برویم جنگل و چادر بزنیم!

* تهیه مطلب: پارسا صالح / دانشآموز پايه هشتم

کسري بهروزکار/دانشآموز پايه هشتم

اردوهاي دسته‌جمعي مدرسه، مخصوصا اردوهاي بيرون از استان تهران هميشه خاطرات خوبي براي ما دارد. چه در سال هفتم که براي اولين بار از خانواده جدا مي‌شويم و براي چند روز مستقل بودن را تجربه مي‌کنيم و چه در پايه نهم که مي‌دانيم آخرين سفر گروهي را با خيلي از همکلاسي‌هايمان تجربه خواهيم کرد.

«ايليا دباغ» دانش‌آموز پايه هفتمي است. آنها هنوز به اردوي برون‌استاني نرفته‌اند. امسال سفر به شيراز اولين تجربه سفر بدون پدر و مادر براي ايليا و خيلي ديگر از دانش‌آموزان پايه هفتم است. او گفت: «به نظرم اردو با همکلاسي‌ها قشنگ و خاطره‌انگيز است. فکر مي‌کنم که بهمان خيلي خوش بگذرد.»

«ونداد صمدي» که در پايه نهم درس مي‌خواند بهترين اردوي اين سه سال را اردوي اصفهان مي‌داند: «همه اردوهاي ما خيلي خوب بود اما سال هفتم که به اصفهان رفتيم، به من خيلي خوش گذشت. آن هم به خاطر اين که اولين تجربه سفر بدون خانواده و دوري از پدر و مادر بود و حس و حال خاصي داشت.»

ما دانش‌آموزان دبيرستان دوره اول علامه طباطبايي – واحد گلستان هر سال به يک اردوي برون استاني مي‌رويم، اصفهان، مشهد و شيراز. سه شهر زيباي کشورمان که بيشترين گردشگران را دارند. طبيعتا امکانات ميزباني بيشتري نسبت به بقيه شهرها در اين سه شهر وجود دارد. اما بعضي از هم مدرسه‌اي‌هاي ما دوست دارند جاهاي ديگر را هم ببينند. «محمد حسين رهبري»دانش‌آموز پايه نهم، هر سه اردو را تجربه کرده است. او در مورد مقاصد اردو به ما خبرنگاران «هفت و نيم» مي گويد: «اگر مي‌شد که به جزيره کيش و ساحل خليج فارس هم برويم خيلي خوب بود. البته مي‌دانم که کار سختي است.»

«پارسا فاخران»، ديگر دانش‌آموز پايه نهم دوستدار طبيعت است: «جاهاي ديدني خوبي را رفتيم اما من دوست دارم جاهاي ديگري مانند استان لرستان را ببينم و در طبيعت باشم.» يکي ديگر از دانش‌آموزان به نام «فرزين واحديان» از پايه هشتم ماجراجويي را دوست دارد. او به مسئولان مدرسه پيشنهاد مي‌دهد که به جنگل هم بروند و چند روزي کمپ بزنند و در چادر زندگي کنند.  

«امير محمد روح نواز» دانش‌آموز پايه نهم در مورد زمان برگزاري اردوها که معمولا در ابتداي سال تحصيلي و در فصل پاييز برگزار مي‌شود گفت: «ما زماني به شيراز رفتيم که هوا هنوز خيلي سرد نشده بود. اگر در زمستان مي‌رفتيم نمي‌توانستيم به خوبي از وقت‌مان استفاده کنيم.»

آغاز شادي از اتوبوس به سمت راه آهن

خوش گذراني‌هاي اردو فقط به شهر مقصد محدود نمي‌شود. ما در اتوبوسي که به سمت ايستگاه راه آهن مي رود و در قطار رفت و برگشت هم ساعت‌هاي خوشي را با هم مي‌گذرانيم. «پارسا معتمدی» دانش‌آموز پايه نهم يکي از خاطرات اردوي سال گذشته به مشهد را برايمان تعريف مي‌کند: « حدود ساعت ۳ صبح بود و در قطار به جز کوپه ما فقط دو يا سه کوپه ديگر بيدار بودند. ما در حال خنديدن بوديم که يک دفعه يکي از مربيان آمد و ما خودمان را به خواب زديم. پس از چند ثانيه يکي از بچه ها به حدي خنديد که باعث خنده همه ما شد. مربي ما فهميد اما چيزي نگفت و ما بعد از آن خوابيديم.» 

ما جاهاي ديدني بسياري را در اين سه سال ديديم و خواهيم ديد. علاوه بر تماشاي زيبايي‌هاي شهر شيراز مثل حافظيه و سعديه و مکانهاي تاريخي اصفهان مثل ميدان نقش جهان در مشهد هم به زيارت حرم مطهر امام رضا (ع) رفته‌ايم، علاوه بر اينها در اردوها، غذاهاي خوشمزه‌اي مي‌خوريم. امير محمد درباره کيفيت غذاي اردوها به «هفت و نيم» مي گويد: «ما در اين اردوها هميشه به رستوران هاي درجه يک هر شهر رفته‌ايم.» علي سنبل دانش‌آموز پايه هفتم در اين مورد يک پيشنهاد دارد: «خوب است به هر شهري که مي‌رويم غذاهاي محلي همان جا را بخوريم.»

در اردو ما فقط تفريح نمي‌کنيم بلکه چيزهاي زيادي هم مي‌آموزيم، مثل تجربه مستقل بودن، کارگروهي، شناخت خلق‌وخوي دوستان و گاهي اوقات تحمل اتفاقاتي که دوست نداريم. بعضي از ما در اردوها مسئوليت‌هايي هم به عهده مي‌گيريم. فرزين يکي از اين افراد است: «من مسئوليت داشتم که ببينم دانش‌آموزان سر ميز غذا کم و کسري نداشته باشند.»

در مدرسه هم اردو برپا ميشود

در زماني که اردوهاي برون استاني برگزار مي‌شود، دانش‌آموزاني که به اردو نمي آيند هم خوش مي‌گذرانند. آنها طبق قانون بايد به مدرسه بيايند و نمي‌توانند در خانه بمانند. «مهرزاد عباسي» دانش‌آموز پايه هشتم که در يکي از اردوها همراه ما نبود در مورد روزهاي اردو در مدرسه مي‌گويد: « ما بچه هايي که به اردو نرفتيم در يک کلاس جمع شديم و با معلم اجتماعي بازي گروهي جديد انجام داديم. بعد مسابقه پانتوميم داديم و پس از آن دو ساعت کامل فوتبال بازي کرديم. در آخر هم دبير فيزيک چند نکته تستي به ما گفت.»

اخبار پیشنهادی