آموزش پاورپوینت برای دانش آموزان به زبان ساده

تخته سیاه و گچ نقش پررنگی در خاطرات کودکی و دوران دانش‌آموزی ما دارند، اما امروزه دانش‌آموزان بیش‌تر سر و کارشان با کامپیوتر و اینترنت است. در این راستا به خاطر پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی که برای آموزش استفاده می‌شود نیز تغییر کرده‌اند و مواردی مثل آموزش پاورپوینت برای دانش آموزان ضروری به نظر می‌رسد. حالا دیگر روش‌های قدیمی چندان جذابیت و کاربرد ندارند. مثلا در حال حاضر اگر معلم از دانش‌آموزی بخواهد درباره موضوعی تحقیق کند و برای هم‌کلاسی‌هایش ارائه دهد، مثل قدیم نیست که دانش‌آموز روی کاغذ بنویسد یا نهایتا تایپ کند و برگه‌های پرینت‌شده را به‌صورت جزوه دربیاورد و ارائه دهد. حالا دانش‌آموزان برای ارائه کلاسی از نرم‌افزار پاورپوینت استفاده می‌کنند که هم کاربری آسانی دارد هم به اصطلاح فایل تر و تمیزی می‌توانید ارائه دهید. در این مطلب نکات مهم و کاربردی برای آموزش پاورپوینت به دانش آموزان را بررسی می‌کنیم.

چرا یادگیری پاورپوینت برای دانش آموزان اهمیت دارد؟

پاورپوینت یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای آفیس است که در سیستم آموزشی نقش مهمی دارد و اکثر معلم‌ها و دانش‌آموزان برای تدریس و ارائه تحقیق، کنفرانس و گزارش از آن استفاده می‌کنند. پاورپوینت به‌عنوان یکی از معروف‌ترین ابزارهای ارائه، قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارد، اما با این وجود، یادگیری آن اصلا سخت نیست. در واقع پیچیدگی خاصی ندارد و کار کردن با آن بسیار آسان است. در ضمن از آن‌جایی که پاورپوینت صرفا متن‌محور نیست و می‌توان به آن تصاویر و نمودار اضافه کرد، به لحاظ بصری هم جذاب است و یادگیری مباحث مختلف را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

مزایای یادگیری پاورپوینت

اما قبل از آموزش پاورپوینت باید به این بپردازیم که چرا دانش‌آموزان باید کار با این نرم‌افزار را یاد بگیرند و چه اهمیتی برایشان دارد. آموزش پاورپوینت برای دانش آموزان مزایایی دارد که عبارت‌اند از:

  • ابزار مناسب آموزشی با کاربری آسان
  • تقویت مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان
  • بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان
  • تقویت مهارت‌های شغلی
  • افزایش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان
  • افزایش سواد بصری
  • تسهیل آموزش الکترونیکی و غیرحضوری

آموزش پاورپوینت به دانش آموزان

چگونه با پاورپوینت کار کنیم؟

تا این‌جا درباره مزایای استفاده از پاورپوینت گفتیم و فهمیدید که چرا یادگیری پاورپوینت اهمیت دارد. حالا در این بخش می‌خواهیم به زبانی گویا و ساده به شما توضیح دهیم که چطور با پاورپوینت کار کنید. در مرحله اول پاورپوینت را که باز کنید، باید روی گزینه Blank Presentation بزنید تا وارد محیط پاورپوینت شوید. سمت چپ یک اسلاید می‌بینید، برای اضافه کردن اسلاید باید روی آن کلیک راست کنید و New Slide را بزنید. همچنین با فشردن Enter هر تعداد اسلاید بخواهید اضافه می‌شود. حالا بالای صفحه منوهای مختلفی را می‌بینید که به منظور آموزش پاورپوینت برای دانش آموزان به تفکیک هر کدام را در ادامه بررسی می‌کنیم.

منوی File

برای ذخیره کردن فایل پاورپوینت، به اشتراک گذاشتن فایل، پرینت گرفتن و… باید به سربرگ file بروید.

منوی Home

وقتی برنامه پاورپوینت را باز کنید، به‌صورت پیش‌فرض روی منوی Home است که جزو پراستفاده‌ترین سربرگ‌های پاورپوینت محسوب می‌شود. ابزارهای مربوط به سایز، نوع فونت، رنگ فونت، رنگ زمینه متن، تنظیم پاراگراف، ترسیم اشکال و رنگ‌آمیزی آن‌ها و… در سربرگ Home قرار دارد. تم و چیدمان اسلایدها را هم می‌توانید از همین‌جا از گزینه Layout تنظیم کنید.

