مشاور پایه هشتم میرداماد: جو خانه را آرام نگه داریم

با نزدیک شدن به زمان آغاز امتحانات دبیرستان های دوره اول علامه طباطبایی دانش آموزان سخت مشغول مطالعه درس ها هستند تا امتحاناتی موفق را پشت سر بگذارند. در این قسمت از پرونده «نوبت اول» با امیرحسین غفوری مشاور پایه هشتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد گفتگو کردیم. غفوری اعتقاد دارد در شب های امتحان نباید مطالعه جدیدی صورت بگیرد و دانش آموزان فقط به یادآوری مطالب قبلی بپردازند. او توصیه هایی نیز درباره مطالعه درسهای عمومی و اختصاصی و زمان استراحت دانش آموزان در روزهای منتهی به امتحانات دارد.

یکی از مهمترین سوالهای دانش آموزان و خانواده های آنها درباره روز و شب قبل از برگزاری هر امتحان است. دانش آموزان در فاصله زمانی دو امتحان، که کم تر از یک روز است، از نظر آموزشی چه کارهایی باید انجام دهند؟

به طور کلی دانش آموز در شب امتحان زمانی باید آنچه را که پیش از این آموزش دیده، دوره کند. یعنی شب امتحان زمان درس خواندن نیست. در چند ساعتی که بین دو امتحان از امروز تا فردا فاصله وجود دارد باید نکات مهم، تمرینات و فرمول ها را بازخوانی کرد تا یادآوری انجام شود. پیشنهاد ما این است که شب امتحان دانش آموزان یک یا دوساعت مطالعه به صورت یادآوری مطالب گذشته داشته باشند. هدف اصلی ما این بوده که در طول ترم دانش آموزان مطالعه مستمری داشته باشند. اگر این هدف محقق شده باشد، شب امتحان شب سختی برای بچه ها نخواهد بود.

یادآوری مطالب باید در روزهای قبل از شروع امتحانات هم انجام شود؟

هرقدر به امتحانات نزدیک می شویم باید مطالعه دقیق تر و خلاصه تر انجام شود. اما وقتی هنوز تا روز امتحان چند روزی فاصله داریم باید نکات دقیق تر خوانده شود و تمرینات زیادی حل کرد. با نزدیک شدن به امتحان باید از مطالعات نت برداری کنیم تا شب امتحان منبع درست و دقیقی برای مطالعه کلی و یادآوری داشته باشیم.

مطالعه دروس عمومی و اختصاصی به فاصله چند روز مانده به امتحانات چگونه است؟

به طور کلی هرقدر به امتحانات نزدیک می شویم اولویت مطالعه با دروس عمومی است. درسهایی مثل ریاضی و فیزیک که حل کردنی هستند، در فاصله زمانی دورتری از فارسی و عربی و زبان انگلیسی مطالعه شوند. درسهای حفظ کردنی باید در روزهای آخر مطالعه شود چون فرار هستند. اما درسهای تخصصی اینطور نیستند و اگر دانش آموز آنها را خوب متوجه شده باشد تا مدت ها در ذهنش باقی خواهد ماند.

یکی دیگر از پرسش های مهم خانواده ها درمورد امتحانات، شرایط و جو خانه است. به نظر شما شرایط و جو منزل برای دانش آموزان چگونه باید باشد؟

از نظر عده ای جو خانه در روزهای قبل و همزمان با امتحانات باید کاملا درسی باشد. عده دیگری هم می گویند در روزهای آخر باید فشار از دانش آموزان برداشته شود. به نظر من مهمترین نکته این است که جو خانه آرام باشد. یعنی دانش آموز در فضای سالم و در آرامش درس بخواند و در کنار آن استراحت و تفریح هم لازم است. وقتی از ابتدای سال تحصیلی برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم دانش آموز هم می تواند مطالعه کند و هم به استراحت بپردازد. ولی وقتی برنامه ریزی وجود نداشته باشد دانش آموز سردرگم می شود.

استراحت چطور انجام شود؟

نکته مهمی که وجود دارد این است که در این روزها به هیچ وجه نباید بازی کامپیوتری و تماشای تلویزیون انجام شود. چون ذهن دانش آموزان را خسته می کند و بعد از آن تمرکز لازم برای مطالعه درسی نخواهند داشت. تفریح می تواند پارک رفتن و ورزش های سبک است. البته در این هوای آلوده بهتر است بچه ها به هیچ وجه از خانه خارج نشوند و استراحت در منزل انجام شود. استراحت مناسب، استرس بچه ها را هم کم می کند.

چه عوامل دیگری امتحان بچه ها در شب امتحان را کاهش می دهند؟

دانش آموزی که در طول سال تحصیلی خوب مطالعه کرده باشد استرس زیادی نخواهد داشت. رژیم های غذایی خاصی هم برای مقابله با استرس وجود دارد. مثلا شب امتحان نباید غذای سنگین و پرچرب مصرف شود. در کنار این ها، آرامش محیط خانواده بسیار مهم است.

اخبار پیشنهادی