اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان

یادگیری زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان در دهه‌های اخیر در کشور ما و نیز در بسیاری دیگر از کشورهای غیرانگلیسی‌زبان بوده است. یادگیری این مهارت برای دانش‌آموزان نیز تقریبا به‌اندازه‌ی داشتن مدارک حداقلی تحصیلی مهم بوده و برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی و تحصیلی، یک ضرورت محسوب می‌شود. با‌این‌حال بسیاری از ما هنوز نمی‌دانیم چرا یادگیری این زبان مهم است و چرا یادگیری زبان‌های خارجی دیگر مانند فرانسوی، اسپانیایی به این اندازه اهمیت ندارد؟

در این مقاله، ۶ مورد از مهم‌ترین دلایل اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان را شرح می‌دهیم. در پایان، قطعا انگیزه‌ی بیشتری برای آموختن این زبان خواهید داشت.

اهمیت زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور

اهمیت زبان انگلیسی در اپلای

زبان انگلیسی امروزه به‌عنوان زبان آکادمیک در تقریبا همه‌ی دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی پذیرفته شده است. بنابراین اگر قصد ادامه‌تحصیل در کشورهای خارجی را داشته باشید تسلط به این زبان یا ضروری است و یا قطعا به شما کمک خواهد کرد. این موضوع برای همه‌ی رشته‌ها به درجات مختلف صدق می‌کند. با نگاهی به شرایط پذیرش دانشگاه‌های خارجی متوجه می‌شویم که رشته‌های علوم انسانی، نسبت به دیگر رشته‌ها به مهارت زبان انگلیسی بالاتری نیاز دارند. ضرورت برخورداری از مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل در مراکز آموزشی کشورهای انگلیسی‌زبان، امری بدیهی است؛ اما حتی در کشورهای غیرانگلیسی‌زبان مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، سوئد، سوئیس و غیره نیز دانشگاه‌ها، دوره‌هایی به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. شرط قبولی در این دوره‌ها نه تسلط بر زبان رسمی آن کشور؛ بلکه تسلط بر زبان انگلیسی است. این مهارت از طریق آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس و تافل سنجیده می‌شود.

زبان انگلیسی؛ علمی ترین زبان دنیا

بسیاری از زبان‌شناسان، انگلیسی را بهترین زبان برای تبادلات علمی و تولید علم و دانش در جهان می‌دانند. این زبان، قواعد مشخص و نسبتا ساده‌ای دارد که با استفاده از آنها تولید کلمات آسان شده و بنابراین توصیف و تعریف هر پدیده‌ای امکان‌پذیر است. دیگر دلیل این موضوع، تعداد کلمات این زبان است که در زمان نگارش این مقاله از ۱۷۱۴۰۰ کلمه فراتر می‌رود. زبان انگلیسی ازاین‌نظر در رتبه‌ی اول زبان‌های جهان قرار دارد.

علاوه‌براین، زبان انگلیسی به زبان رسمی کشورهای اروپایی که در قرون پس از رنسانس، بستر اصلی رشد علم و اندیشه بودند، شباهت بسیاری دارد. فرانسوی و آلمانی، مهم‌ترین این زبان‌ها هستند. انگلیسی علاوه بر برخورداری از نقاط قوت این زبان‌ها، یک مزیت ویژه دارد و آن، قدرت بسیار بالایش در بیان و انتقال مفاهیم است. به همین دلیل، امروزه نسخه‌ی ترجمه‌شده‌ی انگلیسی بسیاری از منابع، حتی از نسخه‌ی اصلی آنها معروف‌تر و پرکاربردتر است.

بنابراین به‌عنوان یک دانش‌آموز یا دانشجو اگر بخواهید در رشته‌ی خود با دیگر افراد در دنیا ارتباط برقرار کنید باید به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید.

زبان انگلیسی؛ زبان اصلی تولید دانش در دنیا

تقریبا تمامی نشریات علمی-پژوهشی معتبر در دنیا یا به زبان انگلیسی هستند و یا نسخه‌ی رسمی انگلیسی نیز دارند. به‌عنوان یک دانش‌آموز برای توسعه‌ی دانش خود در رشته‌ی موردعلاقه‌تان باید زبان انگلیسی را فرا بگیرید. در غیر این صورت دانش شما، به دانش تولیدشده به زبان فارسی محدود می‌شود. حجم دانش تولیدشده به زبان فارسی در مقایسه با زبان انگلیسی، بسیار ناچیز است.

ترجمه نیز راه‌کار مناسبی محسوب نمی‌شود؛ چراکه بسیاری از مفاهیم و کلمات به‌ویژه کلمات علمی، قابل‌ترجمه نیستند. علاوه‌براین، قالب آثار و منابع ترجمه‌شده به فارسی، کیفیت لازم را ازنظر قواعد دستوری و دقت در انتقال صحیح معانی ندارند. به همین دلیل تقریبا در هر زمینه‌ای، متخصصان، مطالعه‌ی منابع دست‌اول انگلیسی یا حداقل ترجمه‌شده به این زبان را نسبت به منابع ترجمه‌شده به زبان‌های دیگر توصیه می‌کنند.

