گزارش یک خبرنگار از اضطراب و امید یک آزمون

*گزارشی از آزمون ورودی پایه هفتم مجتمع علامه طباطبایی

ترافیک انتهای اتوبان ستاری برخلاف پنج­شنبه­‌های دیگرسنگین است. ماموران راهنمایی و رانندگی اتومبیل‌هایی را که وارد «کوچه اخلاص» می شوند، هدایت می ‌کنند. پدری به پسرش می گفت: «همه وسایلت را چک کن. همه مدادها را هم با خودت ببر. » خانواده­ها و فرزندانشان به سمت محل آزمون ورودی پایه هفتم مجتمع علامه طباطبایی می‌روند. اینجا دبیرستان دوره اول علامه‌طباطبایی – واحد آبشناسان است و دانش آموزان یک به یک و پس از نشان دادن کارت ورود به جلسه، داخل حیاط مدرسه می شوند.

همه بچه های دبستان ما در آزمون ورودی شرکت کرده اند

هنوز دو ساعت به شروع آزمون ورودی باقی مانده است. هر دقیقه به تعداد دانش آموزان داخل حیاط اضافه می شود. والدین دانش آموزان هم بیرون مدرسه منتظر ایستاده اند. ثبت‌نام اینترنتی آزمون از چند ماه قبل انجام شده ‌است و خانواده ‌ها پس از شرکت در جلسات توجیهی و آشنایی با فعالیت‌های مجتمع، کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت کرده اند. هفت واحد آموزشی علامه طباطبایی بعنوان حوزه های آزمون ورودی در نظر گرفته شده است. واحد آبشناسان بزرگترین حوزه است. خورشید به میانه آسمان حرکت می کند. در حیاط مدرسه، دو نفر از داوطلبان در حال گفت و گو هستند. ایلیا و پارسا دوست و هم­کلاسی دبستانی اند. از محله سعادت ­آباد آمده ­اند. «راهم از خانه به مدرسه کمی دور است ولی اصلا مهم نیست چون واقعا دوست دارم در این مدرسه درس بخوانم». این را ایلیا گفت و پشت سرش پارسا ادامه داد: «تقریبا همه بچه­ های دبستان ما در آزمون­ ورودی دبیرستان‌های دوره اول علامه طباطبایی ثبت نام کرده ­اند. اما حوزه های امتحانی ما متفاوت است. بعضی­ ها در فرمانیه و میرداماد و اکثرا اینجا در واحد آبشناسان هستند.»گوشه دیگری از حیاط، تعداد زیادی از بچه ­ها در گروه­ های چند نفری دور هم جمع شده ­اند و درباره مدرسه و امکاناتش صحبت می­کنند. بعضی هم تنها و ساکت در گوشه‌ای در انتظار آغاز آزمون نشسته اند.

۸۴۶ نفر در چند صف موازی می ایستند

مسئولان واحد آبشناسان، از دانش آموزان می خواهند بر اساس شماره صندلی صف بکشند.۸۴۶ دانش آموز در چند صف موازی می ایستند. ایلیا و پارسا هرکدام در صف های جداگانه ایستاده اند. «باید در آزمون قبول شوم». ایلیا با چهره­ ای مضطرب این جمله را می­ گوید، تغذیه خود را دریافت می­ کند و به سمت سالن ورزشی می ­رود تا روی صندلی اش بنشیند. پارسا اما آرام است و لبخند می‌ زند. او قرار است در کلاس ابن سینا ۲ آزمون دهد. داوطلبان در ۱۸ کلاس، سالن ورزشی و غذاخوری دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان منتظر آغاز آزمون هستند.

این بچه‌­ها درمسابقات جهانی مقام آورده­ اند؟

بچه ها به صف به وارد حوزه آزمون خود می شوند. هوا کمی گرم شده است. پدر و مادرهایی که قصد دارند تا پایان آزمون منتظر پسرشان بمانند وارد حیاط می­شوند. بعضی از اولیاء با هم گفت و گو می کنند تا زمان سریع تر بگذرد: «دوست خانوادگی­ ما می­گفت که اینجا فقط به آموزش درس­ها اکتفا نمی­ کنند. برایم مهم است که پسرم در کناردرسش به موسیقی هم بپردازد.» برخی هم برای قبولی فرزندشان دعا می خوانند. «من تعریف معلم­های اینجا را از همسایه فرهنگی ­مان شنیده ام»، یکی از مادرها به بنر روی دیوار اشاره می­کند و با تعجب می ­پرسد: «این بچه­ ها در مسابقات جهانی مقام آورده ­ا‌ند؟».

