فوتبالیست و امدادگر علامه ای در مسکو

سومین دوره مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه از ۱۵ تا ۲۰ آبان در شهر مسکو برگزار می شود. دانش پژوهان علامه ای با دو تیم در لیگ های ربات فوتبالیست سنگین وزن و امدادگر خط در این مسابقات شرکت می کنند. این تیمها روز ۱۴ آبان به محل مسابقات اعزام شدند.

«محمد مالکی» مسئول بخش پژوهش که کاروان اعزامی دانش آموزان را در این سفر همراهی می کند به خبرنگار سایت مجتمع علامه طباطبایی گفت: «تیم هایی که برای اعزام انتخاب شده اند، در دوره دوم مسابقات آسیا و اقیانوسیه در کیش، موفق به کسب مقام شدند. تیم فوتبالیست مقام دوم و تیم امدادگر خط رتبه سوم را به دست آوردند. دو نفر از اعضای تیم امدادگر خط سابقه شرکت در مسابقات برون مرزی را دارند و بقیه دانش آموزان در تعداد زیادی مسابقه در سالهای اخیر شرکت کرده اند و با تجربه هستند.»

او افزود: «تیم امروز اعزام شده و روز ۲۱ آبان به کشور بر می گردد. مسابقات در یک شهرک دانشگاهی در مسکو برگزار می شود و ما در یکی از هتل های نزدیک محل برگزاری ساکن هستیم.»

«محمد رفیعی» مربی تیم امدادگر خط است و دانش آموزان این تیم چند سالی است که زیر نظر او آموزش می بینند. «این اولین تجربه مسابقات آسیا و اقیانوسیه در خارج از کشور است. از مسابقات فیرا کاپ کره جنوبی که برگشتیم پس از استراحت یک هفته ای در شهریور ماه کار آماده سازی این تیم را شروع کردیم. تا مهرماه طراحی و ساخت بخش مکانیک تمام شد و از مهر ماه روی بخش های الکترونیک و برنامه نویسی تمرکز کردیم.»

او در مورد پیشرفت دانش آموز و رباتهایشان گفت: «از سال ۲۰۱۵ تا به حال در مسابقات بین المللی و داخلی شرکت می کنیم. اگر رباتهای سالهای گذشته را که با آنها مقام هم کسب کرده ایم را به این مسابقات بفرستیم هیچ مقامی کسب نمی کنیم. دانش آموزان پیشرفت چشمگیری کرده اند، برنامه ربات هوشمند تر شده است، طراحی مکانیک که قبلا در برنامه دو بعدی انجام می شد حالا به صورت سه بعدی طراحی می شود. سنسورهای جدید و دقیق تری هم استفاده می کنیم.»

با یک سورپرایز به مسابقات می رویم

تیم امدادگر خط مجتمع علامه طباطبایی از ۴ دانش آموز تشکیل شده است. «نیما امیر غیاثوند» دانش آموز سابق واحد گلستان که امسال در پایه دهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد فاطمی تحصیل می کند، «سید امیررضا موسوی» دانش آموز پایه نهم واحد پاسداران، «علیرضا نجفی» دانش آموز پایه نهم واحد آبشناسان و «ارشاک خوشنویس» دانش آموز پایه نهم واحد ادونس. از بین این جمع نیما امیر غیاثوند در مسابقات ربوکاپ سال ۲۰۱۷ ژاپن و ارشاک خوشنویس در مسابقات فیراکاپ ۲۰۱۹ کره جنوبی سابقه حضور دارند.

نیما امیر غیاثوند به عنوان کاپیتان تیم به خبرنگار سایت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی گفت: «هر ربات سه بخش الکترونیک و مکانیک و برنامه نویسی دارد. الکترونیک و مکانیک به هم وابسته هستند و بخش سخت افزار را تشکیل می دهند. وقتی طراحی و ساخت تمام شد، برنامه نویس ها برنامه می نویسند و مشکلات بخش الکترونیک را رفع می کنیم. در مرحله آخر وقتی که ربات کامل شد آن را امتحان می کنیم و باگ های برنامه نویسی را برطرف می کنیم.»

سید امیررضا موسوی آماده سازی بخش الکترونیک را به عهده داشته است. او در مورد تجربه اولین اعزام به خارج از کشور می گوید: «من در مسابقات زیادی شرکت کردم و سال گذشته در دوره دوم همین مسابقات در کیش هم حضور داشتم. خوشحالم که به این مسابقات می روم.»

 ارشاک خوشنویس تابستان به مسابقات فیراکاپ کره جنوبی رفت و در لیگ ماموریت غیر ممکن مقام اول را به همراه هم تیمی هایش کسب کرد. او حالا در رشته اصلی که از سال هفتم آموزش دیده، هم در بخش الکترونیک و هم در بخش برنامه نویسی فعالیت می کند. ارشاک درباره کاری که ربات باید در مسابقه انجام بدهد توضیح داد: «ربات ما باید در شهری که یک حادثه یا بلای طبیعی رخ داده، راهش را از میان آوار یا برف پیدا کند و به سمت مسیری که مشخص شده برود. بعد به اتاقکی می رسد که در آن توپها نقش مصدوم ها را دارند و باید آنها را جمع آوردی کند. در لیگ امدادگر خط، مسیر مسابقه با یک خط مشخص شده است.»

