مربی امداد و نجات: نوجوانی بهترین سن برای آموزش کمکهای اولیه است

کلاس امداد و نجات یکی از کلاس های کانون فرهنگی و هنری دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی است. با مصطفی سلیمی، مدرس هلال احمر و مربی امداد و نجات واحد گلستان در مورد این کلاس و سرفصل های آموزشی گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

«دنیایی که در آن هستیم هر روز دستخوش یک حادثه، سانحه و یا فاجعه است. یادگیری فوریت های پزشکی برای همه انسانها لازم و ضروری است و نوجوانی بهترین زمان برای یادگیری است. در این سن انسان هرچه یاد بگیرد می تواند در آینده به بهترین شکل از آن استفاده کند.»

سلیمی با بیان این مقدمه به سراغ کلاس امداد و نجات می رود و می گوید: « در این کلاس مطالبی مثل تعریف کمک های اولیه، ارزیابی صحنه حادثه، ارزیابی هوشیاری، آشنایی با آناتومی بدن، احیای قلبی-ریوی، انواع پانسمان و بانداژ، انواع آسیب ها و سوختگی ها و مسمومیت ها، نحوه حمل مصدوم و بسیاری از سرفصل های دیگر را به دانش آموزان یاد می دهیم.»

او می گوید دانش آموزان در انتهای کلاس این قابلیت را پیدا می کنند که در محل حادثه ابتدا وضعیت مصدوم را بررسی کنند و طبق ارزیابی خود، کارهایی را که از قبل یاد گرفته اند انجام دهد تا وضعیت مصدوم از چیزی که هست بدتر نشود. سلیمی ادامه می دهد: «وظیفه امدادگر، تلاش برای بهبود بیمار نیست بلکه باید کاری کند که وضعیت او پایدار شود تا برای درمان به بیمارستان منتقل شود.»

مربی امداد و نجات واحد گلستان می گوید: « در طول چند سالی که مدرس هلال احمر هستم با مدارس زیادی همکاری کرده ام، اما در قالب دوره های کوتاه حین خدمت و یا مربوط به درس آمادگی دفاعی واحد گلستان، اولین مدرسه ای است که دوره های بلند مدت و کامل امداد و نجات برای دانش آموزان برگزار می کند.»

او از اینکه می تواند هر سال حدود صد دانش آموز را نسبت به مسایل امداد و نجات آگاه کند، خوشحال است. «شاید روزی این دانش آموزان جان کسی را در یک حادثه نجات دهند. اگر این کلاس در تمام مدارس اجرایی شود شاهد کاهش قابل توجه تلفات در حادثه ها خواهیم بود.»

به گفته سلیمی، در انتهای دوره امداد و نجات، گواهی نامه کمکهای اولیه از سازمان هلال احمر ایران به دانش آموزان شرکت کننده اهدا می شود.

اخبار پیشنهادی