انتخاب رشته؛ از مرحله آخر به مرحله اول

هدایت تحصیلی چند سالی است که متحول شده و با روش و نظام جدید به انجام می رسد. در نظام جدید، نظر دانش آموز، اولیاء، مشاور و معلم ها به همراه سوابق تحصیلی و آزمون شخصیت شناسی ملاک های انتخاب رشته هر دانش آموز را تشکیل می دهند. اجرای نظام جدید هدایت تحصیلی و خو گرفتن دانش آموزان و مشاوران به این نظام، امری زمان بر است.

«جواد امانی» و «علی صمدی» دو مشاور پایه نهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان هستند که به خاطر تسلط به زیر و بم هدایت تحصیلی، به عنوان مدرس مشاوران مدارس منطقه ۵ انتخاب شده اند. با این دو مشاور مصاحبه ای ترتیب داده ایم تا ببینیم آنها برای دانش آموزان پایه نهم واحد آبشناسان چه کارهایی انجام می دهند. بخش اول این مصاحبه را می خوانید.

نظام هدایت تحصیلی جدید به چه مواردی بیشتر توجه دارد؟

جواد امانی: در هدایت تحصیلی جدید به موارد گوناگونی توجه شده است، اول شناخت خود، بعد شناخت نیازهای جامعه و سپس امکانات و شرایط موجود. نظام جدید هدایت تحصیلی بر اساس این دسته بندی برای انتخاب رشته دانش آموزان چند فاکتور را با نمره های مختلف در نظر گرفته است. نظر دانش آموز ۱۰ درصد، نظر اولیاء ۵ درصد، نظر مشاور ۱۰ درصد، نظر معلم ها ۱۰ درصد، سوابق تحصیلی سه سال دبیرستان دوره اول ۳۵ درصد و دو آزمون رغبت و توانایی هرکدام ۱۵ درصد در انتخاب رشته دانش آموز تاثیر دارند.

شما در واحد آبشناسان چگونه این نظام را پیاده می کنید؟

علی صمدی: دانش آموزان در پایه نهم انتخاب رشته می کنند که در نهایت از طریق آن به رشته دانشگاهی مورد نظرشان وارد شوند و شغل مناسبی پیدا کنند. در واقع هدف آخر انتخاب شغل است. ما از آخر به اول باز می گردیم و از دانش آموزان می خواهیم که شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنند، رشته ای را که باید برای رسیدن به آن شغل انتخاب کنند، بشناسند، دانشگاه مد نظرشان را انتخاب کنند و رتبه و تراز مورد نیاز آن دانشگاه را پیدا کنند. درسهای مهم برای موفقیت در آن رشته تحصیلی را شناسایی کنند و وقت بیشتری برای آن بگذارند. ما این کار را از پایه نهم انجام می دهیم تا دانش آموز به صورت تصادفی و بی برنامه رشته ای را انتخاب نکند. بسیاری از دانش آموزان مانند قلاب ماهیگیری یک رشته و دانشگاه را از دریای کنکور صید می کنند و بعد از چند ترم و صرف زمان و هزینه گزاف، به دنبال تغییر رشته می روند. با این روش دانش آموز متوجه می شود که چه چیزی می خواهد و برای رسیدن به آن تلاش می کند.

ادامه دارد 

اخبار پیشنهادی