خود شما نیز اگر قصد تولید علم و دانش در رشته‌ی تخصصی خودتان و رساندن آنها به گوش مخاطبان جهانی را داشته باشید، باید حتما این کار را به زبان انگلیسی انجام دهید. این موضوع از تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب تا انتشار کتاب و مقاله در سطح جهانی را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین دبیرستان پسرانه تهران کجاست؟

زبان انگلیسی؛ زبان اینترنت

اما یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان، مهارت استفاده از اینترنت است. بهترین و معتبرترین صفحات وب با هر موضوعی در اینترنت به زبان انگلیسی هستند. حتی اگر زبان اصلی یک وب‌سایت، انگلیسی نباشد، به‌احتمال زیاد، نسخه‌ی انگلیسی نیز خواهد داشت. بنابراین برای تحقیق و جستجوی سریع، دقیق و باکیفیت در اینترنت به زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.

حتما شنیده‌اید که یوتوب، امروزه خود به یک دانشگاه تبدیل شده است. بسیاری از افراد متخصص با مدارج علمی بالا؛ حتی اگر این حرف را تایید نکنند؛ بر اهمیت و گستردگی منابع یادگیری این‌چنینی تاکید دارند. به‌عنوان‌مثال منابع اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و نتایج گوگل، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای یادگیری خرد (Micro Learning) محسوب می‌شوند. استفاده از همه‌ی این منابع بیش از هر زبان دیگری، نیازمند زبان انگلیسی است.

علاوه‌براین، موتورهای جستجو مانند گوگل و الگوریتم‌های آنها بیش از هر زبان دیگری، برای زبان انگلیسی توسعه داده شده‌اند. بنابراین آنها بهترین و دقیق‌ترین نتایج را برای این زبان ارائه می‌کنند. آنها همچنین کاربری آسان‌تری با این زبان دارند؛ به این معنی که هنگام جستجو، منظور کاربر انگلیسی‌زبان را بهتر از زبان‌های دیگر متوجه می‌شوند. این موضوع در مورد ابزارهای AI مانند ChatGPT، هوش مصنوعی بینگ و یا Google Bard‌ نیز صادق است.

اهمیت زبان انگلیسی در آینده کاری

به‌عنوان دانش‌آموز امروز و دانشجوی فردا، اگر قصد دارید در کلاس جهانی موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنید، باید مهارت زبان انگلیسی خود را از اکنون تقویت نمایید. مانند دانشگاه‌ها، زبان اصلی ارتباطی در سازمان‌ها و شرکت‌های خارجی، انگلیسی است.

حتی اگر کشوری که در آن کار می‌کنید، انگلیسی‌زبان نباشد به‌احتمال زیاد در محیط کار خود به این زبان نیاز دارید. دلیل این موضوع این است شرکت‌های معتبر و با دستمزدهای بالا، عمدتا کارمندان خارجی داشته و ارتباطات بین‌المللی با سراسر جهان دارند. اهمیت برخورداری از مهارت زبان انگلیسی هنگام اپلای برای موقعیت‌های شغلی، گاهی به اندازه‌ی مهارت در رشته‌ی تخصصی بوده و تاثیر مستقیمی هم بر میزان حقوق شما دارد.

اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان را داشته باشید، اهمیت یادگیری زبان انگلیسی دوچندان می‌شود. راه‌اندازی کسب‌وکار به معنی لزوم برقراری ارتباط فردی با کارمندان، مشتریان و همکاران است. همچنین بسیاری از امور مانند برندینگ، تبلیغات، بازاریابی، شرکت در دوره‌ها و سمینارهای معتبر نیز به مهارت کافی در زبان انگلیسی نیاز دارند.

زبان انگلیسی برای دانش آموزان

زبان انگلیسی؛ زبان زندگی در دنیای امروز

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان به حوزه‌های کار، تحصیل و کسب دانش خلاصه نمی‌شود. این زبان، اساسا برای حضور موثر در دنیای امروز و مشارکت فعال در آن یک ضرورت است. زبان ملی بیش از ۲۰ کشور جهان ازجمله کانادا، آمریکا، بریتانیا، سنگاپور و استرالیا انگلیسی بوده و در بیش از هشتاد کشور نیز یک زبان رسمی محسوب می‌شود. همچنین بیش از ۱٫۳۵ میلیارد نفر در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند. بسیاری از مفاهیم زندگی روزمره نیز اساسا با استفاده از این زبان تولید شده‌اند. بنابراین با ورود به هر کشوری، درصورت تسلط به انگلیسی، می‌توانید امور خود را پیش ببرید.

یادگیری اصولی انگلیسی در آموزشگاه کلاسیکو

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان لزوم یادگیری اصولی آن را به‌وجود می‌آورد. در غیر این صورت، وقت و هزینه‌ی دانش‌آموز تلف شده و انگیزه‌ی او نیز از بین می‌رود. مجتمع علامه طباطبایی با راه‌اندازی آموزشگاه زبان کلاسیکو، امکان یادگیری زبان‌های خارجی به‌صورت حرفه‌ای و هدفمند را میسر کرده است. این آموزشگاه در دبستان پسرانه پاسداران مجتمع فرهنگی علامه فعالیت می‌کند. برای اطلاع از دوره‌ها و جزئیات ثبت نام، با همکاران ما تماس بگیرید.

اخبار پیشنهادی