مدیر واحد گلستان: در اردوهای تابستانی ویژگی های شخصیتی دانش آموزان را می شناسیم

دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان در روزهای منتهی به اول مهر ساعات آرامی را می گذراند. تنها گاهی اوقات مادر یا پدری به همراه فرزندش برای تحویل گرفتن لباس فرم وارد می شود و چند دقیقه ای سکوت حاکم بر مدرسه را می شکند. برنامه ریزی ها و جلسه های هماهنگی و توجیهی برگزار شده و همه با خیالی آسوده منتظر آغاز سال تحصیلی و حضور دوباره دانش آموزان در مدرسه هستند. در یکی از همین روزها با «حجت حضرتی» مدیر واحد گلستان درباره پایگاه تابستانی گفت و گو کردیم.

آقای حضرتی، پایگاه تابستانی امسال چطور برگزار شد؟

در پایگاه تابستانی امسال مانند سال تحصیلی ۶ کلاس داشتیم. برای هر کلاس ۶ اردو و برنامه ورزشی پیش بینی کردیم. همچنین بعد از آزمون جامع هم یک برنامه کلی داشتیم و همه دانش آموزان را به استخر بردیم. پایگاه تابستانی با وجود روزهای درسی و کلاس های آموزشی، خسته کننده نبود چون به ازای هر روز آموزشی یک روز تفریحی و ورزشی در برنامه بود. از مجموع دانش آموزان تمام پایه ها تنها ۴ نفر در برنامه های پایگاه تابستانی شرکت نکردند که این یک رکورد محسوب می شود.

اردوها یکی از برنامه های مهم پایگاه تابستانی هستند. مقصد اردوها را بر چه اساس تعیین می کنید؟

خانواده ها می توانند به بسیاری از مکان های دیدنی و تفریحی شهر بروند و از با هم بودن لذت ببرند مانند باغ گل و باغ کتاب. اما بعضی فعالیت ها مانند فوتبال حبابی و پینت بال نیازمند حضور عده زیادی است که این از عهده خانواده ها خارج است. این اردوها فقط از جانب مدرسه امکان برگزاری دارد. ما بر این نوع اردوها تاکید داریم.

از امسال تصمیم گرفتیم که اردوهای هر پایه متفاوت از پایه دیگر باشد یعنی دانش آموز از سال هفتم تا سال نهم دو بار به یک اردو نرود. هدف از این کار افزایش تنوع اردوها است چرا که اردو فقط برای تفریح و سرگرمی نیست و کارکردهای زیادی دارد مانند معرفی شهر تهران به دانش آموزان.

چه اهدافی از برگزاری اردوهای تفریحی مد نظر دارید؟

ما در برگزاری اردوها اهداف تربیتی و آموزشی داریم. به عنوان مثال پایه هفتم را توضیح می دهم. برای اردوهای پایه هفتم شناخت دانش آموزان مد نظر است. اردوی دوستی پایه هفتم در اردوگاه شهید حقانی در کمالشهر کرج برگزار شد. اردوی پارک ارم و باغ ملی گیاهشناسی تهران – که از حیث تنوع گونه ها یکی از ۵ باغ گیاهشناسی برتر دنیاست – کارتینگ آزادی و پینت بال و سورتمه تهران و فوتبال حبابی و استخر برای هفتمی ها ترتیب داده شد و به خوبی برگزار شد. ما به دنبال شناخت ویژگی های اخلاقی و تربیتی و آموزشی دانش آموزان هستیم تا بتوانیم برای آنها برنامه ریزی درست انجام دهیم. آیا دانش آموز با گروه کار می کند یا نه؟ چه کسانی قدرت رهبری کلاس را دارند؟ چه کسانی علاقه ای به کار گروهی ندارند؟ چه کسانی می توانند خشمشان را کنترل کنند؟ چه کسانی استرس دارند؟ و غیره. اینها سوالاتی است که در پایگاه تابستانی به آنها پاسخ داده می شود و به برنامه ریزی های طول سال تحصیلی کمک می کند. یکی از نمودهای شناخت دانش آموزان در کلاس بندی و ایجاد تعادل در بین اعضای دو کلاس پدیدار می شود. خوشبختانه امسال به غیر از یکی دو مورد حدس اولیه ما در مورد کلاس بندی درست بود و تغییر چندانی نداشتیم.

در پایه هشتم و نهم که شناخت حاصل شده به دنبال بحث های آموزشی هستیم. مجموعا به اهداف از پیش تعیین شده در پایگاه تابستانی رسیدیم و بدون مشکل و با کیفیت بالا همه برنامه ها را برگزار کردیم. جالب است بدانید که ما اردویی نداشتیم که مشارکت دانش آموزان در آن زیر ۹۰ درصد باشد.  این نشان می دهد که خانواده ها با توجه به تجربیات سال گذشته به واحد گلستان و مجتمع علامه طباطبایی اعتماد و اطمینان دارند.

در بخش آموزشی به خواسته های مورد نظر رسیدید؟

بله بخش آموزشی پایگاه تابستانی هم به خوبی و با کیفیت برگزار شد. علاوه بر کلاس های هماهنگ که در همه مدارس علامه طباطبایی برگزار می شود ما چند کلاس ویژه برای هر پایه داشتیم. زنگ بازی و ریاضی مخصوص پایه هفتم و هشتم یکی از این کلاس هاست. دانش آموزان در این کلاس در قالب بازی های ریاضی استراتژی های حل مسئله را می آموزند. زنگ خوانش دیگر کلاس ویژه ما مخصوص هشتمی ها بود. در این زنگ  به دنبال این بودیم که بچه ها را با کتاب آشتی دهیم. بچه ها خودشان کتاب معرفی و مطالعه کردند. من با دیدن کتاب ها متوجه شدم که بچه ها با دقت و وسواس آنها را انتخاب کرده بودند. این نشان می دهد که اگر فضای مناسب برای بچه ها آماده باشد می توانند کارهای خوبی انجام دهند. در پایه نهم کلاس معرفی مشاغل و انتخاب رشته را داشتیم.

این کلاس چه کمکی به دانش آموزان پایه نهم می کند؟

ما برنامه خاصی برای انتخاب رشته داریم که از تابستان آغاز شده و تا اردیبهشت سال بعد ادامه می یابد. در روزهای پایگاه تابستانی دانش آموزان را توجیه می کنیم که چرا باید انتخاب رشته کنیم، چه رشته هایی وجود دارند، هرکدام چه تاثیری در زندگی ما دارند، چه ملاکی هایی باید برای انتخاب داشته باشیم و بسیاری سوالات دیگر. به نظر من اگر یک نفر می تواند موزیسین خوبی شود و پزشکی بخواند به خودش خیانت کرده است. هر کسی باید سر جای خودش باشد و همه مشاغل مورد نیاز جامعه هستند. بچه ها در این برنامه طولانی مدت خودشان را می شناسند و درست انتخاب می کنند. ما از تابستان معرفی رشته ها و مشاغل را آغاز می کنیم و تا آخر سال به جایی می رسیم که دانش آموزان ویژگی های شخصیتی خود را لیست می کنند. در طول سال تحصیلی جلساتی برای پدر و مادر ها برگزار کرده و آنها را توجیه می کنیم تا در روند انتخاب رشته فرزندشان تسهیل گر باشند. در نهایت بعد از تعطیلات عید جلسات مشاوره فردی و خانوادگی داریم و آنجا آخرین توصیه ها و راهنمایی ها را انجام می دهیم تا نهمی ها بهترین انتخاب را داشته باشد.

اخبار پیشنهادی