مشاور پایه نهم فرمانیه: بچه ها نیازی به کلاسهای تقویتی نوروزی نداشتند

سید مهدی موسوی مشاور پایه نهم واحد فرمانیه در مصاحبه با خبرنگار سایت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی از روند آموزشی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و آمادگی برای آزمون جامع و انتخاب رشته نهمی ها گفت. او همراهی والدین با برنامه های مدرسه را در کسب موفقیت دانش آموزان مخصوصا در سال نهم تعیین کننده دانست.

آقای موسوی امسال روند آموزشی نهمی های واحد فرمانیه چطور پیش رفت؟

من از امسال با دانش آموزان نهم همراه شدم و سالهای قبل مشاوران دیگری بر وضعیت درسی آنها نظارت داشتند. به همین دلیل از تیر ماه ابتدا در اردوها و فعالیت های ورزشی و تفریحی به آنها نزدیک شدم و صمیمیت ایجاد کردم. در تابستان با خلقیات هم آشنا شدیم و از مهر کار جدی آموزشی آغاز شد. روال کاری مشخص و دقیق است. به دانش آموزان برنامه مطالعاتی یا به صورت فردی و یا گروهی می دهم. صرف نظر از نوع برنامه مطالعاتی پیگیری انجام آن فرد به فرد صورت می گیرد. برای ارائه برنامه فردی باید جزییات فعالیت روزانه هر دانش آموز مانند کلاسهای ورزشی و هنری و آموزشی را بدانم تا در روزهایی که او کلاس دارد ساعت کمتری را به مطالعه اختصاص دهم. بعضی اوقات ساعت دقیق شروع مطالعه را مشخص می کنم اما برنامه هایم عمدتا انعطاف پذیر است و خود دانش آموز ساعت مطالعه را مشخص می کند. سپس برنامه را از نمره ها، صحبت با اولیا و معلمان و جلسه با دانش آموز تحلیل و اگر لازم باشد آن را اصلاح می کنم.

برای آزمون جامع چه برنامه ای دارید؟

آزمونها چند نوع است. اول از همه آزمونک کلاسی. به معلمها تاکید کردم که در بدو ورود به کلاس آزمونک یک یا دو سواله بگیرند. شعار ما این است که کار امروز را به فردا مینداز و این آزمونک ها در تحقق این شعار کمک می کنند. در ایام نزدیک به آزمون هماهنگ بر اساس برنامه مطالعاتی برنامه آزمون هم می دهم.

در چهار هفته مانده به آزمون جامع اول مدت زمان مشخصی را به مطالعه بخش به بخش بودجه بندی آزمون جامع اختصاص می دهم. در قسمت دوم آزمون های تستی و تشریحی میگیریم. آزمون های درس به درس را دو هفته مانده به آزمون های هماهنگ برگزار می کنیم و در هفته آخر شبه آزمون جامع می گیرم. این گونه آزمونها در برنامه مطالعاتی ما بسیار زیاد است. بچه ها قبل از هر آزمون جامع بین ۱۰ تا ۱۵ آزمون می دهند. بعد از هر آزمون آمادگی یک کارنامه مانند آزمون جامع می دهم که نقاط قوت و ضعف را بدهند. ضمن این که برای آزمون جامع اردیبهشت جمعه ها در چهار گروه مختلف کلاس برگزار می کنیم.

از دانش آموزان برای پیشبرد اهداف آموزشی خود استفاده می کنید؟

بله در این سال تحصیلی از وجود بچه ها برای آماده سازی استفاده کردم. دانش آموزان قوی در هر درس را انتخاب و به عنوان دانش آموز/ معلم چند دانش آموز را به آنها معرفی کردم تا با هم کار کنند. بچه ها بسیار استقبال کردند. حتی پیش آمد که زنگ های ورزش را به سالن نرفتند تا با هم کار کنند. استقبال دانش آموز /معلم ها بسیار بیشتر بود.

نهمی ها در سال سرنوشت سازی قرار دارند و باید رشته و مدرسه سال بعد را با دقت انتخاب کنند. شما در این مورد چه کارهایی انجام دادید؟

امسال بچه ها را از نظر آموزشی به نه گروه مختلف تقسیم کردم و در حضور اولیا برای هر گروه جلسه ای برگزار کردم. در هر گروه ده نفر قرار داشت. من با توجه به دسته بندی گروه ها در مورد اهمیت آزمون های جامع و امتحانات و آزمونهای ورودی و راهکارهای پیشرفت صحبت کردم. به آنها گفتم که فرزندانشان در چه وضعیتی هستند، نقاط قوت و ضعف بچه ها را اشاره کردم، فرصت و تهدیدها را برشمردم. اولیا در این جلسات همراهی بیشتری پیدا کردند و هدف گذاری آنها برای ورود به مدارس دقیق تر شد.

کلیه نکات هدایت تحصیلی را در جلسات عمومی و مشاوره های فردی به دانش آموز و اولیا انتقال داده ام. علاوه بر این بارها کلاس به کلاس رفتم و هر بار بخشی از هدایت تحصیلی و انتخاب رشته را برای بچه ها شکافتم. تا کنون دو بار برای هر دانش آموز جلسه مشاوره فردی داشتم که اولیا هم حضور داشتند.

تقریبا ۹۰ درصد نهمی ها انتخاب خود را انجام داده اند و به جمع بندی رسیده اند. بسیاری از آنها به تجربی و ریاضی علاقه دارند. نهم های امسال بسیار قوی هستند و از همین حالا در بهترین مدارس دوره دوم علامه طباطبایی قبول شده اند.

حضور و همکاری اولیا در کنار دانش آموزان تا چه حد مهم و ضروری است؟

در سال نهم حضور اولیا باید بیش از سالهای قبل باشد در حالی که معمولا برعکس است. اولیای دانش آموزان هفتم بیشتر از همه و بعد از آن پایه هشتم و کمتر از همه نهمی ها در جلسات آموزشی حاضر می شوند. من حضور و همراهی اولیا در سال نهم را بسیار تعیین کننده می دانم و والدین دانش آموزان را نسبت به این مسئله آگاه کرده ام.

در مجموع از دانش آموزان پایه نهم راضی هستید؟

من از ابتدای سال به نمرات و پیشرفت تحصیلی بچه ها امتیاز دادم. در پایان اسفند این امتیازات را جمع آوری کردم. قرار بود در ایام تعطیلات نوروزی از ۶ تا ۱۱ فروردین کلاسهایی را برگزار کنم با محوریت تقویت بنیه علمی و پیشرفته . دانش آموزانی که امتیاز آنها به حد نصاب مشخص شده می رسید از حضور در کلاسها از ده تا صد در صد معاف می شدند. در آزمون جامع اسفند بچه ها بسیار خوب ظاهر شدند و امتیاز بسیاری از آنها به حدی رسید که از حضور در کلاسها معاف شدند. من به دلیل پیشرفت تحصیلی کلی پایه نهم کلاس های نوروزی را لغو کردم. تنها چهار سری سوال در کانال اطلاع رسانی پایه نهم قرار دادم تا بچه ها به صورت اختیاری حل کنند و جالب این که تقریبا نود درصد بچه ها این تکالیف اختیاری را انجام دادند.

اخبار پیشنهادی