ایجاد صمیمیت برای انتقال آموزه های فرهنگی

سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه از لحاظ کسب رتبه های برتر مسابقات فرهنگی، کاملا موفقیت آمیز بود. کسب بیش از ۱۰۰ رتبه برتر در مسابقات منطقه ۱ آموزش و پرورش و همینطور مقام های برتر در مسابقات داخلی مجتمع مانند بهشت انس و همساز موید این است که فرمانیه ای ها در کنار مسائل آموزشی، توجه ویژه ای به مسائل فرهنگی، ورزشی و هنری دارند. با پایان یافتن سال تحصیلی از محمد محمدی، مربی فرهنگی واحد فرمانیه در مورد اقدامات پرشمار فرهنگی مدرسه، کیفیت برگزاری مراسم و برنامه ها و اهداف تربیتی مدرسه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ سوال کردیم. او از ایجاد صمیمیت بین مسئولان و دانش آموزان برای انتقال آموزه های فرهنگی و به خصوص دینی، به عنوان یکی از مهمترین اهداف واحد فرهنگی نام برد. مصاحبه با محمدی را در ادامه می خوانید.

آقای محمدی، برنامه های فرهنگی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برگزار شد چه بود؟

ما هر سال در ابتدای مهر ماه مراسم بازگشایی مدرسه، هفته دفاع مقدس و انتخابات انجمن اولیا و مربیان را برگزار می کنیم که برای مدرسه اهمیت زیادی دارد. انتخابات شورای دانش آموزی بعد از انجام برنامه های اول مهر ماه برگزار می شود. سپس اجرای اردوها شروع می شود که به طور میانگین هر ماه یک اردوی تفریحی داریم. برای انتخاب مقصد اردوهای تفریحی از خود دانش آموزان نظرخوهی می کنیم و بازخورد می گیریم. به این نکته هم توجه داریم که اردوهای تکراری سال قبل را برگزار نکنیم تا اردوها برای بچه ها هیجان انگیز و جدید باشد.

اردوی جدیدی داشتید که امسال برای اولین بار برگزار کنید؟

بله، امسال چهار اردوی جدیدی داشتیم که عبارتند از اردوی پدران و پسران در اُپارک، اردوی باغ کتاب، اردوی نمازگزاران و اردوی سرزمین عجایب. سالن شهربازی مجتمع تیراژه یعنی سرزمین عجایب به مدت سه ساعت فقط در اختیار دانش آموزان ما بود و آنها از هر وسیله بازی که علاقه داشتند استفاده کردند. با این کار دانش آموزان احساس راحتی و آرامش بیشتری داشتند.

از برنامه های دیگر برگزار شده بگویید.

در این سال جشن نیمسال تحصیلی گرفتیم. در این جشن که با حضور همه دانش آموزان برگزار شد، برترینهای ترم اول در همه حوزه ها معرفی شدند و کارت امتیاز ها هم بین دانش آموزان توزیع شد. جشنواره های خیریه مانند کمدتکانی و «قدمی تا خدا» قبل از فرا رسیدن عید نوروز برگزار شد. یک برنامه ویژه برای هر پایه هم داریم، اردوی دوستی برای هفتمی ها، جشن تکلیف برای هشتمی ها و جشن فارغ التحصیلی برای نهمی ها. در جشن تکلیف، علاوه بر سخنران روحانی که در مورد بعد معنوی بلوغ صحبت کرد، یک روانشناس هم دعوت کردیم که برای دانش آموزان در مورد ابعاد جسمی بلوغ و نکاتی که دانش آموزان باید بدانند سخنرانی کند. در این سخنرانی فقط دانش آموزان حضور داشتند و سوالات خود را مطرح کردند.

یکی دیگر از برنامه های فرهنگی، ورزشی مدرسه که برای اولین بار با این وسعت برگزار شد، المپیاد ورزشی «جام وحدت» بود. این المپیاد با شرکت بیش از ۲۵۰ دانش آموز در چهار رشته تنیس روی میز، والیبال، فوتسال و والیبال برگزار شد دانش آموزان در زنگ های ورزش رقابت کردند و تیم ها و نفرات برتر در هر پایه معرفی شدند.

