پروژه «معرفی شغل» برای هر دانش آموز پایه نهم

در بخش اول مصاحبه با «جواد امانی» و «علی صمدی» مشاوران پایه نهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان، در مورد درصد بندی نمره های هدایت تحصیلی و روند معکوسی که برای انتخاب رشته دانش آموزان در نظر گرفته شده، صحبت شد. در بخش دوم از این مصاحبه به آزمون رغبت و توانایی یا آزمون شخصیت شناسی هالند پرداخته می شود. مشاوران به پروژه های معرفی شغل ها که توسط دانش آموزان ارائه می شود نیز اشاره می کنند.

آزمون رغبت و توانایی ۳۰ درصد از نمره هدایت تحصیلی را به خود اختصاص داده است، اهمیت این آزمون در چیست؟

امانی: آزمون شخصیت شناسی هالند، به خود دانش آموز و مشاور کمک زیادی در شناخت علاقه ها و توانایی های فرد می کند. هالند تنها آزمون استاندارد تطابق شغل و شخصیت است. دانش آموزان از طریق آزمون هالند درک بهتری از شخصیت خود پیدا می کنند و با توضیحات تکمیلی مشاورها و جلسه های فردی و خانوادگی، یک رشته را انتخاب می کنند. در آزمون هالند تعداد سوالهای طرح شده زیاد است و آزمون به گونه ای طراحی شده که دانش آموز نمی تواند علاقه خود را در آن دخیل کند.

این اقدامات همه در مرحله اول یعنی شناخت خود است. آگاهی از رشته ها و شغل ها و انتخاب آگاهانه گام اول از انتخاب رشته دقیق است. در قدم بعدی دانش آموزان باید شغل مورد علاقه خود را در قالب فایل پاورپوینت در کلاس ارائه و به دیگر دانش آموزان معرفی کنند.

معرفی شغل ها در کلاس چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

صمدی: هر دانش آموز در این فایل باید معیارهای انتخاب این شغل اعم از علاقه و نیاز جامعه و درآمد مالی را بیان کند. علاوه بر این باید گرایش های رشته دانشگاهی مرتبط با این شغل را معرفی و یکی را به عنوان گرایش مورد علاقه خود، به صورت تفصیلی مورد بررسی قرار دهد. سپس یکی از درس های تخصصی آن رشته را معرفی کند و شرایط شغلی مانند مکان و پیش نیازهای لازم را از طریق عکس و یا فیلم نمایش دهد. همچنین میزان و رتبه دانشگاه های برتر ایران و جهان در این رشته را عنوان کند.

ادامه دارد

اخبار پیشنهادی