شش شاخص موفقیت در آزمون جامع از نظر مشاور پایه هفتم واحد فرمانیه

«رضا انسان دوست» مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه در آستانه آزمون جامع ۲۶ اسفند، روند آماده سازی هفتمی های واحد فرمانیه را توضیح داد. او شش شاخص مهم موفقیت در آزمون را معرفی کرد و اقدامات انجام شده در هر شاخص را بیان کرد.

اول درک و فهم کامل مطالب درسی

انسان دوست اولین شاخص را درک و فهم کامل مطالب درسی دانست و گفت: «در مدتی که از آزمون نردبام تا آزمون جامع وقت داشتیم، بحث یادگیری را طوری پیش بردیم که همه دانش آموزان ابتدا درس را کامل بفهمند. البته تعطیلی های پیش آمده به پیش برد هدف یادگیری لطمه زد، اما ما با برگزاری کلاس ها در روزهای جمعه تا حد زیادی آن را جبران کردیم. یکی از کارهایی که برای درک مطالب درسی انجام می دهیم این است که با تشکیل کارگروه های دانش آموزی، رفع اشکال درسی را در مرحله اول به عهده خود دانش آموزان می گذاریم. بعد از آن کلاس های رفع اشکال توسط دبیر برگزار می شود. می توانم بگویم که یادگیری مطالب کتاب درسی کامل شده و دانش آموزان مشکلی از بابت فهم و درک مطالب درسی ندارند.»

آمادگی برای آزمون جامع با برگزاری آزمون

انسان دوست دومین شاخص از برنامه ریزی آزمون جامع را برگزاری امتحانات دانست و گفت: « در یک ماه گذشته برنامه ریزی مدونی داشتیم و از سرفصل های مشخص شده آزمون گرفتیم. دانش آموزان یک روز در میان امتحان دادند و نتایج امتحان را همان روز دریافت کردند. ضمن این که نمره امتحانات از طریق پیامک به اطلاع اولیاء می رسد. در مجموع ۱۳ آزمون تستی و تشریحی از درس های ریاضی و علوم برگزار می شود. اگر دانش آموزی نتایج مورد قبول را در امتحان کسب نکند با او و والدینش جلسه ای ترتیب می دهیم تا علت آن را پیدا و رفع کنیم.»

مطالب قبلی فراموش نشود

سومین شاخص از نظر مشاور پایه هفتم واحد فرمانیه، مرور و یادآوری مطالب درسی است. انسان دوست در این باره گفت: «آزمون جامع ۲۶ اسفند از همه مطالبی است که تاکنون تدریس شده؛ پس مهم است که مرور و یادآوری به طور پیوسته انجام گیرد. ما به چند طریق درس های را دوره می کنیم. اول از طریق برنامه مطالعاتی که هر روز در اختیار دانش اموزان قرار می گیرد. دوم از طریق امتحاناتی که سوالاتشان صرفا از مطالب آزمون های قبلی طرح شده، و سوم از طریق یادآوری دوباره توسط دبیران در انتهای هر کلاس.»

اعتماد به نفس، شاخص مهم و تعیین کننده

ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس یکی دیگر از شاخص هایی است که انسان دوست به آن اشاره کرد. «دانش آموزان در این سن به راحتی و با یک نمره پایین انگیزه و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. یکی از دانش آموزان پایه هفتم در آزمون تابستان جامع تابستان نتیجه خوبی کسب نکرد. او پشتکار و ظرفیت موفقیت را داشت اما اعتماد به نفسش را ازدست داده بود. ما او را به عنوان «کمک مشاور» کلاس انتخاب کردیم. این دانش آموز در روز ساعت ها درس می خواند تا در همه درس ها پیشرفت کند و بتواند اشکالات درسی دیگران را رفع کند. او با تلاش و کوشش خود در آزمون جامع قبلی نفر سوم شد. ما با این کار فقط او را به یک خودباوری رساندیم و اعتماد به نفس را به او بازگرداندیم.»

فقط نفرات برتر دیده نمی شوند

شاخص بعدی از نظر رضا انسان دوست پیگیری وضعیت درسی نفرات آخر در آزمون های جامع است. او گفت: «ما با چند نفر آخر لیست که نتیجه خوبی در آزمون جامع نگرفتند جلسه فردی و با حضور پدر و مادر داشتیم. تعدادی از آنها در نحوه درس خواندن مشکل داشتند و در مواجهه با درس های زیاد دوره اول دبیرستان دچار مشکل شده بودند. ما به صورت ویژه برای آنها جلسه آموزش مطالعه و تمرکز برگزار کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم. از ۳۰ نفر آخر آزمون جامع تابستان حدود ۲۰ نفر پیشرفت قابل توجهی در آزمون جامع آذر ماه داشتند. همین روند در این آزمون هم ادامه پیدا کرده است.»

ارتباط دو سویه اولیاء و مشاور، به نفع دانش آموز

آخرین شاخصی که مشاور پایه هفتم به آن اشاره می کند، به عقیده او تاثیر تعیین کننده ای در پیشرفت درسی دانش آموز دارد. این شاخص ارتباط با اولیاء است. او در رابطه با ارتباط موثر با اولیا اذعان داشت: «شاید بتوانیم مهمترین نکته در ترغیب دانش آموزان به درس خواندن را همکاری متقابل اولیاء و مشاور بدانیم. ما در جلسه های فردی و گروهی به اولیا می گوییم که شرایط خانه را برای مطالعه دانش آموز فراهم کنند. با همین یک توصیه نسبتا ساده، بازده درسی دانش آموز افزایش چشمگیری پیدا می کند. دانش آموز باید برای مطالعه باید بتواند تمرکز کند و اولیاء باید این فضا را در خانه به وجود بیاورند. ارتباط مشاوران و اولیاء در پایه هفتم واحد فرمانیه بسیار تنگاتنگ است. آنها از راه های مختلف از وضعیت فرزنشدان در مدسه آگاه می شوند و اتفاقات داخل خانه را به گوش مشاوران می رسانند.»

اخبار پیشنهادی