گستردگی برنامه های فرهنگی در مدرسه تا چه حد است؟

ما به طور متوسط هفته ای دو الی سه برنامه فرهنگی در حوزه های مختلف داشتیم. این آمار بدون احتساب برنامه های هر روزه مانند صبحگاه و نماز جماعت است. گستردگی برنامه های فرهنگی به حدی هست که بتوانیم بگوییم دانش آموزان هر روز  به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تعلیم های آموزه های فرهنگی قرار دارند.

چقدر به تقویم اجرایی پایبند بودید؟ برنامه ای بود که اجرا نشود؟

تمام برنامه هایی که در تقویم اجرایی مشخص کرده بودیم طبق برنامه اجرا شد. موارد کوچکی مانند جلسات شورای دانش آموزی بود که به دلایلی مانند غیبت اعضا با تاخیر برگزار شد، اما دیگر مراسم و رویدادها سر وقت و طبق برنامه اجرا شد.

شما از برگزاری رویدادهای فرهنگی اهداف متفاوتی دارید، اگر بخواهید به مهم ترین آن اشاره کنید، آن هدف کدام است؟

هر برنامه فرهنگی بنا به عنوان و رویکردی که دارد تجربه دانش آموزان را در یک زمینه تربیتی بالا می برد. مثلا در المپیاد ورزشی شاهد رقابت سنگین بین بچه ها بودیم. این مسابقات باعث شد خیلی از آنها شکست را بپذیرند و برای جبران آن تلاش کنند. این مسابقات با چالش هم همراه بود و دانش آموزانی بودند که شکست را سخت پذیرفتند و این تمرین خوبی برایشان بود. یکی از مهمترین هدف های مدرسه از برنامه های فرهنگی این است که ارتباط خوبی با بچه ها برقرار کنیم و از این طریق، آموزه هایی مانند مسائل دینی و اعتقادی و دیگر مسایل را به آنها منتقل کنیم. می توانم بگویم که در انجام این کار بیش از ۸۰ درصد موفق عمل کردیم. اثبات این مدعا نتایج مدرسه در مسابقات قرآنی بهشت انس و منطقه ۱ آموزش و پرورش است که بیشترین تعداد رتبه ها توسط دانش آموزان ما کسب شد. نیمی از دانش آموزانی که در این مسابقات رتبه آوردند، خودشان فکر نمی کردند که روزی در مسابقات قرآنی شرکت کنند و مقام بیاورند. اما به واسطه این ارتباط خوب توانستیم آنها را جذب کنیم و کاری کنیم که آمادگی برای مسابقات قرآنی مانند آزمونهای ریاضی یا علوم برایشان اهمیت داشته باشد.

چقدر از دانش آموزان در اجرای برنامه ها کمک گرفتید؟

ما هر سال طرحی به نام یاوران فرهنگی در مدرسه را اجرا می کنیم. در این طرح یاوران فرهنگی در چند حوزه مانند یاوران اردو، یاوران نماز ، یاوران بهداشت و سلامت، یاوران کتابخانه، یاوران ورزشی و یاوران قرآن حضور دارند. در مجموع ۴۲ نفر از دانش آموزان مدرسه در قالب یاوران فرهنگی به طور مستقیم ما را در اجرا و برگزاری مراسم و برنامه ها یاری کردند.

واحد فرمانیه از لحاظ کمی و کسب رتبه در مسابقات در سال تحصیلی ۹۸ -۹۷ چه عملکردی داشت؟

امسال در مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی منطقه ۱ آموزش و پرورش، ۱۰۴ عنوان کسب کردیم. بیشترین مقام های ما در مسابقات ورزشی بود که در والیبال، تنیس روی میز، کوه پیمایی و شطرنج اول شدیم و به مسابقات استانی راه پیدا کردیم. در مسابقات نمایشنامه خوانی و تئاتر و سرود هم مقام کسب کردیم و آثار دست سازه دانش آموزانمان از جمله خوشنویسی و منبت کاری و … رتبه های برتر هنری را کسب کردند. رتبه سوم سرود همگانی و رتبه سوم انفرادی نوازندگی پیانو توسط مهراد توکل دانش آموز پایه هشتم هم از موفقیت های دانش آموزان ما در رقابتهای استان تهران هستند.

اخبار پیشنهادی