محک آموزش آنلاین در سال های دور از مدرسه

«آموزش کشور که تا چندی پیش با سیستم سنتی حضوری جلو می رفت، با آموزش از نوع مجازی تا حدودی به روز شد اما فراموش نکنیم که آموزش آنلاین مثل هر پدیده دیگری ترکیبی از مزایا و معایب مختلف است.» این جمله را «ابراهیم آصف» مدیر دبیرستان پسرانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران درباره آموزش مجازی می گوید. در این باره و برنامه های سال تحصیلی جاری گفت و گویی داشتیم که در ادامه آن را می خوانید.

آموزش آنلاین را چقدر برای سیستم آموزش مفید می دانید؟

در این مدت که آموزش مجازی به عنوان تنها راه آموزش پیش رویمان بود، همه اعم از مدارس، خانواده ها و دانش آموزان با چالش های متفاوتی رو به رو شدیم. سال تحصیلی گذشته یکی از اولویت های اساسی مدارس، حفظ سلامتی تمامی دانش آموزان و کادر مدرسه بود. آموزش کشور تا پیش از همه گیری کرونا، در بسیاری از بخش ها با سیستم حضوری پیش می رفت اما این معضل باعث شد مسیر آموزش از مدل های مختلف به غیر حضوری منحصر شود. این موضوع علی رغم مشکلاتی که برای سیستم آموزش پیش آورد، در بسیاری از موارد مفید هم عمل کرد. به نظر من آموزش آینده ما، تلفیقی از حضوری و مجازی خواهد بود.

اولویت های شما برای مقطع دوره اول دبیرستان چه چیز هایی است و آموزش آنلاین چقدر این اولویت ها را تغییر داد؟

اولویت ما در مقطع اول دبیرستان، همان اهداف و اولویت های کلی آموزش و پرورش است اما در جزئیات می توانیم برنامه ریزی های متنوعی داشته باشیم. در دوره اول به دلیل اینکه دانش آموز هنوز درگیر مسائل آموزشی مربوط به دوره دوم نشده، فضا برای مشارکت دانش آموزان در فعالیت های غیر آموزشی هم باز است.  مهم ترین نکته در تعامل با دانش آموزان این گروه سنی، ارتباط درست و اصولی مشاورین با آن ها است. این ارتباط اگر درست شکل بگیرد علاوه بر رشد درسی دانش آموز، می تواند بسیار در روند زندگی اش هم تاثیر مثبتی داشته باشد. به ویژه در حال حاضر که دانش آموزان به صورت حضوری در مدرسه نیستند و باید این خلاء را پر کرد. بر اساس برنامه ریزی ها، تلاش کردیم مشاورین هر سه هفته یک بار با هر دانش آموز جلسه آنلاین داشته باشند.

ارتباط با اولیا در واحد پاسداران چطور است؟

در این چند ماهی که مدیریت این واحد به بنده سپرده شده و بر اساس صحبت هایی که با اولیا داشتیم، دغدغه ها همچنان حول بحث آموزش است. به طور کلی در همه مدارس معمولا چند نوع اولیا هستند؛ دسته ای از آن ها به دلیل شاغل بودن و کار بیرون منزل، به طور دقیق و جزئی از اوضاع تحصیلی دانش آموزان مطلع نیستند. عده دیگری هم مانند زمان حضور در مدرسه به طور کامل از وضعیت تحصیلی دانش آموز مطلع هستند. در کنار مسائل آموزشی، بی حرکتی دانش آموزان هم مطرح است. برای این موضوع همانند سال گذشته که در واحد پاسداران زنگ ورزش آنلاین بود، امسال هم همان رویه را ادامه دادیم و از خانواده ها خواستیم تا برنامه هایی مثل کوهنوردی با فرزندانشان داشته باشند.

چه پیش بینی از وضعیت امسال دارید؟

کلاس های ما به صورت مجازی برگزار می شود تا اطلاعیه جدیدی از آموزش و پرورش به دستمان برسد. برای کلاس هایی مثل پژوهش، آزمایشگاه یا کارگاه در نظر داریم تا این کلاس ها را با تعداد کمی از دانش آموزان به صورت چرخه ای و حضوری برگزار کنیم تا دانش آموزان حضوری در مدرسه باشند و اگر اشکالی وجود دارد همان موقع بر طرف کنند. به طور کلی اما پیش بینی من حالتی تلفیقی از حضوری و مجازی در مدارس است.

خاطره ای از اولین روز تحصیلتان در مدرسه دارید؟

اولین روز مدرسه در پایه اول دبستان، به مدرسه ای نزدیک به خانه مان رفتم. این فاصله نزدیک مدرسه تا خانه باعث شد که اولین روز مهر تنها به مدرسه بروم. بسیاری از بچه ها به خاطر اولین تجربه دوری از خانواده، گریه می کردند. وقتی به کلاس رفتیم، در ردیف اول و پیش یکی از بچه ها که اتفاقا او هم تنها به مدرسه آمده بود، نشستم. رفته رفته بیشتر اشنا شدیم و دوستی خوبی بین ما شکل گرفت که تا دبیرستان هم ادامه پیدا کرد. بعد از آن هم متاسفانه بنا به دلایلی از تهران نقل مکان کردند. امیدوارم تمامی دانش آموزان در طول دوران تحصیل خودشان دوستی مانند دوست من پیدا کنند.

اخبار پیشنهادی