاندیداهایی از کلاس های دیگر هم رای دهند. در این صورت نمایندگان موثرتری انتخاب خواهیم کرد.»

عضو شورای سال قبل: خیلی از پیشنهادات را نتوانستیم اجرا کنیم

انتخاب شورای دانش آموزی موثرتر، نقد همه دانش آموزان پاسدارانی است. بسیاری از آن ها اعتقاد دارند شورای دانش آموزی سال گذشته نتوانسته در حل خواسته های دانش آموزان را اجرایی کند. «آریو یعقوب دوست»، دانش آموز پایه نهم، یکی از این افراد است. او درباره شورای دانش آموزی سال گذشته می گوید: «پارسال قرار بود هر ماه جلسه شورای دانش آموزی برگزار کنیم که انجام نشد. خیلی از دانش آموزان هم پیشنهاداتی به ما داشتند که نتوانستیم مطرح کنیم. بعضی دیگر از نظرات ما هم اجرایی نشد. فکر می کنم شورای دانش آموزی در مدرسه ما قدرتی ندارد و نمی تواند خواسته های بچه ها را خوب مطرح کند.»

مدیر واحد پاسداران: امسال جلسات منظم تری برگزار می کنیم

طبق آیین نامه، شوراهای دانش آموزی وظایفی مشورتی دارند. «دارا امانی» مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران اما اعتقاد دارد اهمیت تشکیل شوراهای دانش آموزی، فراتر از نقش نظارتی آن است: «یکی از مهمترین اهداف تشکیل شورای دانش آموزی، آشنا کردن دانش آموزان با رای گیری و فرآیند انتخابات است. آن ها باید در مدیریت مدرسه مشارکت داشته باشند و حرف هایشان را به گوش کادر اجرایی برسانند.»

امانی به تجربیات سال های قبل در تشکیل شورای دانش آموزی اشاره می کند و می گوید: «سال گذشته به دلایلی جلسات شورا کم تر از حد معمول تشکیل شد. ولی امسال به طور منظم جلسات را برگزار می کنیم و از همه بچه ها می خواهیم انتقادات و پیشنهادات خود درباره بخش های مختلف مدرسه را از طریق شورا با ما درمیان بگذارند.»

 امانی توصیه هایی هم به اعضای شورا دارد: «بسیاری از پیشنهادات و خواسته های دانش آموزان قابل اجرا نیست و ما فقط می توانیم درباره درخواست های در چارچوب مقررات مدرسه بحث کنیم. ولی این موضوع نباید اعتماد به نفس بچه ها را کم کند. دانش آموزان واحد پاسداران باید حرف خود را با شجاعت و در چارچوب مقررات بگویند چون تربیت افرادی آگاه و شجاع از مهم ترین برنامه های واحد پاسداران است.»

اخبار پیشنهادی