نکته: وارد محیط پاورپوینت که شوید، پایین صفحه زیر هر اسلاید گزینه‌های Comments و Notes را می‌بینید که از طریق آن‌ها به‌راحتی می‌توانید کامنت بگذارید و یادداشت بنویسید. آموزش پاورپوینت برای دانش آموزان و یاد دادن این نکات به آن‌ها بسیار اهمیت دارد تا بتوانند عملکرد خوبی در مدرسه داشته باشند.

ساخت اسلاید برای دانش آموزان

سربرگ Insert

برای اضافه کردن تصاویر، ویدیو، فایل صوتی، نمودار، گراف، جدول، لینک، تاریخ و زمان، شماره اسلایدها و… به اسلایدها باید از طریق سربرگ Insert اقدام کنید.

سربرگ‌های Draw و Design

اگر می‌خواهید در پاورپوینت محیطی مثل paint داشته باشید و بتوانید با آن نقاشی کنید، از سربرگ Draw می‌توانید دقیقا این کار را انجام دهید. انواع قلم در این منو موجود است که امکان انتخاب نوع، اندازه، طرح و رنگ آن‌ها وجود دارد. برای پاک کردن هم پاک‌کن در سایزهای مختلف موجود است. همچنین می‌توانید با خط‌کش طرح موردنظرتان را دقیق‌تر بکشید. از سربرگ Design هم برای انتخاب تم و تغییر رنگ قالب استفاده می‌شود. همچنین سایز اسلایدها و فرمت پس‌زمینه را از این بخش باید تنظیم کنید.

برگه‌های Transitions، Animations و Slide Show

در ارتباط با آموزش پاورپوینت برای دانش آموزان باید بگوییم وقتی می‌خواهید برای اسلایدها افکت بگذارید باید به سربرگ Transition بروید، زمان‌بندی و صداگذاری را هم از همین قسمت می‌توانید انجام دهید. در پاورپوینت می‌توانید متن‌ها، تصاویر و… را هم متحرک کنید و این از طریق منوی Animations با انواع افکت امکان‌پذیر است. برای نمایش اسلایدها نیز از کلید میانبر F5 استفاده کنید یا برای تنظیمات بیش‌تر به سربرگ Slide Show بروید.

آموزش کار با پاورپوینت

سربرگ Record

از قسمت Record می‌توانید ارائه خود در پاورپوینت را ضبط کنید، در همان حین روی اسلایدها یادداشت بنویسید یا اشکال مورد نظرتان را بکشید و همچنین دوربین و میکروفون را خاموش یا روشن کنید. در ضمن هنگام رکورد، تصویر شما هم پایین صفحه گوشه سمت راست دیده می‌شود، اگر دوست نداشته باشید می‌توانید دوربین را خاموش کنید. تنظیمات مربوط به اسکرین‌شات گرفتن هم در همین سربرگ وجود دارد.

اما یک نکته جالب دیگر در ارتباط با آموزش پاورپوینت برای دانش‌آموزان که می‌تواند بسیار برایشان کاربردی باشد. ممکن است بخواهید چیزی را خارج از محیط پاورپوینت توضیح دهید، در این صورت می‌توانید با قابلیت screen recording توضیحات خود را ضبط کنید و فایل ویدیوی آن را در اسلایدها قرار دهید.

*البته به گزینه‌های screen recording و record sound هم از طریق سربرگ Record و هم از سربرگ Insert می‌توانید دسترسی داشته باشید.

منوی Review و View

اگر متن شما در پاورپوینت به زبان انگلیسی باشد می‌توانید از سربرگ Review قسمت Spelling برای اشکال‌زدایی متن و تصحیح غلط‌های املایی اقدام کنید. همچنین این قسمت امکاناتی مثل ترجمه، جست‌وجوی آنلاین، کامنت گذاشتن، یکی کردن دو پاورپوینت با یکدیگر یا برخی از اسلایدهای آن و… هم دارد.

سربرگ View بخش‌های Presentation Views و Master Views که برای تنظیم ظاهر پاورپوینت و اسلایدها است، چندین گزینه مختلف دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. همچنین تنظیمات خط‌کش، زوم کردن، سیاه-سفید کردن صفحه و… در این بخش دیده می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم نکات مهم و کاربردی درباره ساخت اسلاید برای دانش آموزان را با شما در میان بگذاریم و با آموزش پاورپوینت برای دانش آموزان به شما عزیزان کمک کنیم که بتوانید به بهترین نحو ارائه خود را آماده کنید. یادگیری پاورپوینت بسیار جذاب است و اصلا سخت نیست. با آموزش پاورپوینت به دانش آموزان در واقع با یک ابزار گرافیکی و تعاملی برای ارائه اطلاعات و مطالب مختلف آشنا می‌شوید و می‌توانید مهارت‌های ارتباطی، تحقیقاتی، و تجزیه و تحلیل خود را بهبود ببخشید.

همچنین بخوانید:
دبستان پسرانه پاسداران

بهترین دبیرستان پسرانه تهران

اخبار پیشنهادی