هفتمی ها بر اساس نظام اولویت بندی سه گانه برنامه ریزی می کنند

«علی قاهری»، مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان در آستانه آغاز امتحانات نوبت دوم روش های برنامه ریزی و اولویت بندی هفتمی ها برای مطالعه درس ها را تشریح کرد.

برنامه سه مرحله ای برای درس خواندن

روش مطالعه و برنامه ریزی برای هفتمی های واحد گلستان بر سه اصل استوار است. قاهری این سه بخش را معرفی کرد: «از ابتدای نیمسال تحصیلی دوم به دانش آموزان برنامه ای دادیم که شامل سه بخش است: مطالبی که اصلا نخوانده اند، مطالبی که تاحدودی بلدند و مطالبی که در صف تدریس هستند.»

وی افزود: «اولویت با نخوانده ها است. بعد از مطالعه این مطالب دانش آموزان باید همزمان با معلم پیش بروند. سومین بخش مرور درس هایی است که قبلا مطالعه شده است.»

به گفته علی قاهری این اولویت بندی از ابتدای نوبت دوم اجرا می شود چرا که این ترم کوتاه است و دانش آموزان اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشند، در اردیبهشت ماه با زیادی از مطالب درسی تلمبار شده رو به رو می شوند.

فضای رقابتی در همه زمینه ها

قاهری با اشاره به پایه راهنمایی و حذف آن گفت: «در نظام آموزشی قبلی، دوره راهنمایی بار فکری پذیرفتن یک مقطع جدید را برای دانش آموزان آسان تر می کرد. اما حالا اسم دبیرستان برای دبستانی ها بزرگ و چالش برانگیز است.»

او چند مورد از تفاوت های مقطع دبستان و دبیرستان دوره اول را برشمرد: «اول این که دانش آموزان در دبیرستان دوره اول باید بیشتر، مفهومی تر و دقیق تر درس بخوانند.» وی افزود: «در این مقطع درس های حفظی کمتر شده و درس های مفهومی مثل علوم نقش محوری دارد پس دانش آموزان باید روش های حل مسئله را بیاموزند.» گرفتن نمره به جای ارزشیابی توصیفی، تفاوت دیگری است که قاهری به آن اشاره کرد.

مشاور پایه هفتم واحد گلستان به یکی از تفاوت های این دو مقطع که در مدارس علامه طباطبایی به وجود می آید اشاره کرد: «موضوع دیگری که برای دانش آموزان دبیرستان های دوره اول علامه طباطبایی باعث ایجاد تفاوت می شود، قرار گرفتن در فضای رقابتی در همه ابعاد آموزش و پرورش، با برگزاری مسابقات و آزمون های هماهنگ در سطح مجتمع است.»

وی آزمون های جامع، مفاهیم و نردبام را بخش آموزشی این رقابت دانست و گفت: «دانش آموزانی که وارد مدارس علامه طباطبایی می شوند در رقابتی قرار می گیرند که همه دانش آموزان مدارس علامه طباطبایی در آن شرکت دارند و این چالشی بزرگ است.»

چالش های پایه هفتمی ها

علی قاهری برخی از چالش های تغییر مقطع در بین دانش آموزان پایه ششم را ذکر کرد: «اول این که هفتمی ها نحوه درس خواندن برای دوره دبیرستان دوره اول را بلد نیستند و فکر می کنند مثل مقطع دبستان همه مسئله ها به سادگی حل می شوند.»

دومین چالش به عقیده او این است که دانش آموزان فکر می کنند مسائل مثل دبستان به سادگی قابل حل است. نداشتن تجربه در حل سوالات تستی یکی دیگر از چالش هایی است که قاهری به آن اشاره کرد. این موضوع مخصوصا در آزمون های هماهنگ مجتمع نمود دارد.

«چالش بعدی این است که دانش آموزان با برنامه ریزی آشنا نیستند.» قاهری ضمن بیان این مطلب گفت: «من به همراه مشاور روان شناس واحد گلستان نحوه درس خواندن، روش های تست زنی و قواعد کلی برنامه ریزی را در کلاس ها و در جلسه های مشاوره اختصاصی برای هر دانش آموز توضیح می دهیم.»

کارسنج، پل ارتباطی مشاور و خانواده

برای ارتباط داشتن مشاور و دانش آموز و اولیاء در خارج از ساعت های مدرسه، سامانه کارسنج مورد استفاده علامه ای ها قرار می گیرد. علی قاهری استفاده از این سامانه را برای مشاهده وضعیت پیشرفت دانش آموز مفید و موثر می داند و می گوید: «استفاده از کارسنج و ثبت ساعت مطالعه به دانش آموز نشان می دهد که با گذشت هر ماه از سال تحصیلی چقدر پیشرفت داشته است.»

صفحه شخصی هر دانش آموز در سامانه کارسنج شامل آزمون ها، کارنامه، نمرات درسی ماهیانه، مسائل انضباطی و فرهنگی، تکالیف و اخبار مجتمع می شود. قاهری به بخش دیگری از سامانه کارسنج اشاره می کند: «در قسمتی از سامانه کارسنج میزان ساعت های درسی و نمره ها به صورت نمودار به تفکیک ماه نمایش داده می شود. این اطلاعات در دسترس اولیاء هم قرار می گیرد.»

«در تقویم اجرایی سال تحصیلی ۹۷-۹۶  هر ماه دو آزمون ریاضی و دو آزمون علوم و حداقل یک آزمون از بقیه درسها پیش بینی شده است.» مشاور پایه هفتم گفت که با اجرای این برنامه امتحانی هر ماه برای دانش آموزان کارنامه صادر شده و در سامانه کارسنج به اطلاع اولیاء می رسد.

اخبار پیشنهادی