فرمانیه‌ای‌ها کارنامه گرفتند

جلسه آموزش خانواده و توزیع کارنامه دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه روز جمعه ۲۲ دی برگزار شد.

«مهرنوش دارینی»، روانشناس و یکی از اولیاء دانش آموزان واحد فرمانیه سخنران این جلسه آموزش خانواده بود. او در مورد سنین نوجوانی و نحوه برخورد با نوجوان صحبت کرد.

دارینی دوره نوجوانی را این گونه تعریف کرد: «دوره نوجوانی حدفاصل بین کودکی و بزرگسالی است و دوره ای است آکنده از تعارض و نوسان بین وابستگی و استقلال. نوجوانی دوره ای است شبیه به رویا که در آن هر حادثه و اتفاقی ممکن است رخ دهد. سه مرحله نوجوانی عبارتند از۱۰ تا ۱۲ سال یا دروه پیش نوجوانی، ۱۲ تا ۱۵ سال یا اوایل نوجوانی و ۱۵ تا ۱۸ سال یا اواخر نوجوانی.»

او مهم ترین تغییر در سنین نوجوانی را جستجو به دنبال هویت فردی دانست و گفت: «نوجوان از نظر خلق و خو تغییرات زیادی را تجربه می کند و بعضا رفتارهای سرکشانه از خود بروز می دهد و در کنترل هیجان دستخوش تغییرات زیادی می شود. یکی از تغییرات مهم نوجوان مسئله تشکیل “هویت فردی” اوست. بدان معنی که سوالهای متعددی درباره مفهوم زندگی، نقش او در زندگی، مفهوم مرگ و زندگی پس از مرگ و به طور کلی سوالهایی نظیر من کیستم؟ و به کجا می روم؟ ذهن او را به خود مشغول می نماید که باید به آنها پاسخ دهد.»

 وی ادامه داد: «برای برقراری ارتباط مطلوب با نوجوان لازم است تا ارکان ارتباط سالم را بشناسیم و باید بدانیم که زبان بدن ۷۰ درصد و کلام ۳۰ درصد در طرف مقابل اثر گذار است، بنابراین بسیار مهم است که کلام خود را چگونه به زبان می آوریم. اولین واکنشی که والدین به اولین خطای فرزند خود نشان می دهند باعث می شود تا نوجوان به والدین خود اعتماد کند و یا اعتماد خود را از دست بدهد. بنابراین در مقابل خطای نوجوان خود بدون آگاهی واکنش نشان ندهید.»

در انتهای جلسه آموزش خانواده کارنامه های نوبت اول دانش آموزان واحد فرمانیه به اولیاء تحویل داده شد. همچنین از برخی از والدین دعوت شد تا به صورت حضوری و فردی با مشاوران هر پایه دیدار و در مورد وضعیت درسی فرزندشان تبادل نظر کنند. جلسات فردی از روز شنبه ۲۳ دی آغاز شده است.

اخبار پیشنهادی