آشنایی با علامه؛ از اینترنت تا جلسه آزمون

پدری در گوشه ای از حیاط به انتظار فرزندش نشسته است. از او درباره نحوه انتخاب مدارس علامه طباطبایی سوال کردم: «درمرحله اول از طریق اینترنت بررسی های لازم را درباره انتخاب مدارس خوب انجام دادم. اگر مدارس غیرانتفاعی شهر تهران راطبقه بندی کنیم مدارس علامه طباطبایی جزء سه مدرسه اول است.  درمرحله دوم جلسه توجیهی که قبل از آزمون برگزارشد نظر من را جلب کرد.» در آن جلسه با فعالیت های پژوهشی و هنری این مجتمع آشنا شدم که برای من خیلی مهم بود و به نظرم مکمل خوبی است. و در آخر امروز که روز برگزاری آزمون است. آزمون یک مدرسه دیگر همزمان با آزمون علامه بود.  اما مسئولان برگزاری آزمون علامه دانش آموزانی که با کمی تاخیر رسیدند را هم قبول کردند تا دانش‌ آموزان استرس کمتری داشته باشند و این نشانه درایت مدیران است و همین باعث شاخص بودن مجتمع علامه طباطبایی است».

یکی ته خودکار می جود، یکی ….

یک ساعت از آزمون صد و بیست دقیقه ای می گذرد. به کلاس‌ ابن سینا ۲ می روم. هر دانش آموز به روش خاص خود روی سوالات تمرکز کرده‌ است. یکی ته خودکارش را می ­جود. یکی پایش را تکان می­ دهد و آن یکی دستش را زیر چانه اش گذاشته و لبهایش بی صدا حرکت می کند. پارسا در انتهای کلاس نشسته است. سرش را از روی برگه بلند می­کند، لبخندی می­زند و دوباره مشغول جواب دادن به سوالات می ­شود. پاسخ برگش تقریبا پرشده است. او می داند که آزمون نمره منفی دارد. پس با دقت به سوالات پاسخ می دهد. شاید سال تحصیلی بعد در همین کلاس درس بخواند.

دانش آموزان پس از آزمون چه گفتند؟

مسئول حوزه با بلندگو مجوز خروج دانش آموزان از سر جلسه امتحان را صادر می کند: «از زمان آزمون هنوز پانزده دقیقه باقیمانده است. اما کسانی که سوالات را پاسخ داده اند می توانند برگه هایشان را تحویل دهند.» اولین نفرات که وارد حیاط می­شوند پدرومادرها از جای خود بلند می شوند. ازدحام و جنب­ و جوش قبل امتحان دوباره شکل می­ گیرد. مادرها پسرانشان را در آغوش می­کشند و پدرها به آن­ها خسته ­نباشید می گویند. پارسا و ایلیا همدیگر را پیدا می ­کنند. «سوال ها راحت­تر از چیزی که فکر می کردم بود، فقط پنج سوال نزدم. حتما قبول می­شوم». پارسا خیالش از قبولی در مدرسه علامه طباطبایی تا حدود زیادی راحت شده است. ایلیا می­گوید: «سوال­های علوم­ سخت تر از ریاضی بود ولی در کل فکر کنم قبول شوم.» هر دو نگاهی دیگر به عکس دانش ­آموزانی که روی بنرهای پر تعداد مدرسه به دیوار زده­ شده است می ­اندازند و در حین خروج از مدرسه با هم وعده می ­کنند که سال بعد عکسشان با هم روی یکی از همین بنرها چاپ شود. بنرهایی که موفقیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی دانش آموزان را معرفی می کند. ماموران راهنمایی و رانندگی اتومبیل‌هایی را که می خواهند از «کوچه اخلاص» خارج شوند، هدایت می‌ کنند. خورشید حالا دیگر وسط آسمان ایستاده است.

۵۶۵ نفر قبول می شوند

عصر بیست و دومین روز اردیبهشت نتایج آزمون ورودی پایه هفتم مدارس مجتمع فرهنگی-آموزشی علامه طباطبایی از طریق سایت مجتمع اعلام شد. از میان ۳۰۰۰ نفر متقاضی ثبت نام، ۵۶۵ نفر از طریق آزمون ورودی برای ثبت نام در مدارس علامه طباطبایی ثبت نام می کنند. تعدادی هم بعنوان لیست ذخیره اعلام شده اند. قرار است در صورت عدم ثبت نام به موقع تمامی قبول شدگان، با آنها تا سه شنبه (۲۶ اردیبهشت) تماس گرفته شود. اضطراب و امید شاید بهترین توصیف این روزهای داوطلبین تحصیل در پایه هفتم دبیرستان های دوره اول علامه طباطبایی است. از فرمانیه، میرداماد و پاسداران گرفته تا آبشناسان و گلستان.

اخبار پیشنهادی