پایه نهم واحد آبشناسان از نظر آموزشی چگونه پیش می رود؟

«علی صمدی» مشاور پایه نهم واحد آبشناسان پنج گام مهم آموزشی که برای دانش آموزان این پایه اجرا می شود را شرح داد. 

این پنج گام در سه بخش اجرایی می شود: پیش از درس خواندن، هنگام درس خواندن و ارزیابی از آموخته ها و آمادگی برای امتحانات.

گام اول؛ افزایش اعتماد به نفس

«علی صمدی» در توضیح فعالیت های گروه مشاوران پایه نهم گفت: «گام اول ما تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس است.»

او افزود: «طبیعتا قبل از شروع روند هدایت تحصیلی باید در خصوص این دو مورد صحبت کنیم و به دانش آموزی که در سالهای قبل نتیجه دلخواه نگرفته، بقبولانیم که حالا یک سال بزرگتر شده و اراده او قوی تر شده است.»

گام دوم؛ معرفی هوش هیجانی

صمدی در توضیح گام دوم فعالیت های آموزشی واحد آبشناسان، ضمن رد باور غلط برخی مبنی بر موفقیت بیشتر دانش آموزانی که صرفا ضریب هوشی بالایی دارند، اضافه کرد: «ما در کلاس های مشاوره در مورد هوش هیجانی یا EQ صحبت می کنیم. ۸۰ درصد موفقیت انسان ها از EQ بالا سرچشمه می گیرد. ما هوش هیجانی و هوش عاطفی را معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که فقط ضریب هوشی بالا برای موفق شدن در کاری کافی نیست.»

گام سوم؛ روش های مطالعه و برنامه ریزی مدرن

این بخش به هنگام مطالعه می پردازد که خود مشتمل بر دو قسمت است. علی صمدی گفت: «این دو مورد کارهایی است که ما قبل از شروع آموزش نحوه مطالعه انجام می دهیم. حالا یک دانش آموز تا حد خوبی به خودباوری رسیده و می خواهد درس بخواند. ما در این مرحله روش مطالعه PQRST و  بعد از آن اصول برنامه ریزی را با توجه به منحنی فراموشی ابینگ هاوس آموزش می دهیم. ما به نهمی ها یاد دادیم که خودشان برنامه ریزی کنند و برای گرفتن برنامه درسی به مشاور مراجعه نکنند بلکه برای تصحیح و تکمیل آن پیش مشاور بروند.»

روش PQRST برای کاهش فراموشی

مشاور پایه نهم در توضیح روش PQRST گفت: «در روش مطالعه PQRST اساس کار بر پنج مرحله استوار است. اگر هر فردی بر اساس این روش مطالعه داشته باشد مطالب بسیار دیرتر از یادش می رود. اولین قدم در این روش اجمالی خوانی است تا بدانید در چه حیطه ای قرار است آموزش ببیند. با این کار عنوان های مطالب در ذهنتان به عنوان سوال می آید و از خود سوال می پرسید که این دومین قدم است. مرحله بعد خواندن کامل است تا جواب پرسش ها را بیابید. روش بعدی توضیح به خود است که در واقع معلم خودتان می شوید. در آخر سراغ تست بزنی می روید.»

روش ابینگ هاوس برای برنامه ریزی درسی

صمدی منحنی فراموشی ابینگ هاوس را معرفی کرد و افزود: «منحنی فراموشی ابینگ هاوس بیشتر در اصول برنامه ریزی استفاده می شود. ابینگ هاوس معتقد است که پس از یادگیری، همیشه فراموشی اتفاق می افتد. تا ۲۴ ساعت ۲۰ درصد مطالب از یاد می رود. در روز پس از یادگیری حتما باید یک بار مطلب مطالع هشود. با این کار مطالب تا سه روز در ذهن می ماند و مرور بعدی باید تا سه روز بعد باشد. سپس مرور مطلب تا یک هفته بعد و تا ده روز ادامه پیدا می کند. در هرم مطالعاتی که ما برای دانش آموزان مطرح می کنیم می گوییم دروس همان روز مطالعه باید شود.» وی ادامه داد: «در هرم مطالعاتی ما چهار بخش وجود دارد. مطالعه دروس همان روز. مطالعه دروس فردا. انجام تکالیف همان روز و پیش مطالعه درس هایی که فردا تدریس می شود. پنجشنبه و جمعه هم روزهای رسیدگی به درس ها و تکالیف عقب افتاده است.»

گام چهارم؛ برگزاری آزمون های مدون و منظم

«دانش آموزان پایه هشتم یا به واحد ادونس می روند و یا در واحد آبشناسان می مانند.» صمدی با اشاره به این مطلب گفت: «برای آن دسته از دانش آموزان که در واحد آبشناسان می مانند باید همسان سازی درسی اتفاق بیفتد. در کنار آزمون های هماهنگ مجتمع، ما آزمون های هفتگی داشتیم. آزمون های ماهانه از کل نهمی ها برای درس های عمومی و اختصاصی هم برنامه ریزی کردیم. نکته مهم اینجاست که تعداد امتحانات را مدیریت کردیم تا استرس زا نشود. دانش آموزان می دانستند که این آزمون ها یک مرحله از آماده سازی است برای آزمون های بزرگتر. نتیجه دانش آموزان پایه نهم آزمون به آزمون بهتر شد. امام نکته مهمتر این است که خود آنها، دانش آموزان پژوهشگری شدند یعنی به دنبال یاد گرفتن درس هستند.»

گام پنجم؛ کلاس های تقویتی هر پنجشنبه

ارزیابی عملکرد و گرفتن آزمون آخرین نکته ای است که «علی صمدی» به آن پرداخت: «در این مدت باقیمانده تا امتحانات، دانش آموزان با توجه به روحیات و عادات خودشان مانند یک دانش آموز کنکوری برای خود بودجه بندی تعریف کردند و سرفصل تعیین کردند و مباحث را جمع بندی می کنند. دو درس ریاضی و علوم را ما آزمون می گیریم و روزهای پنجشنبه کلاس های فوق برنامه داریم. این روند از ابتدای سال تحصیلی بود اما در این مدت باقیمانده دانش آموزان را گروه مشاوره پایه نهم انتخاب کرده تا در کلاس ها حضور داشته باشند. در طول هفته آزمونک هایی داریم و به معلم ها گفتیم بخشی از زمان کلاس را به پرسش و پاسخ اختصاص دهند و از دانش آموزان بخواهند که درس را برای همکلاسی هایش توضیح بدهند. در واقع کلاس ها را دانش آموز محور کردیم. برای دو هفته آخر برنامه مطالعاتی را خودمان تدارک می بینیم تا همه مطالب را جمع بندی کنیم و در انتها یک آزمون برگزار می کنیم.»

اخبار پیشنهادی