شرکت در بخش نانو جشنواره نوجوان خوارزمی با دو پروژه

نانو یکی از علوم پرکاربرد و پرطرفدار در دنیای امروز است. این رشته به عنوان یکی از رشته های اصلی بخش پژوهش مدارس علامه طباطبایی انتخاب شده تا دانش آموزان با کاربردهای آن آشنا شوند. «محمد زارع»، مربی نانو در واحد آبشناسان است. او دارای مدرک کارشناس ارشد نانوفیزیک از دانشگاه علم و صنعت است و این سومین سالی است که به علامه ای ها نانو می آموزد.

زارع نحوه کار در کلاس های نانو را شرح می دهد. «در پایه هفتم وسایل ابتدایی آزمایشگاه و روش کار با آنها را به دانش آموزان آموزش می دهیم چون کلاس نانو همیشه در آزمایشگاه برگزار می شود و مهم است که آنها وسایل آزمایشگاه را بشناسند. تجهیزات ساده ای در آزمایشگاه داریم مانند کوره و هیتر و غیره که کار با آنها را هم آموزش می دهیم.»

او ادامه می دهد: «علاوه بر این مبانی نانو را به هفتمی ها آموزش می دهیم. دانش آموزان یاد می گیرند که نانو یک علم میان رشته ای است و در تمام رشته ها و علوم دیگر از جمله شیمی و فیزیک و پزشکی و تکنولوژی کاربردهای فروان دارد. روش تحقیق دیگر موضوعی است که به آن می پردازیم. سایت های مفید و مرتبط را معرفی می کنیم و روش سرچ و جستجو را در اینترنت آموزش می دهیم.»

زارع می گوید در پایان سال هفتمی ها پروژه نانو بتن را انجام می دهند و نحوه استفاده از نانو مواد را یاد می گیرند.

هشتمی ها یک نانوماده می سازند

معلم نانو واحد آبشناسان می گوید: «در پایه هشتم روش های ساخت و سنتز نانومواد را با دانش آموزان کار می کنیم. دو پروژه عمده در پایه هشتم داریم. اول روش ساخت نانوذرات نقره و احیای شیمیایی که خاصیت آنتی باکتریال دارد و دیگری روش ساخت نانومیله های اکسید روی که آن را در پایه نهم به صورت کاربدری تر استفاده می کنیم. از لحاظ تئوری هم مطالب پیشرفته تری را آموزش می دهیم. همچنین روش تحقیق به صورت تخصصی تر ارائه می شود و دانش آموزان کار با پاورپوینت و نوشتن مقاله را یاد می گیرند.

زارع می گوید پروژه های پایه نهم همان پروژه های پایه هشتم است که کاربردی تر می شوند. « در پایه نهم نانو ذراتی که خاصیت آنتی باکتریال دارد را تبدیل به صابون آنتی باکتریال می کنیم. یا با استفاده از نانو میله ها آب را تصفیه می کنیم. در این پایه تمرکز ما از لحاظ تئوری روی نوشتن مقاله و ارائه آن است. مفاهیم تئوری که ارائه می کنیم تخصصی می شود و نانو مواد و نانو الیاف بیشتری را معرفی می کنیم.»

محمد زارع عقیده دارد دانش آموزان در کنار مطالعه نانو چیزهای دیگری هم می آموزند. «در وهله اول دانش آموزان یاد می گیرند درسهایی مانند فیزیک و شیمی که می خوانند کاربردی است. آنها کاربرد هر درس را در آزمایشگاه می بینند که به فهم آنها کمک می کند. تمرین کارگروهی یکی دیگر از چیزهایی است که بچه ها یاد می گیرند. آنها هم در مقاله نویسی و هم در انجام آزمایش تقسیم کار می کنند.

به امید موفقیت در جشنواره نوجوان خوارزمی

وی درباره شرکت در جشنواره نوجوان خوارزمی می گوید: «ما امسال دو مقاله آماده کردیم و برای جشنواره نوجوان خوارزمی فرستادیم. تیم ها برای شرکت در جشنواره، نحوه ساخت ماده و کاربرد آن را معرفی می کنند و ارائه می دهند. مثلا امسال ساخت نانو ذرات آنتی باکتریال یکی از پروژه های ما است و امیدواریم که در این جشنواره نوجوان خوارزمی نتیجه خوبی بگیریم.»

اخبار پیشنهادی