علامه ای ها کدام بخش از ادبیات فارسی را به طور ویژه بخوانند؟

دانش آموزان دبیرستان دوره اول مجتمع علامه طباطبایی – واحد پاسداران برای شرکت در امتحان ادبیات فارسی آزمون های نوبت دوم، باید به چه مباحثی از کتاب درسی بیشتر توجه کنند؟ کدام بخش ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند؟ چه قسمت هایی نیاز به مطالعه بیشتر دارند؟ 

«حامد رازقی» دبیر ادبیات فارسی هر سه پایه واحد پاسداران در پاسخ به این پرسش ها به سایت علامه طباطبایی می گوید: «به طور کلی درس ادبیات فارسی از دو بخش دانش های ادبی و دانش های زبانی تشکیل شده است. دانش های ادبی انواع آرایه ها، معانی و مفاهیم در نثر و شعر هستند و دانش های زبانی هم دستورزبان فارسی را شامل می شود. هر کدام از این بخش ها روش مطالعه خاصی دارد و زمان معینی نیز باید برای خواندن آن ها وقت صرف کرد.»

دبیر ادبیات واحد پاسداران می افزاید: «در کلاس درس ابتدا آرایه ها تدریس می شود و در مطالعه هر درس نمونه هایی از آن به دانش آموزان معرفی می کنیم. بعد از پایان هر درس، مطالب را در سطح جزوه مجتمع علامه طباطبایی به دانش آموزان آموزش می دهیم.»

دستور زبان فارسی دقیق تر مطالعه شود

رازقی اعتقاد دارد دانش های زبانی در ادبیات فارسی بخش دشوارتری برای دانش آموزان است: «اصولا دستور زبان چون نیاز محدود به چارچوب های دقیقی است و دقت نکردن به آن باعث خطا می شود، برای دانش آموزان سخت تر است. از طرفی هزاران سال ادبیات غنی ایران باعث شده است که انواع دستورزبان های مختلف در ادبیات داشته باشیم و تمایز این موارد از هم با تمرین بیشتر و دقت مضاعف میسر خواهد شد.»

معلم ادبیات واحد پاسداران به دانش آموزان توصیه دارد چند قسمت از کتاب را با دقت بیشتری بخوانند: «آرایه های ادبی، نقش کلمات در جمله، تاریخ ادبیات و معنی لغت از بخش های مهمی هستند که دانش آموزان می بایست به طور دقیقی آن را مطالعه کنند.»

اخبار پیشنهادی