یاد علامه طباطبایی و روز کتاب خوانی گرامی باد

آیت‌الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی سال ۱۲۸۱ شمسی در شهر تبریز متولد شد. ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۴ از تبریز به قم مهاجرت کرد و ۲۴ آبان ۱۳۶۰ دیده از جهان فروبست. این روز به‌نام روز بزرگداشت علامه طباطبایی در تقویم رسمی کشورمان به ثبت رسیده است.

از علامه طباطبایی بیش از ۳۰ کتاب و چندین مقاله به جا مانده است که معروفترین اثر ایشان تفسیر ۲۰ جلدی المیزان است. علامه طباطبایی، در سال ۱۳۳۳ هجری ‌شمسی نگارش تفسیرالمیزان، اثر بزرگ خویش را آغاز کرد و ۱۷ سال طول کشید تا آن را به پایان برساند؛ اثری جالب و دلنشین که نظیر آن تا به حال نوشته نشده است.

یکی دیگر از اثرات ماندگار علامه، مباحثات وی با پروفسور کربن استاد دانشگاه و اسلام‌شناس غربی بود. مباحثه بین پروفسور کربن و علامه طباطبایی از سال ۱۳۳۶ هجری ‌شمسی شروع شد و بیش از ۲۰ سال ادامه پیدا کرد که نتایج این مباحثات به چهار زبان فارسی، عربی، فرانسه و انگلیسی منتشر شده است.

روز کتاب و کتاب خوانی با انتشارات هفت و نیم

۲۴ آبان در تقویم کشور همچنین، «روز کتاب و کتاب خوانی» است. مدارس ده گانه مجتمع علامه طباطبایی مجهز به کتابخانه هستند. علاوه بر این، مدیرعامل مجتمع برای ترویج کتاب خوانی، «انتشارات هفت و نیم» را راه اندازی و از آن حمایت کرده است.

این انتشارات با هدف تولید کتاب و محتوای علمی و آموزشی در سال ۱۳۹۸ تاسیس شده است. بخش اصلی فعالیت هفت و نیم، نشر کتاب های داستانی و غیرداستانی با زمینه علمی و آموزشی، اندیشه و فسلفه است.

ترجمه کتاب های مفید و خاص گروه سنی نوجوان و انتشار کتاب های مناسب در زمینه های مشاوره ای مورد نیاز والدین، از دیگر برنامه های انتشارات هفت و نیم است. نشر هفت و نیم در بخش دیگر فعالیت خود تولید کتاب و محتوای کمک آموزشی مجتمع علامه طباطبایی را هم بر عهده دارد.

مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی، روز بزرگداشت فقیه عالیقدر «علامه طباطبایی» و «کتاب و کتابخوانی» را گرامی می دارد.

اخبار پیشنهادی