حفظ آمادگی برای شروع سال تحصیلی، مهمترین کارکرد پایگاه تابستانی

در یکی از روزهای پایانی شهریور ماه و در تعطیلات کوتاه بین پایگاه تابستانی و شروع سال تحصیلی با «ابوالفضل رستمی» مدیر واحد فرمانیه گفت و گویی راجع به پایگاه تابستانی انجام دادیم. این گفت و گو در سه محور کلاس های آموزشی، فعالیت های تفریحی و دستاوردهای پایگاه تابستانی انجام شد.

آقای رستمی، لطفا در مورد کلاس های آموزشی در پایگاه تابستانی توضیح دهید.

ما در تابستان ۱۲ کلاس درسی داشتیم، در هر پایه ۴ کلاس. به جهت کیفیت بخشی برنامه ها کلاس های پایه هفتم را از هشتم و نهم جدا کردیم تا هم شناخت ما نسبت به آنها با تمرکز بیشتری انجام گیرد و هم فضای بهتری برای هفتمی ها به وجود آید. مثل همه مدارس علامه طباطبایی کلاسهای آموزشی در دو روز برگزار شد. ریاضی و علوم و زبان انگلیسی و پژوهش جزو برنامه های آموزشی بود. کلاس ریاضی با اضافه شدن یک زنگ حل تمرین به دو زنگ آموزشی کیفیت بالاتری پیدا کرد. در درس علوم مبحث زمین شناسی تدریس شد تا در طی سال فرصتی داشته باشیم که به سایر سرفصل ها عمیق تر بپردازیم.

برای پژوهش چه اقداماتی انجام شد؟

کلاس های پژوهش هم طبق روال جاری در سرفصل های نجوم و رباتیک و هوافضا و نانو برگزار شد. با توجه به این که مسابقات جهانی رباتیک امسال در کیش برگزار می شود، فرصت مغتنمی برای شرکت در مسابقات و کسب مقام داریم. از تابستان دانش آموزان مستعد شناسایی شدند و دو هفته هر روز به صورت مستمر از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ در کلاس های آماده سازی شرکت کردند. سال پیش با وجود کسب سهمیه به دلایل مختلف فرصت حضور در مسابقات جهانی را از دست دادیم اما امسال کار ویژه ای انجام شده است.

کلاس های زبان انگلیسی چطور؟

دانش آموزان در کلاس های زبان انگلیسی به ۵ سطح تقسیم بندی شده اند. این روند در سه سال مقطع متوسطه اول ادامه دارد و رضایت مندی خوبی را از طرف اولیا شاده بوده ایم. زبان انگلیسی در سال تحصیلی دو زنگ را به خود اختصاص داده و نشان از اهمیت این درس برای ما دارد.

اگر موافق باشید به حوزه تفریح و اوقات فراغت در پایگاه تابستانی بپردازیم.

بله، ما اعتقاد داریم اگر دانش آموز شاد و پرانرژی و سالم باشد در حوزه آموزش هم موفق است. این یک حقیقت انکار ناپذیر است. به همین خاطر سرمایه گذاری مالی و معنوی بسیاری در این حوزه انجام می گیرد. در تابستان به تعداد روزهایی که برنامه درسی داشتیم برنامه های اردویی و تفریحی و ورزشی داشتیم. سیاست شورای مدرسه بر این بود که اردوهایی ترتیب داده شود که خانواده ها امکان انجام آن را ندارند و یا از لحاظ وقت و هزینه برایشان به صرفه نیست. مثلا هیچ خانواده ای به تنهایی نمی تواند فرزندش را به پینت بال ببرد. ضمن این که لذتی که دانش آموزان از بودن در کنار دوستهای هم سن و سال خود می برند از مزایای پایگاه تابستانی است. نقطه ضعف برخی از ما این است که در کارهای تیمی ضعیف هستیم و نمی توانیم در قالب تیم تاثیرگذاری داشته باشیم. فعالیت های ورزشی مانند پینت بال و فوتبال و غیره تعامل اجتماعی، صبر و تحمل و علاقه به کار تیمی را در دانش آموزان بالا می برد. همه برنامه های تفریحی و ورزشی که در ۵ هفته برگزار شدند این ویژگی ها را داشتند و بازخورد خوبی هم از طرف دانش آموزان و اولیا گرفتیم.

