«مهارت آموزی، کارگروهی و کسبِ افتخار»

دومِ ماه مهر است. سال ۱۴۰۳. دو طرفِ راهروی ورودی، دو بنر بزرگ از تصاویری از دانش آموزان همراه با این تیتر نصب شده است: «قهرمانان رشته نانو در رقابت‌های ژاپن و رومانی.» اینجا، دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی- واحد میرداماد است. قدیمی ترین واحد آموزشی مجتمع علامه طباطبایی.

«تصاویرِ بنرها، فقط بخشی از افتخاراتی است که دانش آموزان ما در جشنواره های بین المللی کسب کرده اند.» این جمله را «دارا امانی» مدیر واحد میرداماد در توضیحِ قهرمانی دانش آموزان در رشته نانو می گوید. مدیر با سابقه ای که سال ها معاون آموزشی مقطع متوسطه دوره اول مجتمع علامه طباطبایی هم بوده و راهبرد «پیشرفتِ آموزشی، در کنار موفقیت پژوهشی» را خوب می داند.

 به گفته امانی، امسال در واحد میرداماد ۴ رشته اصلی پژوهشی برای دانش آموزان در نظرگرفته شده است: «دانش آموزان در دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد، در چهار رشته نانو، رباتیک، انیمیشن و هوافضا آموزش می بینند. هدف اصلی آموزش این رشته ها، آشنا کردن دانش آموزان با مفاهیم اساسی تحقیق و پژوهش، مهارت آموزی در کنار آموزش، یادگرفتن کارگروهی و در نهایت حضور موفق در جشنواره های پژوهشی بین المللی و ملی است.»

واحد میرداماد؛ مدرسه ای برای مدال آوران

واحد میرداماد، مدرسۀ مدال آوران است. این موضوع را آمار نشان می دهد. دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد فقط در سال تحصیلی گذشته، در سه جشنواره بین المللی رشته نانو شرکت کرده و سه جایزه برتر کسب کرده اند؛ دو مدال طلا از کشورهای ژاپن و رومانی و یک مدال نقره از جشنواره امارات. نمایندۀ میردامادی ها در جشنواره بین المللی ایران اُپن هم در لیگ «سوپرتیم» از اعضای تیم بودند. حضور در مسابقات رباتیک کشور آلمان در سال ۲۰۱۶ و مسابقات جهانی رباتیک فرانسه در سال ۲۰۲۱ از موفقیت های بین المللی میردامادی ها در سال های اخیر است.

تاثیر مثبت پژوهش بر فعالیت‌های آموزش

فعالیت در رشته های پژوهشی، چه تاثیری بر درس دانش آموزان در مدرسه دارد؟ آیا حضور دانش آموزان در کلاس های رباتیک و نانو و هوافضا، باعث ضعفِ آن ها در درس های ریاضی، فیزیک و شیمی می شود؟ مدیر واحد میرداماد در پاسخ به این سوالات می گوید: «حضور دانش آموزان در کلاس های رشته های پژوهشی تاثیر مثبتی بر روند آموزشی شان در همه دروس دارد. مثلا درس های فیزیک و شیمی دانش آموز در رشته رباتیک و شیمی در رشته نانو کاملا کاربرد دارد. زبان انگلیسی هم در همه فعالیت های پژوهشی دانش آموزان تقویت می شود.»

ارائه پروژه و تولید محصول در پایۀ نهم

روند انتخاب رشته های پژوهشی در واحد میرداماد، از تابستان سال هفتم شروع می شود. دنش آموزان در پایگاه تابستانی پایه هفتم، یک رشته پژوهشی را انتخاب می کنند و سه سال در آن آموزش می بینند. به گفتۀ «دارا امانی» روند پژوهشی دانش آموزان، در پایان سال نهم به «ارائه پروژه» و «تولید محصول» منتهی خواهد شد: «دانش آموزان از ابتدا پروژه هایی برای فعالیت عملی انتخاب می کنند. بعد از سه سال، تیم هایِ پژوهشی مدرسه، پروژه ها را در قالب محصول به سرانجام می رسانند. حضور در جشنواره های مختلف، بخشی از این فرآیند است.»

اخبار پیشنهادی