علیرضا نجفی توضیحات ارشاک را کامل کرد: «در مسیر انواع و اقسام موانع وجود دارد. اتاقک قرمز جایی است که مصدوم ها آنجا هستند و ربات باید به آنجا برسد. در آن اتاق گوی های نقره ای و مشکی هستند. گوی های نقره ای مصدوم های زنده هستند و گوی های مشکی اجساد حادثه هستند. ربات باید اول گوی های نقره ای را جمع آوری کند و بعد گوی های مشکی.»

علیرضا بخش طراحی و ساخت مکانیک و همینطور آماده سازی پوستر تیم را به عهده داشت: «برای طراحی ربات از نرم افزار سه بعدی solid work استفاده کردم. قطعات ربات را بر خلاف خیلی از تیم ها خودمان می سازیم و از قطعه های پیش ساخته استفاده نمی کنیم.»

ربات این تیم یک سوپرایز در اتاقک قرمز دارد که اعضای این تیم ترجیح دادند در مسابقه از آن رونمایی کنند. رباتشان کاری را انجام خواهد داد که تا به حال تنها یک ربات در مسابقات گذشته قادر به انجام آن بوده است.

فوتبالیستهای تند و سریع

تیم فوتبالیست سنگین وزن از واحد میرداماد هستند. «پارسا سلامی»، «علی شکوهی»، «آروین غفوریان» و «نوید مظاهری» اعضای این تیم هستند.

پارسا سلامی نحوه کار ربات و مسابقه را توضیح داد: «در لیگ فوتبالیست در هر تیم دو ربات حاضر هستند. آنها باید به تیم حریف گل بزنند و از زمین مسابقه خارج نشوند. ما برای این ربات ها نزدیک به ۱۰ هزار خط برنامه نوشتیم. من در بخش الکترونیک و برنامه نویسی به تیم کمک کردم.»

او ادامه داد: «سال گذشته در دوره دوم مسابقات آسیا و اقیانوسیه در کیش دوم شدیم. این مسابقه تجربه خیلی خوبی بود و با تیم هایی رقابت کردیم که قوی بودند. بعد از آن مسابقه من پیشرفت خودم را حس کردم. در این لیگ تیمهای خوب ایرانی و خارجی حضور دارند. تیمهای ایرانی چندین بار در مسابقات مختلف مقام قهرمانی را کسب کرده اند و ما باید هم با هموطنانمان و هم با تیمهای خارجی رقابت کنیم.»

علی شکوهی دیگر عضو این تیم گفت: «از سال هفتم در این رشته آموزش دیدم. سال هفتم برای آشنایی با رباتیک بود. با این که هیچ تجربه ای نداشتیم مطالب زیادی را در مدت زمان کم یاد گرفتیم و در مسابقه ایران اپن شرکت کردیم تا تجربه کسب کنیم. آن سال تقریبا همه چیز آماده بود. از سال هشتم برای مسابقات آسیایی کیش قسمتهای زیادی از مکانیک و الکترونیک و برنامه نویسی را خودمان انجام دادیم و حرفه ای تر شدیم. امسال هم همه کارهای ربات را خودمان انجام دادیم و از راهنمایی های معلم مان استفاده کردیم. با این که در مسابقات گذشته نایب قهرمان شدیم اما مشکلاتی داشتیم که آنها را برطرف کردیم تا با قدرت در مسابقات آسیا و اقیانوسیه مسکو شرکت کنیم.»

«حامد یزدی» مربی تیم فوتبالیست سنگین وزن هم اظهار داشت: «این دانش آموزان از سال هفتم در مسابقات زیادی شرکت کرده اند و حالا به یک مسابقه سطح بالا و بین المللی اعزام می شوند. ما یک مسابقه تدارکاتی برایشان در نظر گرفتیم که با دیگر تیمهای اعزامی به این مسابقات رقابت کنند و سطح خودشان را محک بزنند.»

یزدی از سرعت بالای این مسابقه و علت آن گفت: «این رباتها سریع هستند چون در فوتبال واقعی هم سرعت عامل تعیین کننده ای است. ما هم سعی کردیم تا جایی که می شود از سرعت استفاده کنیم چون سرعت عمل در این لیگ بسیار مهم است. مسابقه در دو وقت ۱۵ دقیقه ای برگزار می شود که  بین آن یک استراحت ده دقیقه ای نظر گرفته شده است.»

او به این تیم امید زیادی دارد: «اعضای این تیم حرفه ای هستند. در سن این دانش آموزان کمتر کسی را با دانش آنها دیده ام. من امیدوارم که بهترین نتیجه را کسب کنند.»

اخبار پیشنهادی