بچه ها در پایگاه تابستانی به چه اردوهایی رفتند؟

برنامه استخر و سینما یکی از اردوهای تفریحی بود. دانش آموزان از مجموعه فرهنگی، ورزشی دزاشیب که یکی از مجموعه های درجه یک شمال شهر تهران است به صورت اختصاصی استفاده کردند. اردوی پینت بال، پارک ارم در سانس اختصاصی، مجموعه باشگاه انقلاب، باشگاه تیراندازی ساصد و بازدید از برج آزادی دیگر اردوهای تفریحی در این پایگاه تابستانی بود. دانش آموزان هر پایه به صورت مجزا اردو رفتند.

یک برنامه ویژه با عنوان اردوی دوستی داشتیم که در اردوگاه دشت بهشت واقع در محمدشهر کرج برگزار شد. هدف این اردو برای ارتباط گیری و ایجاد دوستی و شناخت مربیان از دانش آموزان و انجام سطح بندی زبان است و هر سال برگزار می شود.

به جز اردوها چه فعالیت هایی برای تفریح و سرگرمی دانش آموزان داشتید؟

کلاس های ورزشی هم جزو برنامه های ثابت پایگاه تابستانی است. امسال با همه محدودیتهایی که داشتیم دو سالن ورزشی را برای زنگ های ورزش در نظر گفتیم تا آموزش و تمرین به صورت اختصاصی و استاندارد و حرفه ای انجام گردد. رشته فوتسال در سالن مجموعه دزاشیب و رشته های بسکتبال و والیبال در مجموعه ورزشی آبفا پیگیری شد که سالن های ویژه این ورزش ها را در اختیار ما قرار دادند.

از این کلاس ها و اردوها چه چیزی عاید دانش آموزان و مدرسه می شود؟

بزرگترین کارکرد پایگاه تابستانی حفظ آمادگی برای سال تحصیلی است. واقعیت این است که با توجه به تراز علمی دانش آموزان علامه ای، امتحانات خرداد برای آنها اصلا سخت نیست و می توان گفت که سال تحصیلی در حوزه آموزش از اردیبهشت تمام می شود. اگر پایگاه تابستانی نباشد دوره چهار ماهه تعطیلات از اردیبهشت تا مهر ماه قطعا کیفیت شروع سال تحصیلی را پایین می آورد. اما در واحد فرمانیه مانند همه مدارس علامه طباطبایی فعالیت های مدرسه با قدرت از روز اول مهر آغاز می شود. این مهمترین نقطه قوت پایگاه تابستانی است.

پایگاه تابستانی همچنین فرصتی است برای ایجاد حس همدلی و علاقه نسبت به مدرسه و همکاران. در طول سال تحصیلی با وجود همه کارهای فرهنگی و تفریحی که انجام می شود، فعالیت های آموزشی و امتحانات غالب هستند. تابستان فرصتی است که ما به دانش آموز پیغام بدهیم که برای تفریح و اوقات فراغت آنها نیز برنامه های متنوعی داریم. بچه ها با شرکت در پایگاه تابستانی می فهمند که مدرسه با توجه به شرایط برنامه ریزی می کند و فقط کتاب درسی و امتحان و تست مدنظرش نیست. این باعث می شود که دانش آموزان فشار آموزشی را بهتر قبول کنند چون می دانند به محض ایجاد فرصت مدرسه نهایت استفاده را برای سرگرمی و اوقات فراغت آنها انجام می دهد.

اخبار پیشنهادی