مسئول آموزشی واحد فرمانیه: بعضی آزمونها را عمدا خیلی سخت گرفتیم

سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه از لحاظ آموزشی سال موفقی بوده است. این نظر مسئول آموزشی مدرسه با توجه به نمره ها و قبولی نهمی ها در مدارس برتر است. او از آزمونهای هفتگی به عنوان یک برنامه موثر و مفید نام برده و آموزش نحوه مطالعه مستمر را به عنوان یک پروژه جدید برای سال تحصیلی آینده معرفی کرد. شما مصاحبه با حسن روانگرد را می خوانید.

آقای روانگرد، آزمون هفتگی به عنوان یک برنامه آموزشی مهم در واحد فرمانیه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برگزار شد. در مورد این برنامه توضیح بدهید.

یکی از برنامه های موثر آموزشی، آزمونهای هماهنگ تشریحی بود که هفته ای یک بار برگزار شد. این آزمونها باعث شدند که دانش آموزان هر هفته درسهای قبل را مرور کنند. در هر آزمون دو درس را امتحان گرفتیم. پس از تصحیح برگه ها و ثبت نمرات در کارسنج به اولیا هم نمره فرزندشان را پیامک کردیم. این کار باعث شد که اولیا هر هفته از وضعیت درسی فرزندشان با خبر باشند. کار اجرایی و آماده سازی این امتحانات بسیار زمان بر و سنگین بود. هر هفته سوالات ۲ درس در ۳ پایه و در مجموع ۶ امتحان باید آماده تصحیح و جمع بندی می شد. به محض برگزاری یک امتحان باید امتحان بعدی آماده می شد. با توجه به فشردگی این آزمون ها و بررسی های بعمل آمده به احتمال زیاد سال تحصیلی آینده این امتحانات را هر ده روز یک بار برگزار کنیم.آزمون های هفتگی تشریحی برگزار شد چرا که دانش آموزان عموما در نوشتن پاسخ مشکل دارند. با برگزاری این امتحانات دانش آموزان پیشرفت کردند و نتیجه آن در امتحانات ترم قابل مشاهده بود. فقط چند آزمون آخر دانش آموزان پایه نهم بعد از عید نوروز تستی برگزار شد تا آماده امتحانات ورودی مدارس برتر تهران شوند.

برگزاری این آزمونها را مثبت ارزیابی می کنید؟

برگزاری آزمون های هفتگی را بسیار مفید می بینم چون دانش آموز همواره در فضای امتحان قرار دارد و در حال مطالعه است. در این امتحانات اهداف دیگری هم داشتیم مثلا گاهی وضعیت درسی دانش آموزان به گونه ای بود که به دبیران اعلام کردیم در طراحی سوال سخت گیر باشند. این کار باعث می شد که میانگین نمرات پایین بیاید و تلنگری برای دانش آموزان باشد که بیشتر مطالعه کنند. دانش آموز نباید به نمره کم عادت کند اما گاهی باید از این ترفندها برای ایجاد انگیزه درس خواندن استفاده کنیم.

شما به عنوان مسئول آموزش هم دبیران و هم دانش آموزان را پیوسته ارزیابی می کنید؟ این ارزیابی برای دبیران از چه طریقی انجام می شود؟

ما در ابتدای سال از هر دبیر طرح درس می گیریم و بر طبق آن تدریس را کنترل می کنیم. تقریبا روزانه با دبیران صحبت می کنیم و از آنها در مورد کلاسها و مباحث تدریس شده سوال می کنیم. علاوه بر این هر کلاس یک نماینده مسئول آموزشی دارد که مستقیما با مسئول آموزش در ارتباط است و کارهای انجام شده در کلاس را گزارش می دهد. مشاوران هم جداگانه ارزیابی را انجام می دهند و نتیجه را انتقال می دهند. نظرسنجی از دانش آموزان دو یا سه بار در سال انجام شده و علاوه بر اطلاع رسانی به دبیران، نقاط ضعف و قوت ذکر شده در نظرسنجی ها را به دقت بررسی می کنیم و اقدامات لازم را انجام می دهیم.

برای دانش آموزان چطور؟

برای ارزیابی مستمر دانش آموزان نمره و میزان پیشرفت مهم ترین ملاک ما است. انجام تکالیف و نمره ها و همه موارد آموزشی دانش آموز به وسیله سامانه کارسنج اطلاع رسانی می شود. داخل سایت کارسنج زمان مطالعه دانش آموزان ثبت می گردد و مشاور هر روز آن را رصد می کند. مواقعی که ثبت زمان مطالعه با توجه به نمرات و وضعیت درسی غیر عادی به نظر می رسد، مشاور با اولیا تماس می گیرد تا از صحت زمان های ثبت شده و یا کیفیت مطالعه دانش آموزان با خبر شویم.

آیا ثبت ساعت مطالعه در سامانه کارسنج توسط دانش آموزان مستمر انجام شد؟

در پایه هفتم و هشتم ثبت زمان مطالعه با درصد بالا انجام گرفت. آنها باید حتما ساعت مطالعه‌شان را ثبت می کردند. این موضوع در پایه نهم به دلیل عادت دانش آموزان به مطالعه برنامه ریزی شده به صورت اختیاری انجام می شود.

برای سال تحصیلی آینده برنامه جدیدی دارید؟

برنامه ویژه ما برای سال بعد آموزش نحوه مطالعه به دانش آموزان و ارزیابی و تحلیل مشاورین تحصیلی از فعالیت های آنها در منزل است. بعضی از دانش آموزان نمی توانند مدت زمان زیادی پشت میز بنشینند و مطالعه کنند. ما می خواهیم با این معضل مقابله کنیم.  

 میانگین برخی از دروس عمومی از درس های دیگر کمتر است و این نشان می دهد که باید روی نحوه مطالعه دروس عمومی کار شود. این آموزش ها برای مقطع کنکور نیز بسیار مهم و کاربردی است.

چه صحبتی با پدرها و مادرها دارید؟

بعضی از اولیا از وضعیت آموزشی فرزند خود کم اطلاع هستند و برخی دیگر کنترل جدی و سخت ۲۴ ساعته دارند. هر دوی این روش ها غلط است. ما هر چه که لازم باشد اولیا بدانند از طریق جلسات، کانال اطلاع رسانی و پیامک به اطلاع آنها می رسانیم. در نهایت دانش آموز باید در حوزه آموزش تربیت شود. به نظرم ارزیابی در منزل از دانش آموز کار مفیدی است که اولیا می توانند انجام دهند. اگر دانش آموز حس کند که یک نفر در خانه پیگیر مطالعه و درس خواندن او است، قطعا کیفیت مطالعه اش بالا می رود.

اخبار پیشنهادی