بازارچه خیریه و کمدتکانی؛ جشنی برای هنرنمایی فرمانیه ای ها

ساعت ۹ صبح روز جمعه، ۱۸ اسفند، مدرسه مانند روزهای وسط هفته پر جنب و جوش است. اما این بار ازدحام یک تفاوت با روزهای دیگر دارد و آن حضور مادرها و پدرها در حیاط و ساختمان مدرسه است. مسئولان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه در هشتمین سال برگزاری «بازارچه خیریه»، تصمیم گرفتند تا در یک روز تعطیل میزبان دانش آموزان فرمانیه ای و خانواده هایشان باشد. آنها پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را هم دعوت کردند تا این بازارچه خیریه در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، بدل به یک جشن بزرگ خانوادگی شود.

اول فروش بعد تفریح

دانش آموزان غرفه دار از صبح زود به مدرسه آمدند تا غرفه خود را آماده کنند. غرفه های تهیه و فروش غذا و نوشیدنی تعدد بیشتری نسبت به سایر غرفه ها دارد. بعضی ها مواد غذایی را از شب قبل آماده کرده اند و برخی مواد اولیه را با خود آورده اند تا در محل کار آماده سازی را انجام بدهند. باربد، یکی از مسئولان غرفه، در حیاط مدرسه می چرخد و بازدید کنندگان را به صرف اسنک و سیب زمینی سرخ کرده دعوت می کند. محمد متین و پوریا هم در غرفه کار آماده سازی را انجام می دهند. محمد متین می گوید: «۳۰۰ هزار تومان مواد اولیه خریدیم و تا حالا نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان فیش جمع کرده ایم.» باربد می خواهد به غرفه بازی های رایانه ای برود اما محمد متین می گوید: «تا به اندازه پول مواد اولیه نفروشیم از غرفه خارج نمی شویم.»

کلاس درس، تغییر کاربری می دهد

ایستگاه بازی های رایانه ای در چند کلاس برپا شده است. یکی از شلوغ ترین غرفه ها مربوط به بازی های رایانه ای است که صف آن طولانی است. دانش آموزان که همیشه در کلاس درس می خواندند حالا فیش تهیه کرده اند تا در کلاس بنشینند و کری بخوانند و مسابقه فوتبال بدهند. بیرون و در حیاط مدرسه دو دستگاه واقعیت افزوده VR هست که به جز دانش آموزان، چند نفری از پدرها و مادرها و مربیان و معلمان مدرسه هم آن را امتحان می کنند.

اعضای انجمن اولیاء و مربیان در مدرسه حاضر هستند و در کنار فرزندشان در غرفه ها مشغول فعالیت هستند. «حمید عابدی» یکی از اعضای انجمن اولیاء و مربیان می گوید: «از این که چنین برنامه هایی در مدرسه برگزار می شود و دانش آموزان می توانند جدا از فضای درسی و آموزشی با هم مراوده داشته باشند و تجربه کسب کنند، بسیار راضی هستم.» او ابراز امیدواری می کند که این قبیل مراسم باز هم در مدرسه برگزار شود.

بیش از ۱۲۰ دانش آموز، همراه بازارچه خیریه

بازارچه خیریه فقط محدود به غرفه های خوراکی نیست. انواع و اقسام غرفه ها وجود دارد که «محمد محمدی»، مربی فرهنگی واحد فرمانیه در مورد آنها توضیح می دهد: « اجناس برخی غرفه ها مانند کتابفروشی را خودمان تهیه کردیم و در اختیار غرفه داران قرار دادیم. غرفه صنایع دستی، غرفه خطاطی و نقاشی و کاریکاتور که همه توسط معلمان فعلی و سابق واحد فرمانیه اداره می شود جزو پرطرفدارترین غرفه های بازارچه هستند. تعداد دانش آموزانی که به طور مستقیم در بازارچه خیریه نقش داشتند به بیش از ۱۲۰ نفر می رسد. این تعداد شامل غرفه داران، گروه سرود و تئاتر و موسیقی زنده می شود.»

گروه های هنری واحد فرمانیه از جمله گروه سرود، تئاتر و موسیقی زنده پس از کسب مقام های برتر در مسابقات مجتمع و منطقه ۱، حالا برای خانواده ها برنامه اجرا می کنند. گروه موسیقی زنده و تئاتر در کلاس اجرا می کنند و گروه سرود در حیاط مدرسه. گروه سرود به تازگی در مسابقات منطقه ۱ به مقام دوم رسیده اند. آنها در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر، قطعه مادر را اجرا می کنند. این قطعه به حدی برای مادرها تاثیرگذار است که به خواست آنها، دانش آموزان این قطعه را دوباره اجرا کردند.

قدردان شرایط خودمان و به فکر نیازمندان باشیم

ابوافضل رستمی، مدیر واحد فرمانیه از صبح در مدرسه حاضر است و با اولیاء گفتگو می کند. او در مورد برگزاری بازارچه خیریه می گوید: «سبک زندگی و شرایط مالی بسیاری از دانش آموزان ما به گونه ای است که کمتر از وضعیت خانواده ها در جاهای مختلف شهر و کشور خبر دارند. آنها در این جشنواره یاد می گیرند که قدرشناس وضع موجود باشند و نیازمندان را از یاد نبرند.»

امسال جشنواره کمدتکانی هم همزمان با بازارچه خیریه برگزار می شود و دانش آموزان تعداد زیادی لباس، اسباب بازی، لوازم التحریر و لوازم دیگری را که به آن احتیاج نداشتند به مدرسه آورده اند. به گفته ابوالفضل رستمی این اجناس از طریق خیریه غدیر به دست نیازمندان می رسد. غرفه طبخ بال کبابی و لبو در اواخر بازارچه کار خود را شروع می کند و یک پایان خوش طعم برای یک نیم روز شاد خانوادگی می شود.   

اخبار پیشنهادی