علامه ای ها سیارک ها را شکار می کنند

جلسه توجیهی کمپین بین المللی جستجوی سیارک ها، روز پنج شنبه ۱۴ دی با حضور نفرات برتر رشته نجوم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی واحد های میرداماد، آبشناسان، فرمانیه، گلستان و پاسداران برگزار شد.

این کلاس به منظور آموزش کار با نرم افزار مختص به کمپین جستجوی سیارک ها در واحد آبشناسان تشکیل شد. در اولین کمپین جستجوی سیارک ها در سال ۲۰۱۸ نیمی از تیم های ایرانی شرکت کننده از مدارس علامه طباطبایی هستند. ۶ تیم فرمانیه، میرداماد، پاسداران، آبشناسان ۱ ، آبشناسان ۲ و گلستان نماینده های ایران در این کمپین هستند. کمپین سال جاری از دوشنبه ۱۸ دی آغاز شده و تا چهارشنبه ۱۸ بهمن ادامه داد. در کمپین سال گذشته که در شهریور و مهر ۹۶ انجام شد، تیمی از واحد میرداماد موفق شد ۱۷ جرم مشکوک را گزارش کند.

چطور یک سیارک کشف می شود؟

در کمپین جستجوی سیارک ها برای افراد داوطلب تعدادی تصویر از فضا فرستاده می شود. تیم ها باید پس از آنالیز و تحلیل عکس ها، اجرام مشکوک را کشف و گزارش کنند. گروه‌ها موظف به ارسال گزارشی به نام MPC هستند که باید در کمتر از ۷۲ ساعت به IASC ( سازمان همکاری بین المللی تحقیقات نجومی) ارسال شود. زمان در این کار امری حیاتی است، چون بعد از ۷۲ ساعت، مشاهدات ارزش خود را از دست می‌دهند. پس از این‌که گزارش تیم‌ها دریافت شد، گروه‌های متخصص دیگری این گزارش‌ها را بررسی می‌کنند و صحت مشاهده و ثبت اجرام گروه‌ها ارزیابی می‌شوند.

افتخار نام گذاری یک سیارک

از آن‌جایی که کشف سیارک‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، پس از مرحله اولیه ثبت، تلسکوپ‌های بزرگ و حرفه‌ای جهان به مدت سه الی شش سال به رصد آن می‌پردازند تا وضعیت و عناصر مداری آن به‌دقت اندازه‌گیری و ثبت شود. اگر سیارکی بتواند این هفت خوان را پشت سر بگذارد و اطلاعات خود را در اختیار منجمان حرفه‌ای قرار دهد، تیمی که آن را برای اولین بار در طی کمپین مشاهده و ثبت کرده بود، مفتخر به نام‌گذاری آن خواهد شد و این سیارک در کاتالوگ‌های جهان ثبت خواهد شد. این همان لحظه‌ای است که تمامی شرکت‌کنندگان در این کمپین آرزوی آن را دارند. البته مشاهده اجرام نزدیک ‌به ‌زمین و سیارک‌ها در مراحل اولیه هم کمک بزرگی به منجم‌ها و حفظ ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی و حتی حفظ زندگی ساکنان زمین خواهد بود.

اخبار پیشنهادی