دبیر ادبیات: کلاس های فوق برنامه می خواهیم

ادبیات از درس های شیرین و مهم است که هم در آزمون ها ضریب بالایی دارد و هم می توان از خواندنش لذت برد. با این حال بعضی دانش آموزان از سر اجبار و بدون رغبت این درس را مطالعه می کنند. علیرضا دیده خوانی، معلم ادبیات دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان از روند آمادگی برای امتحانات و علل بی میلی برخی دانش آموزان به این درس می گوید.

«ما بعد از عید تقریبا کتاب ها را تمام کردیم و در هفته های باقیمانده روی آزمون جامع تمرکز داشتیم و رفع اشکال کردیم. در این مدت با بچه های قوی تر کاری نداشتیم و سعی کردیم با معدود دانش آموزان کمتر قوی کار کنیم تا آنها را به سطح میانگین کلاس برسانیم.»

دیده‌خوانی می گوید کتاب درسی هم در انتخاب درس‌ها و هم در نحوه توضیح آنها مشکلاتی دارد. «ما در کلاس به مطالب کتاب اکتفا نمی‌کنیم چون در بعضی موارد بدون مقدمه وارد مبحثی شده است و ما مجبوریم آن مقدمه را بگوییم تا دانش آموز دچار سردرگمی نشود. به طور مثال در پایه هشتم درس «گروه‌های اسمی» به صورت کامل و کافی توضیح داده نشده ودانش آموزاندر پایه نهم با مبحث گسترده ای رو به رو می شوند که برایشان گنگ و نامفهوم است.»

او درس‌نامه علامه طباطبایی برای درس ادبیات را مکمل خوبی برای کتاب می داند و معتقد است به دقت تالیف شده است.معلم ادبیات واحد آبشناسان از عشق و علاقه تعدادی از دانش آموزان به ادبیات کشور می‌گوید. «تعدادی از بچه ها از من می‌پرسند علاوه بر کتاب چه منابعی از ادبیات غنی فارسی بخوانند یا همراه خود کتابی می آورند و در مورد آن سوال می کنند. من هم همیشه دانشآموزانم را به کتاب خواندن تشویق و کتاب‌های مناسب با سنشان را سر کلاس معرفی می‌کنم.  به عنوان مثال قبل از عید به یکی از دانش آموزان ده کتاب معرفی کردم و او در تعطیلات عید هر ده کتاب را خرید و شروع به خواندن کرد.»

دیده خوانی می گوید درس فارسی حفظیات زیادی دارد مانند معنی لغات و شعر. «تقریبا ۵۰ درصد درس فارسی حفظی است. اما بخش دیگر که مربوط به دستور زبان است در مباحث زیادی فرمول بندی دارد و به درسهای مفهومی تر نزدیک می شود.»

او تمام تلاش خود را می کند تا دانش آموزان را به ادبیات فارسی علاقه مند کند اما معتقد است در این راه مشکلاتی وجود دارد. «برنامه های فوق درسی ادبیات محدود است و همه کلاسهای فوق برنامه برای دروس ریاضی و علوم است. در زمینه علاقه مند کردن دانش آموزان به ادبیات کارهای زیادی می توان انجام داد مانند برگزاری مسابقات شعر و داستان نویسی. دانش آموزان با استعدادی داشتم و دارم که اگر بهشان توجه شود می‌توانند در آینده شاعران و نویسندگان بزرگی شوند.»

اخبار پیشنهادی