سه مرحله آموزش پاسدارانی ها در کلاس هوافضا

دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران در کلاسهای پژوهشی هوافضا بعد از آموزش مسائل تئوری، راکت و گلایدر می سازند.

«رضا یوسفی» معلم هوافضای واحد پاسداران در مصاحبه با خبرنگار سایت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی درباره جزییات کلاسهای پژوهشی هوافضا می گوید: «از ابتدای سال تحصیلی دانش آموزان را با مباحث مربوط به مبانی علم هوافضا آشنا کردیم. سوال متداول دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی این است که درس هایی که می خوانیم چه کاربرد عملی برای ما دارند. هوافضا در واقع پاسخ به همین پرسش است. یعنی در تئوری این درس به بچه ها یاد می دهیم مباحث علوم و ریاضی چگونه در ساخت یک گلایدر یا راکت استفاده می شوند.»

یوسفی می گوید مرحله بعدی کلاس آشنا کردن دانش آموزان با وسائل است. «قبل از اینکه ساخت دست سازها را آغاز کنیم می بایست دانش آموزان نحوه کار با وسائل ساده را آموزش ببینند. بریدن قطعات، چسب زدن صحیح و تمیز، نظم در استفاده از هر قطعه و دقت در کار از جمله ویژگی هایی است که دانش آموزان قبل از آغاز ساخت دست سازها باید آموزش دیده باشد. بنابراین مرحله دوم کار، آموزش این توانایی ها به بچه ها است.»

معلم هوافضای دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران مرحله سوم کار در کلاس را اینگونه بیان می کند: «ساخت وسائل، قسمت اصلی کلاس هوافضا است. گلایدر، راکت آبی و هاورکرافت سازه هایی هستند که باید با جزییات کامل ساخته شوند. گلایدر هواپیمای دست پرتاب است، راکت آبی راکتی است که با سوخت آب پرواز می کند و هاورکرافت قایقی است که در خشکی و آب می تواند حرکت کند.»

یوسفی می گوید اهدافی که در ساخت هر وسیله داریم متناسب با مسابقات علمی معتبر است: «اهداف اولیه خود را متناسب با مسابقات کشوری و بین المللی تعیین می کنیم. هوافضا سالانه حدود ۱۰ مسابقه معتبر دارد و ما حداقل در ۲ یا ۳ مسابقه حضور خواهیم داشت. در این مسابقات دست سازه های خود را در معرض مسابقه با دیگران قرار می دهیم تا نشان دهیم دانش آموزان علامه ای در پژوهش سرآمد هستند.»

مسابقات مختلف هوافضا از اسفند ماه سال جاری آغاز می شود. اخبار این مسابقات را می توانید از طریق سایت alameh.ir و کانال اطلاعه رسانی علامه ای ها دنبال کنید.

اخبار پیشنهادی