دبیر معارف واحد گلستان: معارف درس حفظی نیست

علی عباس زاده علاوه بر تدریس دینی یکی از مربیان پرورشی و مسئول کتابخانه دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان هم هست. او با تجربه سالها تدریس معارف به روشی خاص در تدریس و اداره کلاس رسیده‌است که باعث می‌شود ذهن دانش‌آموزان درگیر مسایل دینی شود. او با این روش توانسته مطالب حفظی دینی را طوری به دانش آموزان یاد بدهد که خودشان بتوانند استدلال کنند و با دانسته هایشان نتیجه گیری کنند.

او اعتقاد دارد که معارف یک درس حفظی نیست. «خیلی ها می‌گویند درس معارف حفظی است که البته درست هم هست اما اگر دانش‌آموز با مطالب دینی انس بگیرد دیگر نیازی به حفظ کردن ندارد و می‌تواند خود در مورد آن استدلال و صحبت کند. رویکرد من در کلاس‌هایم این است مطالب برای دانش آموز عینی شود به خاطر همین تکالیف این درس در طول سال مفهومی بود و نه حفظی».

استفاده از تکنولوژی آموزشی در کلاس معارف

ارائه مقاله و پاورپوینت یکی از تکلیف هایی است که عباس زاده برای دانش آموزان خود در نظر می گیرند: «ما کلاسها را به گروه های چند نفره تقسیم کردیم و هر گروه در مورد موضوعاتی که تعیین می کردیم پاورپوینت یا مقاله ارائه می داد. گشت و گذار بچه ها در فضای اینترنت برای تولید محتوا باعث می شود که بیشتر روی مسئله فکر کنند. به علاوه ارائه آن در کلاس هم باعث قوی تر شدن استدلال های دانش آموزان می شود».

عباس زاده می گوید برای به خاطر سپردن مطالب حفظی باید آن را همراه با یک اتفاق در ذهن دانش آموز ثبت کرد. «برای مطالب حفظی باید از قاعده هم نشینی استفاده کرد.یکی دیگر از کارهایی که ما کردیم این بود که داستان‌های درس را به صورت نمایش اجرا کردیم که غالبا فضای خنده و شادی در کلاس به وجود می‌آورد. پرسش و پاسخ در حین درس هم یک نکته مهم است برای به خاطر سپردن. من بچه ها را وادار به نوشتن نکردم بلکه وادار به فهمیدن کردم. بارها درآزمون های مختلف  دیده ام که دانش اموز خارج از کتاب و تحلیلی نوشته اما مطلب را به صورت دیگری و در قالب کلمات دیگری به صورت درست بیان کرده است».عباس‌زاده با این روش سعی کرده‌است که دانش آموزان به جای حفظ کردن خط به خط کتاب از قوه استدلال خود کمک بگیرند.

توصیه‌های دقیقه نودی

عباس زاده در انتها چند توصیه برای فصل امتحانات برای دانش آموزان دارد: «بچه ها دو ساعت به پایان امتحان دیگر چیزی نخوانند و به ذهن خود استراحت کنند. متاسفانه بچه ها برای این که بیدار بمانند قهوه و نسکافه می خورند. درست است که بیدار نگه می دارد اما راندمان بدن را پایین می آورد. دانش آموزان هیچ سوالی را خالی نگذارند چون در نمره دادن مصحح تاثیر دارد».

اخبار پیشنهادی