گزارش ثبت نام دانش آموزان در بزرگترین واحد علامه طباطبایی

*گزارشی از روز دوم ثبت نام در دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی واحد آبشناسان

ماراتن ورود به مجتمع فرهنگی-آموزشی علامه طباطبایی نزدیک به پایان است. پس از ثبت نام، برگزاری جلسات توجیهی، برگزاری آزمون ورودی و معرفی برگزیده ها، حالا دانش آموزان به همراه خانواده هایشان گروه گروه به واحدهایی که پذیرفته شده اند دعوت می شوند. ثبت نام از قبولی های واحد آبشناسان، سه روز طول می کشد. هر روز سه گروه از دانش آموزان به همراه والدین به مدرسه می آیند تا توضیحات نهایی را بشنوند و مدارکشان را تحویل دهند.

خانواده هایی که دعوت شده اند پس از گرفتن پوشه ثبت نام وارد سالن مربوط به ثبت نام می شوند. تا چند دقیقه دیگر، قرار است معاونان آموزشی و فرهنگی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی-آبشناسان درباره فعالیت‌های آموزشی و پرورشی این مدرسه توضیح دهند.

سوال دانش آموزان: رتبه ام چند است؟

«انتظار دارم پسرم در این مدرسه مهارت درست زندگی کردن را یاد بگیرد». این صحبت های پدر علیرضا، یکی از قبول شدگان آزمون ورودی است. علیرضا کنار پدرش نشسته و در حال پر کردن فرم ثبت نام است. سرش را بالا می آورد و می پرسد: «نمی دانید رتبه ام چند شده است؟» این سوالی است که خیلی از بچه ها و حتی والدین، آن را تکرار می کنند و کنجکاو هستند رتبه پسرشان در آزمون ورودی را بدانند. اما تجربه سالها فعالیت آموزشی به مسئولان علامه ثابت کرده است که تاثیرات منفی اعلام کردن رتبه آزمون ورودی بیش از فایده آن است. معاون فرهنگی فقط به ذکر این نکته بسنده می کند که امروز از دانش آموزان با رتبه خوب دعوت شده است.

تابستان به اندازه سال تحصیلی مهم است

«به بزرگترین دبیرستان دوره اول غیرانتفاعی ایران با ۷۲ دبیر، ۴۰ نفر کادر اجرایی و مشاور و ناظم و مربی تربیتی خوش آمدید». معاون آموزشی مدرسه علامه طباطبایی- واحد آبشناسان با این جملات به حضار خوش‌آمد می‌گوید و می افزاید: «والدین پایگاه تابستانی را دست کم نگیرند چرا که فعالیت های تابستانی مهم ترین ملاک برای تعیین رشته های فوق برنامه پژوهشی، ورزشی، فرهنگی و آموزشی دانش آموزان هستند.» پس از آن معاون فرهنگی دبیرستان، صحبت‌های خود را با برنامه های پایگاه تابستانی شروع می کند. «پایگاه تابستانی از تاریخ ۲۰ تیر تا ۱ شهریور به مدت ۷ هفته در روزهای شنبه تا سه شنبه برگزار می شود. شروع پایگاه تابستانی «اردوی دوستی» است که برای آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با کادر اجرایی مدرسه برگزار می شود. » ناصر سلامی با در این باره می‌افزاید: «ما سعی می کنیم در تابستان بچه ها را هم سطح کنیم و مانند مسابقه دو میدانی، همه را پشت یک خط قرار دهیم».

علامه یک موسسه زبان هم هست

«در این مدرسه کلاس زبان برگزار می شود؟» این سوال بسیاری از والدین است. محمد عظیمی، معاون آموزشی واحد آبشناسان به این سوال پاسخ می دهد: «مجتمع علامه طباطبایی با هیچ سیستم آموزشگاهی کار نمی کند بلکه سیستم زبان خاص خودش را دارد و بهترین دبیران زبان با مجتمع همکاری می کنند. در ابتدای سال امتحان تعیین سطح برگزار می شود و در هر زنگ زبان انگلیسی، دانش آموزان به شش سطح جداگانه تقسیم می شوند. در انتها هم آزمونهای «کِت» و «پِت» کمبریج در واحد آبشناسان برگزار می شود.» جلسه که تمام می شود، عده ای به سمت محل ثبت نام قطعی و میز پذیرایی می روند و چند خانواده هم در حال تکمیل نهایی فرم های ثبت نام هستند.

پدر سهراب: ساختمان مدرسه برایم مهم است

یک پدر و پسر در انتهای سالن جلسه نشسته اند و سرگرم پر کردن فرم هستند. پیش آن‌ها می روم و از علت انتخاب علامه پرسیدم. سهراب مطمئن است که رتبه اش در آزمون تک رقمی شده است. پدر سهراب می گوید:«در جلسه معارفه که اسفند ماه برگزار شد با مدرسه آشنا شدم. چیزی که برای من بسیار اهمیت دارد این است که فضای آموزشی برای مدرسه ساخته شده باشد و ساختمان مسکونی نباشد. که واحد آبشناسان اینطور است. درباره تجربه کادر آموزشی مدارس علامه طباطبایی هم زیاد از دوستان و آشنایانم شنیده ام.» سهراب دوست دارد هر چه زودتر کلاس ها و سالن ورزشی مدرسه را از نزدیک ببیند.

فرزان: از توجهی که به من کردند خوشم آمد

به حیاط مدرسه می روم. فرزان، یکی دیگر قبول شدگان آزمون ورودی که برای ثبت نام به واحد آبشناسان آمده است کنار حیاط ایستاده است. قبل از ورود فرزان به مدرسه، دو نفر از مربیان تربیتی در راهرو با او صحبت کرده اند. از او درباره احساسش نسبت به مدرسه در این مدت کوتاه پرسیدم: «از توجهی که به من کردند خوشم آمد.»

گروهی می روند؛ گروهی می آیند

خانواده ها بعد از انجام مراحل ثبت نام به سمت در خروج می‌روند و هم زمان گروه بعدی دعوت شده ها وارد مدرسه شده و به سمت سالن جلسه هدایت می شوند تا مراحل ثبت نام را طی کنند. بچه ها زیر چشمی به یکدیگر نگاه می کنند و چهره های یکدیگر را به خاطر می سپارند تا کمتر از دو ماه دیگر در «اردوی دوستی» با هم بیشتر آشنا شوند.

اخبار پیشنهادی