تشریح برنامه های واحد پاسداران از زبان آقای مدیر

زنگ آزمون، آموزش های مهارت محور و اخلاق مداری

بیش از سی سال از سابقه مدیریت و معاونت «تورج قاسمی» در مدارس مختلف شهر تهران گذشته است. او یکی از قدیمی ترین پرسنل مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی است. حالا تیمی از معلمان، مشاوران و مربیان را در دبیرستان دوره اول علامه طباطبای- واحد پاسداران «هم هدف» کرده است تا به بالندگی علمی و اخلاقی محصلان کمک کند. سومین روز مهر، برای انعکاس برنامه های واحد پاسداران در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به دفتر کارش می رویم و از مهمترین سوال شروع می کنیم:

آقای قاسمی، دانش آموزی که امسال وارد پایه هفتم واحد پاسداران شده است، سه سال بعد با چه ویژگی هایی از مدرسه علامه طباطبایی فارغ التحصیل می شود؟

دانش آموزانی در واحد پاسدارن (دوره اول) پذیرش می شوند که حائز دو ویژگی باشند. اول اینکه اخلاق مدار باشند و دوم آنکه شرایط علمی لازم را داشته باشند. این دانش آموزان در طول سه سالی که در مدرسه ما تحصیل می کنند، آموزش های «مهارت محور» خواهند دید. آنها مهارت های مختلفی را یاد می گیرند تا بتوانند در زندگی شان استفاده کنند. علاوه بر این، بصورت روش مند از آموزش های کلاسیک و دروس مصوب بهره خواهند برد تا بتوانند در مدارس خوب دوره دوم متوسطه و همینطور کنکور موفق عمل کنند.

آیا امسال برنامه جدیدی به برنامه های مدرسه اضافه شده است؟

بر اساس برنامه ریزی های ستاد مجتمع، امسال زنگ های «کانون» را به برنامه مان اضافه کرده ایم. البته این برنامه های در سال های قبل و پیش از کرونا اجرا می شد. منتهی مدتی کم رنگ شده بود که مجددا احیا شده است. زنگ های کانون شامل کلاس های طراحی، نقاشی، خطاطی، ماکت سازی یا معماری و عکاسی است. دانش آموزان بر اساس علاقه مندی و استعدادشان یک رشته را انتخاب می کنند. بچه ها در طول سال تحصیلی با شرکت در کلاس های کانون در آن زمینه مهارت کسب می کنند تا به سطح آماتوری و بعد، نیمه حرفه ای برسند.

با توجه به تغییراتی که در اجرای سیستم آموزشی مجتمع ایجاد شده است، برنامه های آموزشی واحد پاسداران در سال تحصیلی جاری چگونه خواهد بود؟

دانش آموزان امسال در آزمون های مختلف شرکت خواهند کرد. تعدادی از این آزمون ها مجتمعی است و بین دانش آموزان پنج واحد متوسطه دوره اول برگزار می شود. تعدادی از آزمون ها هم در سطح مدرسه برگزار خواهد شد. برخی آزمون ها هم هفتگی است. در حقیقت یک زنگ برای آزمون در نظر گرفته ایم که با اعلام قبلی از یک درس، آزمون گرفته می شود. این آزمون ها به دقت رصد و تحلیل می شود و نتایج آن به دانش آموزان و اولیای آنها منتقل می شود تا با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، زمینه بهتری برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فراهم شود. برنامه دیگری که امسال  تدارک دیده ایم برگزاری کلاس های فوق برنامه آموزشی در روزهای پنج شنبه است. این کلاس ها برای دروس تخصصی نظیر ریاضی و فیزیک برگزار می شود. دانش آموزانی که نیاز به تقویت آموخته هایشان دارند یا دانش آموزانی که سطح علمی شان بالاتر است و می خواهند فراتر از کتاب درسی بیاموزند در کلاس های فوق برنامه آموزشی شرکت می کنند. هدف مان این است که بچه ها را برای رقابت های علمی که در سطح مجتمع علامه طباطبایی و در سطح منتطقه و استان برگزار می شود آماده کنیم.

دانش آموزان واحد پاسداران در سال های گذشته در رقابت های بین المللی رباتیک، خوش درخشیده اند. برای تدام این درخشش امسال چه در بخش پژوهش چه کارهایی خواهید کرد؟

همانطور که گفتید دانش آموزان ما در رقابت های بین المللی رباتیک روسیه، درخشیدند و رتبه کسب کردند. البته هدف از برگزاری کلاس های پژوهش، مهارت آموزی و به روز بودن بچه هاست تا بتوانند مطابق سطح علمی زمانه خودشان رشد کنند. بطور مثال، امروزه نانو پیشرفت قابل توجهی در سطح دنیا کرده است. جالب است بدانید دانش آموزان ما هم الان اطلاعات خوبی در زمینه نانو دارند. کلاس های پژوهشی واحد پاسداران، در چهار رشته برگزار می شود و دانش آموزان بر اساس استعداد و علاقه مندی شان در یکی از این رشته ها نظیر رباتیک، نانو و انیمیشن شرکت می کنند.

هدف تان از اینکه شعار «ذهن پرتوان؛ قلب مهربان» را امسال برای مدرسه تان در نظر گرفته اید چیست؟

مفهوم شعار «ذهن های پرتوان؛ قلب های مهربان» این است که دانش آموزان باید هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی خیلی خوب باشند. به عبارتی دیگر می خواهیم نشان دهیم که اخلاق مدار بودن بچه ها و جزییات رفتاری شان برایمان اهمیت دارد. بطور مثال درک معنای احترام به والدین و به بزرگترها مهم است. دانش آموزی که قدرشناس والدینش باشد، به خاطر احترامی که قائل است، درسش را هم خوب می خواند. تجربه نشان داده دانش آموزانی که از نظر اخلاقی و رفتاری در سطح خوبی هستند، درس شان را هم خوب می خوانند.

برای رسیدن به اهداف تان، امسال چه برنامه هایی در بخش فرهنگی خواهید داشت؟

در زمینه فرهنگی، مدرسه برنامه های خاصی دارد. در برگزاری اردوهای مختلف، مسابقات فرهنگی و مراسم ها، بچه ها را مشارکت می دهیم. در مجموع ارتباط مسئولین فرهنگی و همینطور مشاوران با دانش آموزان خیلی خوب است. امسال سه اردوی بیرون از تهران برای بچه ها تدارک دیده ایم که اواخر مهر و اوایل آبان ماه برگزار می شود. اردوهای علمی و تفریحی داخل تهران هم تدارک دیده ایم. مسابقات فرهنگی و ورزشی زیادی هم در سطح مدرسه و مجتمع هم برگزار خواهد شد. همچنین با توجه به استقبال مناسب مسئولین منطقه ۴، امسال می خواهیم در همه فعالیت های فرهنگی، ورزشی و علمی منطقه شرکت کنیم.

 

اخبار پیشنهادی