دانش آموزانی پژوهشگر پرورش می دهیم

کلاس های پژوهشی دانش آموزان مجتمع علامه طباطبایی از اسفند ۹۸، همزمان با تعطیلی آموزش حضوری مدارس، به صورت آنلاین برگزار می شود. هدف از برگزاری کلاس های پژوهشی آنلاین برای علامه ای ها،  جذب و شناسایی استعدادها، اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی بین دانش آموزان، هدایت دانش آموزان و ارتباط با سایر مراکز علمی، فراهم کردن امکان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی و ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای است.

آموزش در ۶ رشته اصلی پژوهشی

«محمد مالکی» مسئول پژوهش مجتمع علامه طباطبایی می گوید فعالیت های پژوهشی امسال در ۶ رشته برگزار می شود: «علامه ای ها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در رشته های نانو، رباتیک، نجوم، هوا و فضا، انیمیشن و پزشکی در کلاس های آنلاین پژوهشی شرکت می کنند. دانش پژوهشان علامه ای در کلاس های آنلاین رباتیک، با قطعات الکترونیکی، مقدمات الگوریتم، فلوچارت و برنامه نویسی آشنا می شوند. در رشته هوافضا مجموعه‌اي از علوم و توانايي‌هاي علمي و عملي در زمينه تحليل، طراحي و ساخت وسايل پرنده‌ را فرا می گیرند، در کلاس های پژوهشی پزشکی، با علوم بیولوژی آشنا می شوند و توانایی تولید مواد، ابزار و سیستمهای نوین را با دستکاری سطوح اتمی و مولکولی دارد در کلاس های آنلاین نانو می آموزند. در رشته انیمیشن سازی نیز با اصول پویا نمائی و در کلاس های مجازی نجوم با فناوری آشنا می شوند.»

به گفته مالکی دانش آموزان علامه ای در کلاس های آنلاین نانو نیز توانایی تولید مواد، ابزار و سیستمهای نوین را با دستکاری سطوح اتمی و مولکولی می آموزند. در رشته انیمیشن سازی هم با اصول پویا نمائی و در کلاس های مجازی نجوم با فناوری فضایی آشنا می شوند.

انتخاب رشته از سال هفتم

علامه ای ها چطور رشته های پژوهشی شان را انتخاب می کنند؟ مالکی می گوید روند انتخاب رشته از سال هفتم آغاز می شود: «دانش آموزان در پایگاه تابستانی سال هفتم، یک رشته پژوهشی را انتخاب و سه سال در آن آموزش می بینند. علامه ای ها در هر رشته اصول پژوهشی را یاد می گیرند، سپس با انتخاب طرح و پروژه های مختلف، فعالیت عملی شان را شروع می کند. در پایان هر سال تحصیلی هم، آموخته های خود را به شکلی عملی در قالب پروژه تحویل می دهند.»

تقویت روحیه پژوهشی در فرآیند آنلاین

تعطیلی آموزش حضوری در مدارس، اگرچه بر برنامه های پژوهشی دانش آموزان علامه ای تاثیر گذاشته است، اما رویکرد کلی مجتمع را تغییر نداده است. به گفته مالکی رویکرد امسال مجتمع در بخش پژوهشی، تقویت روحیه «جستجوگری» و «پژوهش محوری» است: «آموزش رشته های پژوهشی در فرآیند آنلاین، با رویکرد پژوهش محوری انجام می شود. به این معنی که در کلاس ها پروژه های تحقیقاتی مختلفی به دانش آموزان ارائه می شود تا در کنار آموزش کار عملی، تحقیق را هم یاد بگیرند تا افرادی پژوهشگر پرورش دهیم.»

کسب مدال های رنگین در رباتیک

 فعالیت های پژوهشی علامه ای ها در سال های گذشته، جوایز داخلی و بین المللی فراوانی برایشان به همراه داشته است. مسئول پژوهش مجتمع درباره نتایج خوب علامه ای ها در سال های اخیر می گوید: «حضور سه تيم رباتيک در ليگ هاي مختلف در مسابقات جهاني ناگوياي ژاپن در سال ۲۰۱۷، شرکت دو تيم رباتيک در رقابت هاي جهاني لايپزيک آلمان در سال ۲۰۱۶ و اعزام دو تيم رباتيک در مسابقات آزاد اتحاديه اروپا در آيندهون هلند (سال ۲۰۱۶) از جمله فعاليت هاي بين المللي باشگاه پژوهشگران مجتمع علامه طباطبايي است. علامه ای ها همچنین در مسابقات بین المللی ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۹ در کشور روسیه موفق به کسب مقام قهرمانی و بهترین ارائه فنی شدند. علامه ای ها در مسابقات جهانی فیراکاپ در کره جنوبی هم در لیگ ماموریت غیرممکن دو مقام نخست و در بخش کارگروهی همین لیگ یک مقام دوم کسب کردند. در سال ۹۸ هم دومين دوره مسابقات ربوکاپ آسيا و اقيانوسيه در جزيره کيش برگزار شد که تيم هاي مجتمع فرهنگي آموزشي علامه طباطبايي مقام هاي دوم در ليگ فوتباليست سنگين وزن، مقام سوم و بهترين پوستر در ليگ امدادگر ماز، مقام سوم در ليگ امدادگر تعقيب خط و مقام سوم در ليگ Insitu را کسب کردند. »

کشف ۱۰ سیارک

کلاس نجوم که در دل خود مجموعه ای از علوم، فناوری ها و آموزش های میان رشته ای و آشنایی با فناوری فضایی را دارد، از جمله رشته های پرطرفدار در کلاس های پژوهشی مجتمع علامه طباطبایی است. به گفته مسئول پژوهش مجتمع، دانش آموزان علامه ای در سال های اخیر سیارک های مختلفی را کشف و به نام خود ثبت کرده اند: «دانش پژوهان علامه ای در سال های اخیر افتخارات مختلفی در جشنواره های بین المللی نجوم کسب کرده اند. یکی از این مسابقات کمپین بین الملی سیارک ها است. دانش آموزان علامه ای از سال ۹۷ تا ۹۹ در این جشنواره شرکت کرده و بیش از ۱۰ سیارک کشف کرده اند. این سیارک ها به نام دانش آموزان علامه ای نامگذاری می شود.»

افتخارآفرینی در نانو

نانو از جمله رشته های پژوهشی مدارس علامه طباطبای است که دانش آموزان رتبه های جهانی مختلفی در آن کسب کرده اند. از جمله در فرانسه، انگلستان و مالزی. مالکی درباره مسابقاتی که علامه ای ها شرکت کرده می گوید: «دانش آموزان علامه ای در سال های اخیر مدال های رنگارنگی در جشنواره های بین المللی نانو کسب کرده اند. کسب دو مدال طلا و یک تندیس الماس در جشنواره ابداعات و اختراعات لندن، کسب سه مدال طلا، یک نقره، یک برنز و یک پلاتینیوم در جشنواره ابداعات و اختراعات لهستان، کسب دو مدال طلا و دو نقره در جشنواره ابداعات و اختراعات کرواسی، کسب مدال طلا در جشنواره ابداعات و اختراعات فرانسه و کسب دو مدال طلا، چهار نقره و یک برنز در جشنواره ابداعات و اختراعات مالزی از جمله افتخارات دانش پژوهان علامه ای در مسابقات نانو سال های اخیر است.»

اخبار پیشنهادی