در روزهای باقیمانده فقط حل تمرین و یادآوری درسها

«حسین مجدلو» مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد، در پرونده «نوبت اول» از اهمیت حل نمونه سوال در روزهای باقیمانده تا امتحانات می گوید. او به دانش آموزان توصیه می کند اگر سوالی را درست حل کردند هم پاسخی که توسط دبیر به آن سوال داده شده است را چک کنند.

مجد لو ابتدا به این نکته اشاره می کند که برای موفقیت در هر امتحانی باید از قبل برنامه ریزی وجود داشته باشد: «آزمونهای نوبت اول برای دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است دانش آموز باید از ابتدای سال تحصیلی برای چند ماه آینده خود برنامه داشته باشد. در این صورت نیازی نیست که یک هفته به امتحانات به بچه ها برنامه بدهیم. زیرا آنها طبق برنامه های از پیش تعیین شده مطالعات را انجام می دهند.»

مجدلو در ادامه از انواع روشهای مطالعاتی برای دانش آموزان می گوید: «در ابتدای سال تحصیلی از دانش آموزان می خواهیم مطالعه را به صورت مستمر آغاز کنند تا به اصل مطالعه کردن عادت کنند. در مرحله بعدی روشهای مطالعه خاصی برای هر دانش آموز مشخص می کنیم. یکی از روشها این است که دانش آموز بعد از خواندن درس در بازه های مختلف آن را مجددا مرور کند. توجه کنیم چند روزی که به امتحانات باقی مانده باید به رفع اشکال اختصاص داده شود. پس باید نمونه سوال به تعداد فراوان در هر درس حل شود.»

تحلیل نمونه سوالات

مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد درباره حل نمونه سوال در روزهای باقی مانده به امتحانات می گوید:« ما در یک ماه گذشته انواع نمونه سوالات با سطوح مختلف را در اختیار دانش آموزان قرار داده ایم و از معلمان خواستیم که این پرسش ها را در کلاس با آنها کار کنند. بعد از حل نمونه سوالها باید نتایج آن را هم تحلیل کرد. بهترین روش برای چند روز منتهی به امتحانات این است که دانش آموزان بدانند در چه درس و کدام بخش، مطلب را خوب یاد نگرفته اند و آن قسمت را مجددا مطالعه کنند. بنابراین این روزها دیگر وقت خواندن و درک مطالب جدید وجود ندارد و حتی اگر دانش آموزی این کار را هم انجام دهد بازدهی نخواهد داشت. زیرا مغز درگیر همه درسها و استرس امتحان است و اصولا یادگیری جدیدی اتفاق رخ نمی دهد. از طرفی وقت هم کم است و منطقی این است که مطالب قبلی که روی آنها ضعف وجود دارد مجددا مرور و مطالعه شود.»

مجدلو توصیه مهمی نیز به دانش آموزان دارد:«توصیه اکیدی که به دانش آموزان دارم این است که تا حد امکان نمونه سوالات مختلف حل کرده و بعد پاسخ ها را تحلیل کنند. ممکن است پرسشی که درست هم حل شده، روش حل بهتر، سریعتر و ساده تری داشته باشد پس بچه ها به اینکه سوالی را درست حل کرده اند بسنده نکنند و جواب پیشنهادی دبیر را ببینند. در مورد سوالهایی که دانش آموزان نمی توانند حل کنند یا غلط حل کرده اند هم چند حالت وجود دارد. یا دانش آموز روش حل را بلد بوده ولی در محاسبات اشتباه کرده و جواب غلط به دست آمده است و یا بخشی را مطالعه کرده ولی دچار بدفهمی شده است. در حالت اول باید تمرکز دانش آموز را بالا برد یعنی استرس او کم شود و با آرامش و دقت بیشتر شروع به حل پرسش ها کند. اگر مطلبی را هم بد فهمیده  باید مجددا و با کمک کتاب و جزوه آن بخش را مطالعه کند.»

روش برخورد با سوالات سخت

بخش پایانی حرفهای مجدلو درباره سوالات سخت و دشوار هر درس است: «در نمونه سوالات خیلی از پرسش ها واقعا سخت هستند. دانش آموزان در برخورد با این سوالات باید از روشی خاص استفاده کنند. آنها ابتدا باید همه سوالات سخت را در جزوه مخصوصی طبقه بندی کرده و به طور خاص روی حل آنها تمرکز کنند. این کار دو فایده دارد. یکی اینکه دانش آموز در جلسه امتحان سخت بودن سوال را تشخیص بدهد و دوم اینکه با این تشخیص، در وقت خود صرفه جویی کند. از طرفی احتمال تکرار این سوالات در آزمون های بعدی هم وجود دارد پس باید به دقت مطالعه شوند.»

اخبار پیشنهادی