مشاور پایه هشتم واحد گلستان: «تغییر عادتها، مهمترین هدف ما در این پایه است»

«روح الله صنیع خانی» مشاور پایه هشتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان است. او در مصاحبه ای که به دلیل نزدیکی آزمون های نوبت دوم ترتیب داده شده بود، از تغییر عادتها به عنوان هدف اصلی در پایه هشتم نام برد. او به پیگیری مطالعه درسی و کنترل و مدیریت زمان استفاده از وسائلی مانند تلفن همراه و کنسول های بازی را به عنوان دو موضوع مهم در برنامه ریزی اشاره کرد. صنیع خانی در بخش دیگری از صحبت هایش نحوه آمادگی هشتمی ها برای آزمون جامع اردیبهشت و امتحانات نوبت دوم را تشریح کرد.

آقای صنیع خانی، شما به عنوان مشاور پایه هشتم روی چه موضوعی متمرکز هستید؟

ما از اول سال سعی کردیم روی عادت های دانش آموزان کار کنیم. عادت های روزانه مثل خواب و برنامه ریزی. برنامه ریزی جزو عادت هایی است که بچه ها باید از همین سن یاد بگیرند، چرا که باید از حالا خود را برای دبیرستان دوره دوم خود را آماده کنند و وقتی به سنین بالاتر برسند، عوض کردن عادت های آنان سخت است. بنابراین ما به دانش آموزان برنامه ریزی یاد دادیم و این برنامه ها را کنترل و پیگیری کردیم.

یکی از کارهای مهم ما در زمینه تغییر عادت ها این است که عادت های بد بچه ها را، به عنوان مثال، بازی کردن های افراطی و دیر خوابیدن یا خیلی زود بیدار شدن برای درس خواندن را از آنها دور کنیم.

این یکی از مسئولیت های سخت و وقت گیر برای مشاوران بود. بنابراین گام اول ما در هشتم این نبود که به دانش آموزان بگوییم ساعت های زیادی درس بخوانند، بلکه به آنها یاد دادیم برنامه داشته باشند و طبق برنامه پیش بروند. این برنامه ریزی تمام کارهایی که یک دانش آموز در طول روز انجام می دهد را شامل می شود؛ هم ساعت مطالعه و هم بازی و هم تفریح، همه در کنار هم در یک برنامه.

این یک برنامه کلی برای دانش آموزان است. برای نظارت بر برنامه ریزی درسی چه کارهایی انجام دادید؟

برای نظارت بر مطالعه درسی دانش آموزان چند شاخص و معیار داریم که براساس آنها از وضعیت درسی هر دانش آموز مطلع می شویم. اولین شاخص سامانه کارسنج است. با سامانه کارسنج ما می توانیم بفهمیم که دانش آموز چند ساعت در روز و چه ساعت هایی از روز مطالعه داشته است. بخش دوم اطلاعاتی است که از اولیا می گیریم. در تماس هایی که در طول هفته یا طول ماه با اولیا داریم متوجه می شویم که برنامه درسی فرزندشان چطور بوده و با کارسنج تطابق دارد یا خیر. سومین شاخص اطلاعات به دست آمده از خود دانش آموز و نمره هایی است که در امتحانات می گیرد. با توجه به این سه مورد برنامه درسی هر دانش آموز را تصحیح می کنیم و با آن پیش می رویم.

در این برنامه کلی که به آن اشاره شد، دانش آموزان شما چطور زمان بازی کامپیوتری را مدیریت می کنند؟

بازی کامپیوتری مسئله بزرگی برای بچه های این سن است. گوشی، تبلت و کنسول های بازی جزو چیزهایی هستند که کنار گذاشتنشان برای دانش آموزان سخت است. ما تلاش می کنیم به استفاده از این وسایل جهت بدهیم. برای مثال به دانش آموزی که تقریبا همه وقتش را فقط به بازی اختصاص می داد، گفتیم دو روز را بازی کن و بقیه را به کار دیگری مثل درس و تفریحات دیگر، غیر از بازی اختصاص بده. این کار را انجام دادیم و موفق بودیم. در جلسات با اولیاء هم گفتیم که آخر هفته ها وقت بیشتری برای استفاده از این وسایل به فرزندشان بدهند. بازی کامپیوتری را نمی شود حذف کرد پس باید استفاده از آن را مدیریت کرد.

ارتباط شما با دانش آموزان چقدر و به چه صورت است؟

رابطه ای که بین من و دانش آموزان به وجود آمده رابطه ای دوستانه ای است. می توانم در مورد خودم بگویم که دانش آموزان بدون ترس و واهمه حرفهایشان را به من می زنند. به نظرم ترس نداشتن از مشاور یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای ارتباط بیشتر با فرد و حل مشکلات آن ها است.

سعی من بر این بوده که مابین کلاس هایی که داشتم با دانش آموزان صحبت کنم. مثلا بر فرض اگر در یک ماه گذشته یک ساعت با آن ها صحبت کردم، آن یک ساعت را به دقایق کوتاه و پر تعداد تقسیم کردم. بنابراین توصیه های درسی و مشاوره ای چند بار برایشان تکرار شده است. چون حافظه بچه ها در این زمینه خیلی قوی نیست، این نکات اگر در یک جلسه به آن ها گفته شود سریع فراموش می کنند.

پیشرفت دانش آموزان با توجه به آزمون های هماهنگ مجتمع چطور بوده است؟

بر اساس اعداد و رقم اگر بخواهیم بررسی کنیم، در دو درس اصلی یعنی ریاضی و علوم نمودارمان پیشرفت را نشان می دهد، یعنی از آزمون جامع تابستان تا آزمون اسفند درصد ها و رتبه های دانش آموزان بهتر شده است.

در فرصت کمتر از یک ماهی که به امتحانات نوبت دوم مانده، چه می کنید؟

برای آمادگی امتحانات پایان ترم کتاب ها را فصل به فصل مرور می کنیم. اکثر درس های ما تمام شده است. یک ماه انتهایی سال را برای دوره و امتحان های مبحثی در نظر گرفته ایم. امتحانات کلاسی هر روز از درس های مختلف برگزار می شود که هم جنبه آمادگی برای امتحانات نوبت دوم را دارد و هم بخشی از نمره مستمر را تشکیل می دهد. به دلیل فشردگی برنامه ها و آزمون های هماهنگ مجتمع، ما در این مقطع آزمون هایی شبیه به آزمون جامع برگزار نمی کنیم تا دانش آموزان خسته نشوند. ضمن اینکه اولویت اول ما امتحانات خرداد ماه است تا دانش آموزان بهترین نتیجه را در این امتحانات بگیرند و با نمره هایی خوب در انتخاب رشته به مشکل برنخورند.

اخبار پیشنهادی