مشاور پایه هفتم واحد فرمانیه: میز مطالعه را خلوت و مرتب نگه دارید

محمد انصاری مشاور پایه هفتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه، در پرونده «نوبت اول» به تشریح انواع سبک مطالعه دانش آموزان می پردازد و ضریب نفوذ هر روش را یادآوری می کند. او از اقدامات انجام گرفته برای آمادگی دانش آموزان پیش از آغاز امتحانات هم می گوید.

پنج سبک درس خواندن

محمد انصاری به تشریح سبک های مطالعاتی درس ها برای دانش آموزان می پردازد:«به طور کلی پنج سبک درس خواندن وجود دارد. اولین سبک مطالعه غیرفعال است که در آن دانش آموزان موقع درس خواندن راه می روند. ضریب نفوذ مطالعه غیرفعال فقط ۲۰ دقیقه است. یعنی بعد از شش یا هفت بار مطالعه، فقط می توان نمره قبولی گرفت. سبک دوم، مطالعه فعال یا خواندن و خط کشیدن است که ضریب نفوذ آن ۲۵ درصد است. دانش آموزان با این کار فقط بر روی قسمت هایی از کتاب تمرکز می کنند در حالیکه در آزمون ها احتمال طرح سوال از همه قسمت های کتاب وجود دارد.»

انصاری درباره سبک خلاصه نویسی می گوید: «سومین سبک مطالعه، خلاصه نویسی است. این روش ضریب نفوذ ۸۰ درصدی دارد. خلاصه نویسی با دو اصل اتفاق می افتد. اول اینکه خلاصه نویسی باید به زبان و قلم خود دانش آموز باشد. دومین اصل این است که خلاصه باید به مقدار لازم نوشته شود و نمی توان خلاصه نویسی را کوتاهتر از حد ممکن کرد و  مقدار آن بستگی به درس مورد نظر دارد».

وی در ادامه دو سبک مطالعاتی را تشریح می کند که از نظر او بهترین بازدهی را دارد: «چهارمین مدل درس خواندن بعد از خلاصه نویسی اتفاق می افتد که استفاده از کلمات کلیدی است. پنجمین روش هم درخت دانش است. این روش ترکیبی از خلاصه نویسی و کلمات کلیدی به همراه رسم شکل است. درخت دانش تصویر ذهنی است که دانش آموز از هر درس در ذهن خود تصور می کند.»

برای آمادگی امتحانات چه کردیم؟

انصاری درباره آمادگی دانش آموزان در یک ماه گذشته می گوید:«آزمون جامع دبیرستان های دوره اول به فاصله یک هفته از امتحانات نوبت اول برگزار شد. برای آمادگی دانش آموزان از سه هفته قبل برنامه های خود را شروع کردیم. آزمونک هایی به دانش آموزان داده شد و چند آزمون هم با توجه به سرفصل های آزمون جامع و به صورت هرفصل و هر درس جدا، گرفته شد. در یک هفته منتهی به امتحانات نوبت اول هم نمونه سوال سری دی ماه را به بچه ها دادیم که تشکیل شده بود از همه درس هایی که دانش آموزان باید آزمون می دادند.  دانش آموزان این آزمون ها را حل کردند و پاسخ آنها در کارسنج قرار داده شد.»

هنگام استراحت فعالیت ذهنی نداشته باشید

انصاری اعتقاد دارد در زمان استراحت بین مطالعه درس ها، نباید کارهای فکری انجام شود:«دانش آموزان برای مطالعه دروس تحلیلی مثل فیزیک، شیمی و ریاضی به ازای ۵۰ دقیقه مطالعه ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشند. در دروس  توصیفی مثل فارسی نیز ۳۰ دقیقه مطالعه و ۵ دقیقه استراحت کنند. مهمترین نکته این است که دانش آموزان در زمان استراحت نباید هیچگونه کار فکری انجام دهند تا ذهن کاملا استراحت کند.»

عاداتی که دانش آموزان در روزهای امتحان باید رعایت کنند بخش دیگر حرفهای این مشاور است. او می گوید: «یکی از مهمترین عاداتی که باید بچه ها موقع درس خواندن رعایت کنند، این است که پشت میز تحریر درس بخوانند. همچنین باید کتاب و جزوه تک درس روی میز قرار داده شود. چون بعضی از دانش آموزان تعداد زیادی کتاب و جزوه روی میز می گذارند و این از نظر ذهنی تاثیرات خوبی ندارد و تمرکز دانش آموز را از بین می برد. میز مرتب و نور کافی در اتاق هم از دیگر نکات مهم هنگام درس خواندن هستند.»

اخبار پیشنهادی