دورۀ NEO چیست و به چه کار می آید؟

در اولین کارگاه آموزشی تابستانی مشاوران چه گذشت؟

اولین جلسه‌ی دورۀ تابستانی «دانش افزایی مشاورانِ تحصیلی»، صبح امروز (سوم مرداد ماه ۱۴۰۳) با حضور مشاوران مدارس دوره اول و دوره دوم متوسطه علامه طباطبایی در ستاد مجتمع برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، که از صبح تا ظهر ادامه داشت، مشاوران واحدهای میرداماد، آبشناسان، فرمانیه، گلستان، پاسداران و مدارس دوره دوم شریعتی و فرمانیه شرکت کردند. «علی شهروی»، دکترای روانشاسی تربیتی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال، بعنوان مدرس کارگاه، درباره آزمون روان شناختی NEO مطالبی ارائه کرد.

هدف کارگاه: نگاه ساختار یافته و اقدام ساختار یافته و متناسب

«علی شهروی» در گفت و گو با وب سایت مجتمع، هدف اصلی ارائه خود را ترویج نگاه ساختارمند به فعالیت های مشاوران تحصیلی عنوان کرد: «این نکته مهم است که مشاوران مدارس، به کارهایی که انجام می دهند به صورت ساختارمند نگاه کنند. امروز من این موضوع را بر مبنای NEO توضیح دادم.»

وی با اشاره به تشریح پنج حیطه در کارگاه امروز افزود: «بطور مثال دو حیطه درون گرایی و برون گرایی را بر اساس شش شاخص تعریف کردیم.»

 وی صمیمت، جمع گرایی، تحرک و قاطعیت را از جمله شاخص هایی عنوان کرد که در کارگاه آموزشی به آن اشاره شده است تا مشاوران بتوانند در تعریف فعالیت هایشان، بصورت ساختارمند به آنها توجه کنند: «نگاه ساختار یافته و اقدام ساختار یافته و متناسب، یکی از اهداف کارگاه بود.»

کارگاه آموزشی امروز چه کمکی به مشاوران می کند؟

مدرس اولین جلسه‌ی دورۀ تابستانی «دانش افزایی مشاورانِ تحصیلی»، گشودگی و تجربه را، از جمله دیگر سرفصل های جلسه عنوان کرد: «مشاوران باید بتوانند در مواجه با نوجوانان، به شاخص هایی که به بخشی از آنها اشاره کردم توجه کنند. بعنوان مثال مشاور باید توجه داشته باشد که نوجوان در شاخصه هایی نظیر تخیل، زیبایی شناسی و درک احساسات و عواطف، چه مسیری را طی می کند. آیا در نقطۀ مطلوب و رشد دهنده قرار دارد یا خیر.»

علی شهروی، شرکت مشاوران در دوره های دانش افزایی را بسیار مهم دانست و افزود: «این مباحث به مشاوران کمک می کند تا در کارشان دچار روزمرگی نشوند و فعالیت ها برایشان عادی نشود. همچنین مسیری است برای اینکه پیچیدگی های تعلیم و تربیت، مدام مورد توجه قرار گیرد.»

 وی در کنار هم گرفتن علم و تجربه را از دیگر ویژگی های کارگاه آموزشی مشاوران عنوان کرد و گفت: «علم و تجربه در کنار هم می تواند به ایفای نقش موثرتر مشاوران در شکوفایی علمی و پرورشی نوجوانان کمک کند.»

دورۀ NEO چیست و به چه کار می آید؟

سوال این است که دورۀ NEO چیست و به چه کار می آید؟ پاسخ ساده اش این است که دورۀ NEO این فرصت را ایجاد می کند تا با نگاهی دقیق و ساختارمند، رشد یک نفر را در ابعاد هیجانی، شناختی، رفتاری، بین فردی و فردی دنبال کنیم. این نگاه ساختارمند نه تنها برای شناخت نوجوان، بلکه می تواند برای هر جوان و بزرگسالی، راهگشا باشد. کسی که دوره NEO را گذرانده باشد، می تواند مشاهده گر ویژگی های خودش نیز باشد.

وقتی یک مشاور بطور ساختارمند رشد و توسعه فردی نوجوانان را دنبال می کند، در مسیر فعالیتش می تواند نقاط ضعف و قوت را شناسایی کند و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد هر شخص، راهکارهای متناسب را ارائه نماید.

کارگاه آموزشی بعدی چه زمانی برگزار می شود؟

«صادق بازوی»، مسئول آموزش مدارس دوره اول و دوم متوسطه مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی، پیش از این در گفت و گو با وب سایت مجتمع، توانمندسازی مشاوران مدارس علامه طباطبایی در حوزه های آموزشی، روانشناسی و موفقیت را از مهمترین اهداف برگزاری دوره های آموزشی اعلام کرده بود. به گفته بازوی، دورۀ «مهارت های ارتباطی و تعامل با خانواده» ۱۰ مردادماه و سومین جلسه دانش افزایی هم با موضوع «ارزشیابی تحصیلی»، ۳۱ مردادماه تشکیل می شود.

گالری تصاویر اولین جلسه‌ی دورۀ تابستانی «دانش افزایی مشاورانِ تحصیلی» را اینجا ببینید.

اخبار پیشنهادی