یاد دادن برنامه ریزی، به جایِ دادن برنامه

با شروع ترم دوم، جلسات مشاوره دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان آغاز شده است. این جلسات برای بعضی از دانش آموزان و خانواده هایشان به صورت حضوری و برای بعضی دیگر تلفنی انجام می شود و دو هدف اصلی دارد؛ تحلیل وضعیت درسی دانش آموز در ترم اول و برنامه ریزی برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، در ترم دوم.

در این جلسات، ابتدا نمرات امتحانات پایان ترم اول و ساعات مطالعه و تکالیف دانش آموزان بررسی می شود، سپس درباره الگوهای مطالعاتی برای ترم دوم صحبت خواهد شد.

برگزاری منظم جلسات مشاوره

گلستانی ها از ابتدای سال تحصیلی در چنین جلساتی شرکت می کنند. «محمد قاسمی» مسئول آموزش واحد گلستان می گوید: «از ابتدای مهرماه، جلسات مشاوره برای همه دانش آموزان و خانواده ها به صورت منظم برگزار می شود. تا اواسط بهمن ماه به طور متوسط، با هر دانش آموز حداقل ۴ یا ۵ جلسه مشاوره حضوری و یا غیرحضوری برگزار شده است. گاهی لازم است جلسات با دانش آموزان و خانواده شان باشد و گاهی فقط با پدر و مادرها و در بعضی موارد هم فقط خود دانش آموز.»

برنامه ریزی را یاد می دهیم

یکی از مهمترین برنامه های جلسات مشاوره، صحبت درباره برنامه ریزی درسی است. قاسمی می گوید در این جلسات، فقط برنامه درسی به بچه ها داده نمی شود: «یاد دادن برنامه ریزی، به جای دادن برنامه، یکی از اهداف مهم این جلسات است. در صحبت با اولیا و دانش آموز، ابتدا نقاط ضعف و قوت فرد در درس های مختلف مشخص می شود. سپس کلیاتی از نحوه برنامه ریزی درسی را ارائه می دهیم. انتظار مشاور این است که دانش آموز در همه درس ها پیشرفت کند. برای رسیدن به این هدف، نیاز به رساندن مطالعه به کمیت و کیفیت مشخصی است. این موارد به دانش آموزان اعلام می شود. در طول جلسات مشاوره از ابتدای سال نحوه برنامه ریزی هم به افراد آموزش داده شده است. در پایان، این دانش آموز است که باید بتواند برای خودش برنامه ریزی کند. هر فرد شرایط تحصیلی، فردی و خانوادگی متفاوتی دارد و نمی شود یک برنامه کلی برای همه بچه های یک کلاس ارائه کرد.»

 به گفته مسئول آموزش واحد گلستان، برنامه ای پیشنهادی هم به بعضی دانش آموزان ارائه می شود: «برای افرادی که به هر دلیل نمی توانند خودشان برنامه ریزی درسی داشته باشند، برنامه مطالعاتی پیشنهاد می دهیم. هدف این است که این بچه ها با چنین برنامه ای کار را شروع کنند و به مرور به آن توانایی برسند که خود نحوه درس خواندن شان را برنامه ریزی کنند.»

اخبار پیشنهادی