جشن تکلیف بیست و چهارمین نسل از علامه ای ها برگزار شد

مراسم جشن تکلیف دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان روز پنجشنبه ۱۲ بهمن در سالن همایش های مجتمع آبشناسان برگزار شد. در این جشن برای ۱۷۴ نفر از دانش آموزان پایه هشتم و خانواده های آنها برنامه های متنوعی ترتیب داده شده بود. از اجرای موسیقی زنده توسط دانش آموزان تا بریدن کیک بزرگ تکلیف و تقدیر از دانش آموزان برتر. همه این برنامه ها برای رسیدن دانش آموزان آبشناسانی به سنی بود که به گفته مصطفی جوادزاده، مدیر واحد آبشناسان و قائم مقام مجتمع علامه طباطبایی آغاز دوران مسئولیت پذیری آنها است.

قدردان پدر و مادر خود باشید

مصطفی جوادزاده مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان می گوید: «پایه هشتمی های سال تحصیلی ۹۷-۹۶ نسل بیست و چهارم مدارس علامه طباطبایی هستند. ما توانسته ایم هر سال جشن های بهتر و باشکوه تری بگیریم، اما نباید هیچگاه یاد کسانی را که آرامش و شادی امروز خود را مدیون آنها هستیم فراموش کنیم. افرادی که برای امنیت ما تلاش می کنند و با دشمنان می جنگند حق بزرگی بر گردن همه ما دارند.»

جوادزاده درباره جشن تکلیف و مفهوم آن می افزاید: «جشن تکلیف در حقیقت جشن آغاز مسئولیت پذیری شماست. از امروز سعی کنید بزرگتر از دیروز فکر و رفتار کنید چون شما تا ده الی پانزده سال آینده باید کشور و خانواده خود را مدیریت کنید.»

مدیر واحد آبشناسان حرفهای خود را با توصیه ای به دانش آموزان به پایان می رساند: «بدون هیچ تعارف و خجالتی از پدر و مادر خود قدردان باشید و دست آنها را ببوسید. در این دست بوسی ارزش های بسیاری است که شما را در آینده به اوج می برد و در سرنوشتتان تاثیرگذار است.»

هادی ربیعی مدیر واحد نیاوران دیگر سخنران این مراسم است. ربیعی احترام به بزرگترها را به دانش آموزان یادآوری می کند: «جشن تکلیف جشنی است که در آن بچه ها می توانند از نظر عقلی درست تصمیم بگیرند. در سن تکلیف از دانش آموزان انتظار داریم که بیشتر از هر چیز به بزرگترها احترام بگذارند و نشان دهند که از همه نظر بزرگ شده اند.» 
ربیعی با اشاره به داستانی از قرآن می گوید: «سن نوجوانی و جوانی سنی است که فرد باید در آن برای زندگی خود در این دنیا و آخرت توشه جمع کند. پس قدر این روزها را بدانید و تا حد ممکن از آن استفاده کنید.»

برنامه ریزی و اجرا در دست دانش آموزان

برنامه های شاد جشن تکلیف دانش آموزان بعد از سخنرانی مصطفی جوادزاده آغاز می شود. جشنی که به گفته ناصر سلامی معاون فرهنگی واحد آبشناسان برای برگزاری هرچه بهتر آن وقت زیادی صرف شده است. «برای این جشن بیش از ده روز برنامه ریزی کردیم. ۸ نفر از همکاران واحد آبشناسان هم به طور مستقیم درگیر این جشن بودند. البته دانش آموزان هم خیلی به ما کمک کردند. بسیاری از برنامه های این جشن توسط آنها برنامه ریزی و اجرا شده است.»

حضور دانش آموزان در اجرای برنامه های مختلف چشم گیر است. ابتدا دو نفر از سال هشتمی ها روی سن می آیند تا موسیقی اجرا کنند. «بهراد جهانی» و «پارسا سلیمانی فرد» دو دانش آموزی هستند که چند دقیقه ای تنبک و دف می نوازند. سپس نوبت به خواندن سوگندنامه تکلیف می رسد. دانش آموزان می ایستند و متنی را که توسط یکی از همکلاسی هایشان خوانده می شود تکرار می کنند. تقدیر از دانش آموزان پایه هشتم در دو گروه رازی و ابن سینا بخش دیگری از جشن است. باز هم دانش آموزان مدیریت کار را بر عهده دارند. دو نفر از دانش آموزان مجری این قسمت هستند و نام همکلاسی هایشان را می خوانند تا جوایز حود را از حاج حسن توفیق حق، عضو هیات موسس مجتمع علامه طباطبایی و مصطفی جوادزاده دریافت کنند.

کیک ۳۵۰ نفری!

قسمت هیجان انگیز این جشن برای دانش آموزان و خانواده ها بخش بریدن کیک است. کیک ۴۰ کیلویی که برای ۳۵۰ نفر پخته شده را روی سن می آورند و شمع ها را روشن می کنند. محمد عظیمی، معاون آموزشی واحد آبشناسان و مجری مراسم سه نفر از دانش آموزان را دعوت می کند تا به نمایندگی از بقیه شمع ها را فوت کنند. کیک توسط دانش آموزان بریده می شود وخانواده ها برای پذیرایی به بیرون از سالن دعوت می شوند. دانش آموزان هم برای جلسه ای خصوصی در مورد بلوغ در سالن می مانند.

حرفهای خصوصی با دانش آموزان

«سیدخلیل طباطبایی» روانشناسی است که برای صحبت با دانش آموزان در این مراسم حضور دارد. او درباره گفتگوی خود با دانش آموزان می گوید: «بسیاری از بچه ها در فضایی خصوصی و بدون حضور خانواده ها و کادر اجرایی مدرسه راحت تر حرف می زنند و دغدغه های خود را بیان می کنند. بنابراین ترجیح دادیم موقع این قسمت از مراسم کسی در سالن حضور نداشته باشد تا در فضایی دوستانه مطالبی را به دانش آموزان بگوییم و حرفهای آنها را بشنویم.»

پایان بخش جشن تکلیف دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان قرعه کشی بین دانش آموزان و خانواده ها و اهدای جایزه به آنها بود. خانواده هایی که از امروز به جای کودک، با نوجوانانی عاقل و مسئولیت پذیر سروکار خواهند داشت.

اخبار پیشنهادی