هفتمی ها در واحد آبشناسان چگونه چالش تغییر مقطع را پشت سر می گذرانند؟

گذر از پایه ششم و ورود به دبیرستان دوره اول، با تغییر فضا، معلم ها و همکلاسی ها همراه است. این موضوع می تواند برای برخی از دانش آموزان مشکل ساز باشد. «محمد قاسمی» مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره اول مجتمع علامه طباطبایی – واحد آبشناسان در گفتگو با خبرنگار سایت مجتمع علامه طباطبایی به مسئله تغییر مقطع و نحوه برخورد کادر آموزشی و تربیتی واحد آبشناسان با این موضوع پرداخت. او در ادامه صحبتهایش توضیحاتی در مورد آماده سازی دانش آموزان برای امتحانات نوبت دوم داد.

گذر از حال و هوای کودکانه

قاسمی پایه هفتم را مقطعی حساس دانست که اگر به درستی مدیریت نشود، اثرات سوء آن در پایه های بعدی هم مشاهده می شود. او گفت: «دانش آموزان از یک فضای قشنگ و کودکانه و احساس محور در دبستان یک فضای مردانه، البته به نسبت دبستان، وارد می شوند. در نظام آموزشی قبلی مقطع راهنمایی بود که این فاصله را پر می کرد اما در نظام جدید بچه ها یک مرتبه از دبستان به دبیرستان می آیند.»

مشاور پایه هفتم فضای دبیرستان را برای دانش آموزان در بدو ورود کمی خشک توصیف کرد و افزود: «دانش آموزان به یک باره از مدرسه ای که تمام در و دیوارش رنگ ها و نقشه ها و نقاشی های قشنگ داشته و زمان بازی خیلی بیشتر از زمان درسی آن ها بوده، وارد دبیرستان دوره اول می شوند که در و دیوار مدرسه از آن رنگ و لعاب لطیف به یک فضای یک دست و یک رنگ تبدیل می شود و یک معلم دوره ابتدایی تبدیل به تعداد زیادی دبیر می شود. این فضای کاملا متفاوت می تواند برای دانش آموز شوک ایجاد کند.»

مسئله دیگری که قاسمی به آن اشاره کرد کم شدن و تغییر دوستان است. «دانش آموز در مدرسه قبلی دوست و رفقایی داشته که الان دیگر اینجا نیستند یا اگر باشند تعدادشان کمتر شده و امکان دارد در یک کلاس نباشند. دانش آموز در پایه هفتم احساس غربت می کند. همه این موارد در شرایط درسی و تحصیلی او تاثیرگذار است. با وارد شدن به این فضا روحیه اش دیگر برای درس خواندن آماده نیست.»

وی افزود: «بعضی از بچه ها سریع خودشان را پیدا می کنند. بعضی ها در اردوهای اول سال که برگزار می شود و کلاس های تابستانی درسی و غیر درسی خودشان را با شرایط وفق می دهند. اما برخی هم در خاطرات خوب دبستان می مانند. ممکن است این تغییر فضا به دانش آموز صدمه بزند پس اولین کار برای بچه هایی که به پایه هفتم وارد می شوند این است که کمکشان کنیم تا خود را در قالب یک دانش آموز دبیرستانی ببینند.»

پایگاه تابستانی، دست گرمی برای سال تحصیلی

«واحد آبشناسان هم در بخش آموزش و هم بخش فرهنگی سعی می کند شرایط را به تدریج برای بچه ها آماده کند.» قاسمی با ذکر این مقدمه اقداماتی را که برای خو گرفتن دانش آموزان با مقطع جدید انجام می شود را توضیح داد: «ما تمرین خیلی مختصری در تابستان برای بچه ها داریم. پایگاه تابستانی که برگزار می کنیم در اصل یک تمرین است. یک تمرین مناسب و به قول ورزشکاران برای دست گرمی. بچه ها دو روز در هفته برای کلاس های آموزشی در مدرسه هستند و دو روز هم در فعالیت های فرهنگی ورزشی شرکت می کنند. در آن دو روز آموزشی ما تفاوت های دبستان و دبیرستان دوره اول را مد نظر قرار می دهیم.»

او سپس به سال تحصیلی پرداخت و گفت: «با رسیدن ماه مهر کار ما رسما آغاز می شود اما در هفته های اول ملایم تر با دانش آموزان مباحث را مطرح می کنیم. آن ها را آماده می کنیم تا به آزمون جامع اول برسند. از ابتدای مهر تا آزمون جامع اول بچه ها دیگر باید آن فضای درسی مناسب را درک کرده باشند. در آزمون جامع شماره یک هم سخت گیری نمی کنیم، تا اگر احیاناً بعضی از بچه ها هنوز نتوانسته اند خود را پیدا کند، راهکارهای جدید را به آن ها نشان دهیم. به آن ها می گوییم نوع مطالعه در منزل باید چگونه باشد، نوع نشستن در کلاس درس و آمادگی برای آزمون ها چگونه است و مباحث دیگری که شاید کمتر در دبستان به آن پرداخته شده است.»

برای امتحانات آماده می شویم

محمد قاسمی به طور اجمالی برنامه ریزی ها و رویکردهای آموزشی در پایه هفتم را با ذکر چند نکته بیان کرد: « ما تمریناتمان را با دانش آموزان شروع کرده ایم، یک برنامه مطالعاتی ویژه به بچه ها داده ایم و آزمون های آنلاین برگزار کرده ایم. کار گروهی در کلاس برای ما اهمیت زیادی دارد. دانش آموزان به صورت گروهی در کلاس با مباحث درسی رو به رو می شوند. در هر گروه یک نفر به عنوان سرگروه وجود دارد و گروه را مدیریت می کند. نهایتا اگر گروه مشکلی داشته باشد و سرگروه نتواند آن را حل کند، دبیر و مشاور هستند تا آن مسئله را حل کنند.»

اخبار پیشنهادی