والدین ارزیابی در خانه را به صورت کتبی انجام بدهند

در بخش اول میزگرد آموزشی آبشناسانی ها به اقداماتی که برای آماده سازی دانش آموزان علامه ای صورت گرفته پرداختیم. این اقدامات با اندکی تغییر در همه مدارس دوره اول انجام می پذیرد. در بخش دوم میزگرد از نحوه درس خواندن برای امتحانات تشریحی آغاز می کنیم و به راه های افزایش دقت و تمرکز هنگام مطالعه می پردازیم.

آقای امانی دانش آموزان، مخصوصا نهمی ها چطور از ذهنیت تستی فاصله بگیرند و تشریحی درس بخوانند؟

اجازه بدهید با یک مثال به این سوال پاسخ دهم. بعضی از دروس مثل مطالعات اجتماعی حجم زیادی دارند. اگر ما مشاوران و دبیران مربوطه این ۱۲ تا درس را مدیریت نکنیم نمی توانیم دانش آموز را آماده امتحان کنیم. با این نگاه درس های اجتماعی را به شش فصل دو درسی تقسیم کردیم و در سه ماه گذشته از آنها امتحان تشریحی گرفتیم. قبل از شروع امتحانات هم یک امتحان تجمیعی گرفتیم و براساس نتیجه آزمون، اشکالات دانش آموزان را برطرف کردیم. این کارهایی که بود که گروه آموزشی واحد آبشناسان برای تغییر دهنیت دانش آموزان انجام دادند. علاوه بر این در چند روز گذشته به دانش آموزان اعلام کردیم که در خانه برای مطالعه ۱۲ درس اجتماعی را به بسته های ۳ تا ۴ درس تقسیم کنند و بعد از مطالعه هر بسته سوالات تشریحی حل کنند و خود را ارزیابی کنند. دانش آموزان برای مدتی تست زدن را کنار گذاشته اند.

این ارزیابی چگونه انجام شود؟

محمود صیادی: پدر و مادر می توانند این کار را انجام دهند. من پرسیدن شفاهی والدین را روش مناسبی برای ارزیابی نمی دانم چرا که دانش آموزان معمولا با جمله بندی برای نوشتن مشکل دارند. در پرسش شفاهی دانش آموز به صورت محاوره ای کلمات را کنار هم می چیند و به طریقی منظور خود را می رساند؛ اما این برای گرفتن نمره در آزمون کتبی کافی نیست. او در جلسه آزمون نمی تواند مطلبی که در ذهن دارد را پیاده کند. پس برای آمادگی در آزمون تشریحی حتما باید در خانه امتحان تشریحی گرفته شود. ما در طول سال درست نویسی را به دانش آموزان، مخصوصا پایه نهم که امتحانات نهایی دارند، آموزش داده ایم و می دهیم.

دانش آموزان با وقت کم امتحانات و خستگی ناشی از فشار درس ها چه کنند؟

محمد عظیمی: به طور کلی نباید نگران فشار امتحانات باشیم چون دانش آموزان علامه ای تجربه مطالعه پرفشار را دارند. مثلا در ایام نزدیک به آزمون جامع، برنامه های خاص مطالعاتی و آزمون های مدونی را تجربه می کنند که به مراتب از امتحانات ترم سخت تر است. اساسا تربیت آموزشی دانش آموزان علامه ای آنها را برای هر نوع امتحانی آماده می کند. آنها در نقش دانش آموزی خود به خوبی وظایف خود را انجام می دهند. این مهم به همت کادر آموزشی مدارس و همیاری اولیاء اتفاق افتاده و دانش آموزان از انجام وظایف دانش آموزی که همان درس خواندن است خسته نمی شوند و همراه با حس خوب ایفای نقش آن را انجام می دهند.

آزمونهای ترم اول به واسطه این که بودجه بندی درس ها کم است، طوری تنظیم شده که دانش آموزان فرصت کافی برای مطالعه دارند و از این جهت اولیاء نباید نگران باشند که آیا فرزندشان می تواند در زمان کم درس ها را بخواند یا نه.

علاوه بر زمان مناسب برای هر امتحان، این برنامه طوری طوری طراحی شده که امتحان درس های مشکل پشت سر هم نیستند و بین آنها آزمون های درس های ساده تر چیده شده است.

برای افزایش دقت و تمرکز در خانه چه کارهای باید انجام شود؟

محمد عظیمی: در واحد آبشناسان از مهر ماه بحث دقت و تمرکز در موضوعات جلسه های مشاوران قرار می گیرد. البته نام امتحان تا حد زیادی باعث به وجود آمدن دقت و تمرکز می شود. اما توصیه ما برای تمرکز بهتر این است که دانش آموزان به موضوعات حاشیه ای نپردازند. پدر و مادرها مشکلات را در حضور بچه ها مشکلات را باز نکنند. رسانه های دیداری و شنیداری را تا حد امکان استفاده نکنند چون ساختار رسانه ها و بازیها ذهن دانش آموز را درگیر می کند. به نظر من اصلا از کنسول های بازی استفاده نشود؛ چرا که اگر دانش آموز بداند که در مدت زمان معینی وقت بازی دارد، از دو ساعت قبل از آن زمان تا دو ساعت بعد از آن ذهنش درگیر بازی است. این ها افکار اضافه ای هستند که جا برای تمرکز را در ذهن دانش آموز تنگ و تنگ تر می کنند.

جواد امانی: لازم است در اینجا چند نکته در مورد دقت در مطالعه بازگو کنم. دقت در مطالعه و تمرکز دو مقوله جدا هستند. یکی از توصیه های مشاوران واحد آبشناسان به دانش آموزان این است که همیشه اول یک بار روزنامه وار کتاب را بخوانند و بعد چند نمونه سوال را روخوانی کنند و با سوالات آشنا شود. وقتی برای بار دوم مطلب را می خوانند تصویری از سوالات در ذهن دارند و وقتی به جواب آن سوال می رسند دقتشان بسیار بالا می رود. این نشانه گذاری ها در ذهن چراغ راه ذهن دانش آموز در روند مطالعه است. این کار از وسواس درسی دانش آموز هم می کاهد.

محمود صیادی: نکته مهم دیگر دو مرحله ای خواندن است. خلاصه نویسی حتما باید انجام شود و مدت زمان مطالعه هر صفحه باید مشخص باشد چون بعضی از بچه ها دچار وسواس هستند و در یک صفحه بیش از حد توقف می کنند. هر صفحه باید مدت زمان مشخص برای مطالعه داشته باشد بین ۳ الی ۵ دقیقه. خوب است بدانیم سوالات هر مبحث را باید حداقل سه روز بعد از مطالعه آن مبحث پاسخ دهیم تا ببینیم چقدر از مطالب در حافظه بلند مدت ما ثبت شده است.

اخبار پیشنهادی