دغدغه های اولیا را به مدرسه منتقل کردیم

اولیا دانش آموزان دبیرستان دخترانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از طریق اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه، نظراتشان را به گوش کادر اجرایی مدرسه رساندند. هدف از ایجاد این ارتباط، تبادل نظر، دریافت نظرات والدین، استفاده از ایده های نو و به کارگیری پیشنهادات والدین برای بهبود شرایط آموزش آنلاین در واحد پاسداران بود.

«معصومه اکبریان» یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان این واحد درباره ارتباط اعضای انجمن و اولیا می گوید: « در سال تحصیلی که گذشت، انجمن اولیا و مربیان با همراهی مدرسه تلاش کردند از امکانات بهتری برای رشد تربیتی و پرورشی دانش آموزان استفاده کنند. بعد از برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان و مشخص شدن نفرات برگزیده، اعضای انجمن نظرات مختلف اولیا را به کادر اجرایی مدرسه می رساندند. در جلسات مشترکی که امسال، چه به صورت حضوری و چه مجازی، با مدیر و کارکنان واحد دخترانه پاسداران داشتیم درباره موضوعات مختلفی صحبت شد. این موضوعات بر اساس نظراتی بود که از اولیا درباره مسائل مختلف مدرسه به اعضای انجمن انتقال داده می شد.» به گفته اکبریان دغدغه های اصلی والدین درباره آموزش آنلاین دانش آموزان بود.

مشاوره!

دختران پاسدارانی در سال تحصیلی گذشته، در کلاس های رفع اشکال حضوری با تعداد محدود، شرکت کردند. آن ها دو هفته یکبار هم به صورت تلفنی با مشاور مدرسه در ارتباط بودند. به گفته عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه، برگزاری جلسات رفع اشکال و مشاوره یکی از موضوعاتی بود که با نظر انجمن برگزار شد: «در طول سال تحصیلی دانش آموزان می توانستند از طریق تلفن، فضای مجازی و به صورت حضوری با مشاورشان در ارتباط باشند. در این جلسات، شرایط درسی و وضعیت روحی دانش آموزان بررسی می شد. مشاوران واحد پاسداران همچنین با اولیا دانش آموزان هم در ارتباط بودند. اجرای این فعالیت ها یکی از خواسته های اصلی اولیا بود.»

دیدار اولیا با دبیران

دیدار اولیاء و کادر اجرایی و معلمان مدرسه، یکی دیگر از برنامه هایی بود که با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان انجام شد. به گفته اکبریان پایان ترم اول و زمان ارائه کارنامه به دانش آموزان، فرصت مناسبی برای والدین بود تا دبیران را ملاقات کنند. «فرمی برای ثبت درخواست والدین آماده و برای آن ها ارسال کردیم. والدین در فرم ها اعلام کردند که درخواست دیدار با کدام دبیر را دارند. با توجه به درخواست آن ها، زمان دیدار اولیا و دبیران را هماهنگ کردیم.»

کارنامه توصیفی چیست؟

ارائه کارنامه توصیفی به دانش آموزان یکی دیگر از برنامه های آموزشی دختران پاسدارانی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بود. عضو انجمن اولیا و مربیان واحد دخترانه پاسداران می گوید: «کارنامه توصیفی برای ما بسیار با ارزش بود. من به عنوان ولی یک دانش آموز، همیشه دوست داشتم بدانم که آیا فرزند من در کلاس تعامل و مشارکت دارد؟ تکالیفش را انجام می دهد؟ آیا سر وقت در کلاس حاضر می شود؟ همچنین دانستن این موضوعات که توانایی فرزندم در یادگیری درس های حفظی بهتر است یا اینکه در دروسی که حل مسئله دارد موفق تر است و به کدام مباحث علاقمند تر است، باعث می‌شد که همراه بهتری برای فرزندم باشم. کارنامه توصیفی واحد پاسداران این مباحث را شامل می شد.»

شوق حضور در مدرسه

دختران پاسدارانی در سال تحصیلی گذشته با هماهنگی قبلی به مدرسه آمدند، در کلاس های رفع اشکال شرکت کردند، هم کلاسی هایشان را دیدند و همچنین در جلسات آنلاین، در برنامه ریزی برگزاری جشن های مناسبتی مشارکت کردند.

اکبریان درباره تاثیر روند تعامل دانش آموزان در سال تحصیلی که گذشت، می گوید: «دیدار دانش آموزان با یکدیگر و حضور آن ها در مدرسه کنار هم در شرایط آموزش آنلاین، اشتیاق آن ها را بیشتر کرد. مخصوصا دانش آموزانی که از شروع سال تحصیلی یکدیگر را ندیده بودند، بیشتر برای حضور در مدرسه اشتیاق داشتند.»

مدیریت زمان

اکبریان صحبت هایش را این طور جمع بندی می کند: «مجموعه فعالیت های واحد پاسداران دخترانه در سال تحصیلی که گذشت باعث شد که دختران پاسدارانی در انجام تکالیف و شرکت در پروژه های درسی اشتیاق داشته باشند. آن ها در این سال مهارت های زندگی را یاد گرفتند و مسئولیت پذیری و مدیریت بحران را تمرین کردند. پاسدارانی ها همچنین برای تقویت روحیه تیمی، پژوهش های مختلف را به صورت گروهی انجام دادند. دانش آموزان برای انجام این پروژه ها به صورت آنلاین با هم در ارتباط بودند و یاد گرفتند که چطور وقتشان را مدیریت کنند.»

اخبار پیشنهادی