رویکرد واحد تهرانپارس درگفت و گو با نجمه امرالهی

فرزند خوب، شهروند مفید، انسان توانمند

«واحد تهرانپارس، مدرسه ای شاد و امن برای بچه هاست.» این، حرف اصلی «نجمه امرالهی» مدیر دبستان و پیش دبستان دخترانه واحد تهرانپارس در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است. امرالهی، با بیش از سی سال تجربه در آموزش و پرورش، مدیریت پیش دبستان و دبستان علامه طباطیایی- واحد تهرانپارس را بر عهده دارد. او  به کمک شورای مدرسه، تلاش کرده است تا برنامه های واحد تهرانپارس را براساس همین رویکرد تدوین و اجرا کند.

فرزند خوب، شهروند خوب

شادی و احساس امنیت در مدرسه، بستری فراهم می کند تا یادگیری مطالب مختلف به بهترین شکل انجام شود. وقتی از مدیر واحد تهرانپارس می پرسیم، دانش آموزان این واحد پس از فارغ التحصیلی حائز چه ویژگی هایی خواهند بود، پاسخ می دهد: «تلاش می کنیم دانش آموز بعد از شش سال تحصیل در واحد تهرانپارس، یک فرزند خوب، یک شهروند مفید و یک انسان توانمند باشد. دانش آموزی شاد و سالم که بتواند در مقاطع تحصیلی بالاتر از توانمندی هایش استفاده کند.» وی می افزاید: «در ابتدای هر سال، به هر دانش آموز مسئولیتی در مدرسه می دهیم تا مسئولیت پذیری را هم یاد بگیرند. این روش منتهی به استقلال دانش آموزان خواهد شد. ارتباط گیری موثر با دیگران، مثل دوست پیدا کردن در مدرسه و پرسش گری از طریق کلاس فبک، هم از دیگر ویژگی های مهمی است که دانش آموزان واحد تهرانپارس در طول تحصیل در این مدرسه می آموزند.»

رویکرد آموزشی:توجه به تفاوت های فردی

دانش آموزان در مقطع دبستان، از پیش دبستانی تا پایه ششم، تفاوت های آشکاری با یکدیگر دارند. برنامه های آموزشی و پرورشی واحد تهرانپارس نیز با توجه به همین ویژگی تدوین شده است. نجمه امرالهی در این باره می گوید: «توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان، رویکرد اساسی ما در بحث آموزش است. تفاوت های فردی، یعنی هر دانش آموز در زمینه ای استعداد دارد، پس باید آن را شناخت و تقویت کرد. استفاده از این رویکرد در آموزش، فعالیت های مدرسه را بسیار متنوع می کند. برای اینکه بتوانیم در این تنوع به اهداف آموزشی مان برسیم، پس باید فضایی شاد در مدرسه حاکم باشد تا بچه ها از حضور در اینجا لذت ببرند.»

شرکت در زنگهای فوق برنامه

آموزش مناسب کتاب های درسی مصوب، اولویت کاری دبستان دخترانه علامه طباطبایی – واحد تهرانپارس است. در کنار آموزش مصوب، تهرانپارسی ها در کلاس های فوق برنامه متنوعی هم شرکت می کنند. مدیر مدرسه درباره این کلاس ها می گوید: «بخشی از اهداف اصلی مان در آموزش و پرورش دانش آموزان، در کلاس های فوق برنامه دنبال می شود. این زنگ ها، هم راستا و مکمل کتاب های درسی مان هستند. کلاس های فوق برنامه واحد تهرانپارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شامل زبان انگلیسی، فبک، مهارت های زندگی، پژوهش و کامپیوتر است. رشته پژوهش هم امسال شامل موضوعاتی نظیر معماری، علوم پژوهی، سازه و مکانیک است. در فبک و مهارت های زندگی نیز تفکر نقادانه و روش پرسش گری را به دانش آموزان می آموزیم.»

تفریح و اردو، جشنواره و مسابقه

دانش آموزان دبستان واحد تهرانپارس در طول سال تحصیلی برنامه های تفریحی و فرهنگی متنوعی دارند. از جشن ها و برنامه های مناسبتی گرفته تا شرکت در اردوهای تفریحی و جشنواره های هنری. به گفته نجمه امرالهی، برنامه های فرهنگی واحد تهرانپارس، ابتدا براساس تقویم رسمی کشور تدوین می شود: «در برنامه فرهنگی مدرسه، به همه مناسبت های ملی و مذهبی توجه شده است. مانند ولادت ائمه اطهار و جشن هایی مثل یلدا و نوروز. جشنواره های مجتمعی، بخش دیگری از برنامه های فرهنگی واحد تهرانپارس است. امسال نیز همچون سال های گذشته دانش آموزان را برای حضور قوی در جشنواره های بهشت انس و همساز آماده می کنیم.»

برگزاری اردو، یکی از برنامه های جذاب تفریحی در دبستان واحد تهرانپارس است. تهرانپارسی ها هر سال تحصیلی، به چهار یا پنج اردوی تفریحی می روند: «مقصد اردوها را در شورای آموزگاران و شورای مدرسه بررسی می کنیم. اردوهای ما آموزشی – تفریحی است تا دانش آموزان هم لحظات خوشی با دوستان شان داشته باشند و هم اردو مکملی باشد برای اهداف آموزشی.»

شرکت در کلاس های دانش افزایی، راهی برای ارتقاء آموزش

آموزگاران دبستان واحد تهرانپارس، هر سال در کلاس های دانش افزایی شرکت می کنند. کلاس ها از طرف معاونت آموزش مجتمع علامه طباطبایی برگزار می شود. این موضوعی است که مدیر واحد تهرانپارس برای افزایش سطح آموزشی مدرسه به آن تاکید می کند: «یکی از مهمترین برنامه های مجتمع برای اینکه بتوانیم آموزش دانش آموزان را در حد بسیار خوبی پیش ببریم، برگزاری کلاس های دانش افزایی برای آموزگاران در تابستان است. این کلاس ها در چند سال گذشته برای آموزگاران مقطع ابتدایی برگزار شده است. آموزگاران واحد تهرانپارس هم در کلاس های دانش افزایی مجتمع، دانسته هایشان را به روز می کنند و با جدیدترین متدهای آموزش ابتدایی آشنا می شوند. این موضوع به مدرسه ما کمک کرده است تا بهترین روش ها را برای آموزش بچه ها به کار گیریم.»

اخبار پیشنهادی